om man har turbo med dubbelt inlopp kan man inte köra med en stor wg eller måste man ha 2st wg?
vad händer om man har dubbel inlopp men inte har pulssplit grenrör?
hur bygger man ett pulssplit grenrör? vad är det för skilldnad jämfört med ett vanligt grenrör?
Dubbelt inlopp, puls-split m.m.
om man har turbo med dubbelt inlopp kan man inte köra med en stor wg eller måste man ha 2st wg?
du måste inte ha 2st men det kan ge ytterligare bättre respons, läs vad jens skrivit om detta på turboteorierna står massor om detta där!
vad händer om man har dubbel inlopp men inte har pulssplit grenrör?
det händer i stort sätt ingenting, du kan få sämre respons men å andra sidan kanske mer toppeffekt, detta har jens skrivit om oxå...
hur bygger man ett pulssplit grenrör? vad är det för skilldnad jämfört med ett vanligt grenrör?
du drar rör från cylinder 1 & 4 till ena ingången på agget samt rör från cyl 2 & 3 till den andra (på en volvo 4a alltså) eftersom tändföljden är 1-3-4-2 kommer puls 1 till första ingången, puls 2 till andra, puls 3 till första & puls 4 till andra osv detta för att få jämt flöde till turbon, på ett vanligt grenrör (orginal volvo) går alla 4 rör ihop till en kammare (collector) som turbon sedan sitter på, detta medför att pulserna krockar med varandra det blir alltså en massa turbulens och avgaserna vill inte ut ur grenröret..
detta har ja redan förklarat för dig en gång förut, det står i flera trådar, men nu vet du
du måste inte ha 2st men det kan ge ytterligare bättre respons, läs vad jens skrivit om detta på turboteorierna står massor om detta där!
vad händer om man har dubbel inlopp men inte har pulssplit grenrör?
det händer i stort sätt ingenting, du kan få sämre respons men å andra sidan kanske mer toppeffekt, detta har jens skrivit om oxå...
hur bygger man ett pulssplit grenrör? vad är det för skilldnad jämfört med ett vanligt grenrör?
du drar rör från cylinder 1 & 4 till ena ingången på agget samt rör från cyl 2 & 3 till den andra (på en volvo 4a alltså) eftersom tändföljden är 1-3-4-2 kommer puls 1 till första ingången, puls 2 till andra, puls 3 till första & puls 4 till andra osv detta för att få jämt flöde till turbon, på ett vanligt grenrör (orginal volvo) går alla 4 rör ihop till en kammare (collector) som turbon sedan sitter på, detta medför att pulserna krockar med varandra det blir alltså en massa turbulens och avgaserna vill inte ut ur grenröret..
detta har ja redan förklarat för dig en gång förut, det står i flera trådar, men nu vet du

Jag kommer inte ihåg vart jag hittade bilderna, men det är till en Ford Cosworth-motor. Här ser man klart och tydligt hur cylinder 1+4 samt 2+3 går till varsin ingång i turbinen. Ett rör från vardera ingången går sedan till en gemensam stor wastegate.


Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
jädrar va likt mitt gamla grenrör det där var.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!