NU ska b20in UT!

Diskussioner för erfaret folk
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

NU ska b20in UT!

Inlägg av jos4561 »

nu SKA det byggas turbo b23a till amazonen.
men jag har ångest.

prylar som finnes:
bottendelar
b23Astd och en b230k (Kn har ju fötjänt dåligt rykte med sin el fugge men botten kan ju inte va så dålig?)

topp
531a steg5 (typ) 50mm insug och 40avgas stora tryckare dubbla fjärdrar mm planad 3mm :cry:

scania intecooler som kan kapas.
rejo 3201 kam (osäker på värdena på denna)
weber 45or i skapligt skick.
grenrör blir ett uträknat när jag vet kam och turbo.
ett hx40 kan ordnas å.

siktar på 400+
vilken botten bör jag använda och vad behöver jag byta ut i denna?
(tanken jag har är 230k med sina lågkompskolvar borde gå med min planade topp)

blir hx40in för stor?
kammen???
45orna kanske är för småa på denna motor.
jag kan fan inte bestämma mig för hur jag ska göra HILFE!!!

kan ju bygga en potent sugis med b23a botten och toppen jag har men det är inte lika manligt eller krångligt eller nå.
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

med den toppen blir det inte några problem att ta ut 400+ hk! vad ska du ha bilen till dragrace eller gata? drivlina?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm skrev ett idiotiskt inlägg som tur är kom jag på mig själv hehe
lät som ett bra koncept du hade hittat iaf... kan ge ett annat tips istället, kör med B21 blocket & VW kolvar så får du låg kompa & då passar din hög komps topp bra! ihop med M-stakar får du en billig motormen ändå ett hållbart block (kolla på jens resultat 10,95s 201km/h @ 402m)
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

Jens Gustavsson skrev:med den toppen blir det inte några problem att ta ut 400+ hk! vad ska du ha bilen till dragrace eller gata? drivlina?
gatdragracing :lol:

den ska vara för gatbruk, gillar lite hysteriskt vid fartbulor å rondeller :-D

transmision he he he
ja vad håller? när häcken rasat får jag väl leta en jänke axel i lämplig dimension, 8 3/4går ju att hitta för skapliga pengar.
låda tänkte jag mig ett försök med bmw getrag från gamla 528 eller liknande, pajjar det så får jag väl gå "american" där å.

vad tror jens om bottendel?
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
Nypan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: tis jul 06, 2004 10:41 am
Ort: Lidköping

Bra transmission

Inlägg av Nypan »

Tja !

Det är nog bra att ha en transmission som håller för effekten, har en kompis som satte i en potent motor i en 240 med orginal drivlina, det slutade med att bakaxeln havererade i hög hastighet och bilen och han for i diket med ett braaaaakkk !! inte bra...
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

ne vi har en 940 här som alldrig ger sig han är inne på m46 nr5-6eller nå sånt.
vad gör token?
jo -"det håller inte nu..... vi monterar respons!!" hela bottenstocken kom ut genom sidan på lådan :-D

så lite säkrare saker ska jag nog ha.

men åter till frågorna.
botten del vad ska jag göra vilken stomme ska jag ta??
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

jens?????
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Dom där M-stakarna sägs vara ganska skottsäkra. En bekant i mitt garage har precis krökt 4st sånna i sidled. Dom ser ut som ett N "lite överdrivet :roll: " kan man säga om man tittar från sidan på motorn. Normalt så kröker sig ju stakarna i rotationsriktningen, då tex vevlagerna börjar smånypa. Det ska sägas att bilen inte var perfekt mappad dock.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

Lika bra att installera en Th-400 och manuelt ventilhus, slipper du rappla med kopplingar som slirar och sånt skit.......
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

Schlorven skrev:Lika bra att installera en Th-400 och manuelt ventilhus, slipper du rappla med kopplingar som slirar och sånt skit.......
är väl inte helt lätt att få det att lira heller enl vad jag hört
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

jag skulle satsa på M400 eller Getrag.
Axel Wall
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

det känns som att det blir m400 eller getrag.
förövrigt dom lådor jag lätt kan komma över.
men jag har fortfarande ångeat för vilken botten jag ska använda
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

jos4561 skrev:det känns som att det blir m400 eller getrag.
Kom dock ihåg att det kan bli lite problem med att få till en sprängkåpa till M400...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

jos4561 skrev:jens?????
Karln är inte bäst på vara regelbunden internetbesökare, men när han väl sätter sig ner lär han skumma genom det mesta och försöka svara om han ids. ;)
Blir väl bättre när han fixat ner PVC-slangen in till garaget så han kan dra in lite Internet..

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

mattias skrev:
jos4561 skrev:jens?????
Karln är inte bäst på vara regelbunden internetbesökare, men när han väl sätter sig ner lär han skumma genom det mesta och försöka svara om han ids. ;)
Blir väl bättre när han fixat ner PVC-slangen in till garaget så han kan dra in lite Internet..

/Mattias
ne har man att göra så blir det inte mycket internet :)

spränkåpa kan nog fixas då jag börjar på alu verkstad på måndag
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Skriv svar