B30 problem!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

B30 problem!

Inlägg av marmander »

Hej!
Jävligt mkt att läsa, men nu har jag haft samma problem i 4 år!!! Kom med tips!! snälla!

Hoppas ni tar er tid att läsa allt..

Fakta om bygget:
B30
(Org. borr, smidda kolvar, m-stakar, bearbetad f-topp med rostfria ventiler och fullradiesäten, k-kam, allt balancerat och viktjusterat, skärringspackning, ståldrev, dubbla M 15g etc..) allt är i toppskick!

Har lumenition cd-tändning (org fördelare), org d-jet insprut (med helt nya org. 380cc spridare), grov bränslebrygga, facet "racepump" till insprut, justerbar progressiv btr. etc.

Har mätt upp och provat alla komponenter till insprutet (map-sensor, databox, tempgivare, spjällgivare etc.)
bränsletrycket ligger mkt jämt på 2.0 bar (med urkopplat styrtryck till regulatorn). precis som det ska göra org.

Tändningen står som den ska och ger så vitt jag kan se jävligt bra med kräm till stiften.

Kan ju nämna att problemet har varit detsamma med org isug och grenrör, samt med olika databoxar, map-sensorer, tempgivare etc.

Problemet:
När man gasar och kommer upp mot ca 0.3 bar undertryck, så börjar motorn bluddra, eller mer som brrrr... och så vill den inte varva mer..
stiften pajar ganska snabbt (endast efter att ha kört, startat och testat några gånger).

lambdamätaren (smalband) visar för klen blandning, men stiften blir sotiga och bilen drar soppa som fan..
Bilen går ngt bättre när den är varm, och då går den köra så länge man inte gasar mkt.

problemet uppstår även om jag öppnar båda wastarna coh tar bort rören från aggregaten, så det borde inte ha ngt med turbobygget att göra, samt att det redan uppstår vid undertryck..

Med urkopplade aggregat så borde ju, rent teoretiskt, bilfan gå ungefär som en org. b30 med k-kam och portad topp.. men det gör den inte..

jag har ju provat att feta på så mkt som möjligt med tilläggssprutet och tryckt gasen i botten, när man då (efter lite brrr... och strejkande) kom upp i ca 2800rpm och 0.3 i ladd, så blev det lite fart på grejorna... kopplingen började tom. slira..
dock blev det roliga inte långvarigt, då han enligt lambdamätaren sedan fick för lite sopp och motorn började strejka... inte bra..

Jag kommer naturligtvis inte köra med d-jet någon längre tid, men det borde ju fungera till lite inkörning iaf...

Är mer än tacksam för tips!
Något måste man ju ha missat...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Har några frågor. sitter givaren för vakum i motorn ansluten i insuget på orginal stället?
D - jetronic står för tryck mätning i insuget eller rättare sagt vakum mätning.
Någon mätning görs inte på övertryck. ex turbo. vanliga fel kan vara att kallstarts ventilen hänger sig.
Glapp i spjällgivaren. Den är bara till för tillskott axpump signal för tillskott fullgas.
Har varit i kontakt med en som hade en typ 4 VW med bytt kam.
Hade stora problem att få den att gå rent eftersom vakum signalen blev annorlunda med 300 gr kam.
Ingrepp i styrbox hjälper säkert men jag skulle nog byta till nått eftermarknads sprut. som klarar turbo.
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

nja.. den sitter inte på org. stället, då jag har helt annorlunda insug.. men tidigare satt den på org stället..

spjällägesgivaren har jag oxå bytt och testat, samt ställt in korrekt..
Kallstartsventilen har jag inte monterat för tillfället..

k-kammen är ju rätt så snäll ändå, och jag har kört b30e med k-kam innan..

jag vet att map-sensorn är känslig, men utan aggregaten inkopplade, så borde den ju funka..

eftermarknadssprut är ju på gång, men ekonomin är i botten för tillfället (studerar och har inga studielån)

Hur illa gick vw:n då? gick den som jag beskriver?

Tack för tipsen!
:)
någon mer??

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
ANorberg
För mycket laddtryck

Inlägg av ANorberg »

Ok. Du har ju provat en del då. Men du har vakum slangen ansluten i ett plenum mellan toppen o spjället då. som jag förstår. När du överladdar får du ju övertryck där.
Folkan jag pratade om var inte speciellt vass kam i heller. Man kunde justera på ställskruven på vakum mätaren så att den gick bra på varv men det resulterade i att den inte gick på låga varv och var näst intill omöjlig att starta. Regler området på vakum mätningen var inte stort nog. Bästa resultatet blev när han ökade bränsle trycket lite tillsamans med div justeringar
Reparation av motorstyrboxar och MSD tändning
Motorjustering och tillverkning av kabelsystem motor och övrig bil.
Kunskap i de flesta Insprutnings system på marknaden
Allt från enkla till de mest avancerade systemen. Några som ja justerat motor för är...
Thomas Rådström. Ingmar Bjöörn div1 Rallycross Stefan Jonsson Rally. Fredrik Tiger Supernationell rallycross och många fler... Säljer Techedge lambdamätare
F-Skattsedel
S Iwarsson
För lite laddtryck

B30 problem

Inlägg av S Iwarsson »

Hallå! Här kommer några tips! 1. Sitter kablarna till brytarna som styr spridarna rätt? Gör dom inte det blir det helt fel med insprutningstiderna. 2. Med påslagen tändning skall du höra 19-21 st knäppningar i gasspjällskontakten från stängt spjäll till fullt öppet annars fungerar inte accpump funktionen. 3. Spridarbrytarna blir nötta med tiden och man kan behöva efterjustera om nocken/nockarna blivit så slitna att brytaren inte öppnar som den skall och då får den för lite bränsle. 4.Kolla upp så att du inte har kabelbrott mellan styrenheten och kontakterna/givarna. Finns mer men vi börjar så. Mvh Stefan
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tack för tipsen stefan! :) lite synd att jag inte kan kolla detta, då jag redan hivat ut skiten och byggt Mega squirt 2.2...
Har fått igång den med MS, men inte mappat den än..

MVH/
Simon
Skriv svar