Sida 1 av 2
O-ring/fire-ring i Sverige?
Postat: mån jun 25, 2007 4:09 pm
av Cummins24V
Skulle behöva komma i kontakt med ngn som skulle kunna O-ringa min topp.
Rak dieselsexa på 5,9l.
Det sak visst vara en MLS packning på gång som eliminerar O-ringning, men det verkar ta tid.
Jag har ingen koll alls på vilka som gör sådant i Sverige, och det är väl lite av ett customjobb i den här ändan av världen antar jag.
I min värld hör detta till den avancerade avdelningen, men det verkar hänga så mycket duktigt folk här, så tråden kanske ska flyttas...

Postat: mån jun 25, 2007 9:01 pm
av Tommy Luhr
ja det är nästan att ringa till vilken motorbearbetningsfirma som hellst..
det enda kruxet är väll att dom måste göra det uppsatt i en fräs eller dyligt då man inte kan centrera i ett cylinderlopp..
Men är du helt säker på att det inte finns packningar med skärkant eller liknande till dom motorerna.
Är ju vida känt att man trimmar dom
annars har du ett nummer till halvarsson racing i torsby
056024044
eller halvarssonracing.se eller dylikt..
Ljtrim i karlstad..
Postat: mån jun 25, 2007 10:45 pm
av Joakim Borg
Finns i Falun, va de nu hette, nånting med motorslip.
Tjola med Löwen här på forumet, han är kund där!
Postat: tis jun 26, 2007 10:48 am
av Cummins24V
volvo140turbo skrev:ja det är nästan att ringa till vilken motorbearbetningsfirma som hellst..
det enda kruxet är väll att dom måste göra det uppsatt i en fräs eller dyligt då man inte kan centrera i ett cylinderlopp..
Men är du helt säker på att det inte finns packningar med skärkant eller liknande till dom motorerna.
Hehe.. trodde du ja .... jag kontaktade en firma som verkar göra mycket fina motorjobb(trim) och även marina motorgrejor(läs diesel) så jag tänkte att de skulle kunna.. men nä...
Kruxet är att ingen vet hur de ska göra, då ingen har erfarenhet av detta i Sverige.
Då man gör spåret i toppen enbart och spridaren sitter i mitten på 24V så är centreringen inga problem, och jag kan nog få tag på verktyget för ungefär samma peng som en portad och oringad och fjäderförstärkt topp skeppad till Sverige.
Det har precis släppts/ska släppas packningar som ska eliminera O-ringning, en ingen vet när och vem som saluför dem.. och ryktena har funnits förr om liknande produkter, men aldrig hållit måttet eller legat någon sanning i det.
Dessa packningar har funnits för gassers hur länge som helst, men dieselindustrin/kundunderlaget är på tok för litet för att ngn ska sätta dessa i produktion.
Postat: tis jun 26, 2007 1:22 pm
av j björk
Vad är det du ska ha?
Pyramidringar i toppen + packning till olja och vatten, pianotråd + vanlig packning, pyramidringar + o-ringar till olja och vatten?
Pianotråd, i alla fall i blocket, skulle inte vara något problem där jag var med mitt block, jag ville ha pyramidringar vilket han kunde lösa men tyckte var värre.
Marmander har pyramidringar i toppen, kolla hans tråd i "vad händer i garagen"
Postat: tis jun 26, 2007 2:05 pm
av Tommy Luhr
finns ju verktyg som man säter i cylindern och "svarvar" ner ett spår för pianotråd..
en sådan maskin kan man göra ganska lätt med ett slipat svarvstål med 0,8mm nerstick i blocket..
då kan du göra det på plats med
toppen är ju antagligen svår att få till bra om det är av alu, får nog ha ett jädrans nerstick på tråden..
finns dom som fräser ur en std packning och lägger kopparingar i mitten vid cylindrarna och kör med std packning för vatten och olja..
finns många sätt att hålla det smaskiga cylindertrycket på plats

Re: O-ring/fire-ring i Sverige?
Postat: tis jun 26, 2007 3:19 pm
av Jens Gustavsson
Cummins24V skrev:Skulle behöva komma i kontakt med ngn som skulle kunna O-ringa min topp.
Rak dieselsexa på 5,9l.
Det sak visst vara en MLS packning på gång som eliminerar O-ringning, men det verkar ta tid.
Jag har ingen koll alls på vilka som gör sådant i Sverige, och det är väl lite av ett customjobb i den här ändan av världen antar jag.
I min värld hör detta till den avancerade avdelningen, men det verkar hänga så mycket duktigt folk här, så tråden kanske ska flyttas...

brukar cummins packningar jävlas så länge pump och förtändning är rätt instälda?
hur mycket vrid, effekt och laddtryck handlar det om?
vad är mer gjort med motorn?
Postat: tis jun 26, 2007 10:27 pm
av Cummins24V
Öhhhh hehe, mycket frågor som jag inte vet så mycket om...
Men för att börja nånstans...
Aluminium har man väl till oljetråg och sånt
Här pratar vi 600 kg gjutjärnsmotor, varav toppen står för 90 kg.
Pyramidringar?? .. vad jag vet om O-ring/firering av dessa är iaf att ringarna är ngn slags wire, och skillnaden är att O-ringar fräses in i toppen och ligger an och pressar mot toppackningens egen ring, medans fireringen fräses både i topp och block och packningens ring tas undan. Reservation mot fel...
Originalpackningarna ska hålla för ungefär 45 Psi, och för tillfället är Wg ställd på 40 psi för säkerhets skull... skulle vara trevligt att kunna utnyttja hela turbons kapacitet som går upp till 55 psi innan den börjar komma utanför mappen.
Det ska hålla för 55 Psi med ARP/A1bult, men jag vill inte chansa
O-ring ska hålla för upp till 80 Psi och firering för 80+
Jag tror att det är mer höga turbotryck/cylidertryck som skjuter packningarna.. vatten/metanolsprut och N2O vill man ju ha
men vad vet jag...

Postat: ons jun 27, 2007 12:15 am
av Tommy Luhr
svårt att säga hur mycket ladd en packning tål.. det är cylindertryck som avgör det..
600kg???
Gud vilket as till motor hehe..
en std packning räcker långt på en bensin motor iaf..
Är inte diesel kunnig men principen måste ju vara samma
Postat: ons jun 27, 2007 8:09 am
av mattias
volvo140turbo skrev:600kg???
Mäktigt.

Postat: ons jun 27, 2007 1:19 pm
av Cummins24V
volvo140turbo skrev:svårt att säga hur mycket ladd en packning tål.. det är cylindertryck som avgör det..
600kg???
Gud vilket as till motor hehe..
en std packning räcker långt på en bensin motor iaf..
Är inte diesel kunnig men principen måste ju vara samma
Jag laddar som sagt 40 Psi nu, vilket blir 2,8 kg om kikar på tryckmätaren på verkstadskompressorn, och det är inte så mycket i mina kretsar... och som jag skrev så vill jag kunna ladda mer.... och fortfarnade vara säker...
Men det var inte det jag frågade om, utan om ngn visste om ngn bra motorfirma som kunde O-ringa....
Postat: ons jun 27, 2007 1:45 pm
av Jens Gustavsson
Cummins24V skrev:volvo140turbo skrev:svårt att säga hur mycket ladd en packning tål.. det är cylindertryck som avgör det..
600kg???
Gud vilket as till motor hehe..
en std packning räcker långt på en bensin motor iaf..
Är inte diesel kunnig men principen måste ju vara samma
Jag laddar som sagt 40 Psi nu, vilket blir 2,8 kg om kikar på tryckmätaren på verkstadskompressorn, och det är inte så mycket i mina kretsar... och som jag skrev så vill jag kunna ladda mer.... och fortfarnade vara säker...
Men det var inte det jag frågade om, utan om ngn visste om ngn bra motorfirma som kunde O-ringa....
nån som har en fräs kan göra jobbet om man bara specialslipar ett står så det får formen av en en mm ståltråd.
djupet på spåret är dock kritiskt eller snarare uppsticket på ståltråden.
det beror mycket på hur packningen är.
därför jag frågar om rästen av motorn är för att bedöma hur mycket genomtänkt allt är.
jag är ingen disel expert men jag vet att förtändning, bränslemängd, kompa bestämmer cylindertrycket mer än själva laddtrycket.
hur mycket laddar en sån motor standard och är värkligen turbon redo för det laddtrycket?
och är förtändningen förberädd på sånna laddtryck? chipp?? eller är det en mekanisk pump på den?
Postat: ons jun 27, 2007 8:54 pm
av Fredde Holmgren
Jepp Jens, det blir ju som inget cylindertryck i dieseln med massor av laddtryck om den inte samtidigt får i sig tillräckligt med bränsle vill säga.
Postat: ons jun 27, 2007 8:55 pm
av Gren
Man behöver inte special slipa stål för att fräsa O-ring spår. Dom minsta fräsarna som vi har på jobbet är Ø0,6 mm så det går att fräsa 0,6 spår som har Ø800.
Postat: ons jun 27, 2007 9:14 pm
av Cummins24V
Jag ger upp!
