B30 problem!
Postat: tis aug 17, 2004 1:29 pm
Hej!
Jävligt mkt att läsa, men nu har jag haft samma problem i 4 år!!! Kom med tips!! snälla!
Hoppas ni tar er tid att läsa allt..
Fakta om bygget:
B30
(Org. borr, smidda kolvar, m-stakar, bearbetad f-topp med rostfria ventiler och fullradiesäten, k-kam, allt balancerat och viktjusterat, skärringspackning, ståldrev, dubbla M 15g etc..) allt är i toppskick!
Har lumenition cd-tändning (org fördelare), org d-jet insprut (med helt nya org. 380cc spridare), grov bränslebrygga, facet "racepump" till insprut, justerbar progressiv btr. etc.
Har mätt upp och provat alla komponenter till insprutet (map-sensor, databox, tempgivare, spjällgivare etc.)
bränsletrycket ligger mkt jämt på 2.0 bar (med urkopplat styrtryck till regulatorn). precis som det ska göra org.
Tändningen står som den ska och ger så vitt jag kan se jävligt bra med kräm till stiften.
Kan ju nämna att problemet har varit detsamma med org isug och grenrör, samt med olika databoxar, map-sensorer, tempgivare etc.
Problemet:
När man gasar och kommer upp mot ca 0.3 bar undertryck, så börjar motorn bluddra, eller mer som brrrr... och så vill den inte varva mer..
stiften pajar ganska snabbt (endast efter att ha kört, startat och testat några gånger).
lambdamätaren (smalband) visar för klen blandning, men stiften blir sotiga och bilen drar soppa som fan..
Bilen går ngt bättre när den är varm, och då går den köra så länge man inte gasar mkt.
problemet uppstår även om jag öppnar båda wastarna coh tar bort rören från aggregaten, så det borde inte ha ngt med turbobygget att göra, samt att det redan uppstår vid undertryck..
Med urkopplade aggregat så borde ju, rent teoretiskt, bilfan gå ungefär som en org. b30 med k-kam och portad topp.. men det gör den inte..
jag har ju provat att feta på så mkt som möjligt med tilläggssprutet och tryckt gasen i botten, när man då (efter lite brrr... och strejkande) kom upp i ca 2800rpm och 0.3 i ladd, så blev det lite fart på grejorna... kopplingen började tom. slira..
dock blev det roliga inte långvarigt, då han enligt lambdamätaren sedan fick för lite sopp och motorn började strejka... inte bra..
Jag kommer naturligtvis inte köra med d-jet någon längre tid, men det borde ju fungera till lite inkörning iaf...
Är mer än tacksam för tips!
Något måste man ju ha missat...
Jävligt mkt att läsa, men nu har jag haft samma problem i 4 år!!! Kom med tips!! snälla!
Hoppas ni tar er tid att läsa allt..
Fakta om bygget:
B30
(Org. borr, smidda kolvar, m-stakar, bearbetad f-topp med rostfria ventiler och fullradiesäten, k-kam, allt balancerat och viktjusterat, skärringspackning, ståldrev, dubbla M 15g etc..) allt är i toppskick!
Har lumenition cd-tändning (org fördelare), org d-jet insprut (med helt nya org. 380cc spridare), grov bränslebrygga, facet "racepump" till insprut, justerbar progressiv btr. etc.
Har mätt upp och provat alla komponenter till insprutet (map-sensor, databox, tempgivare, spjällgivare etc.)
bränsletrycket ligger mkt jämt på 2.0 bar (med urkopplat styrtryck till regulatorn). precis som det ska göra org.
Tändningen står som den ska och ger så vitt jag kan se jävligt bra med kräm till stiften.
Kan ju nämna att problemet har varit detsamma med org isug och grenrör, samt med olika databoxar, map-sensorer, tempgivare etc.
Problemet:
När man gasar och kommer upp mot ca 0.3 bar undertryck, så börjar motorn bluddra, eller mer som brrrr... och så vill den inte varva mer..
stiften pajar ganska snabbt (endast efter att ha kört, startat och testat några gånger).
lambdamätaren (smalband) visar för klen blandning, men stiften blir sotiga och bilen drar soppa som fan..
Bilen går ngt bättre när den är varm, och då går den köra så länge man inte gasar mkt.
problemet uppstår även om jag öppnar båda wastarna coh tar bort rören från aggregaten, så det borde inte ha ngt med turbobygget att göra, samt att det redan uppstår vid undertryck..
Med urkopplade aggregat så borde ju, rent teoretiskt, bilfan gå ungefär som en org. b30 med k-kam och portad topp.. men det gör den inte..
jag har ju provat att feta på så mkt som möjligt med tilläggssprutet och tryckt gasen i botten, när man då (efter lite brrr... och strejkande) kom upp i ca 2800rpm och 0.3 i ladd, så blev det lite fart på grejorna... kopplingen började tom. slira..
dock blev det roliga inte långvarigt, då han enligt lambdamätaren sedan fick för lite sopp och motorn började strejka... inte bra..
Jag kommer naturligtvis inte köra med d-jet någon längre tid, men det borde ju fungera till lite inkörning iaf...
Är mer än tacksam för tips!
Något måste man ju ha missat...