Sida 1 av 10

Audi 90 quattro -88 V8 biturbo - Till salu

Postat: mån jul 16, 2007 11:46 pm
av _JP_
Jahapp nu är de dags för mig att slänga upp en projekttråd också, istället för att bara kika på alla andras.

Kan ju ta historien från början.

För 2 år sedan sålde jag min Audi coupe quattro till min bror för att köra en BMW 320 TIC istället. Men de var någonting som inte stämde riktigt, någonting som fattades och märktes speciellt på vintern. Det visade sig vara suget efter en 4krafsbil. Jag sökte runt lite på blocket och hittade en Audi 90 quattro från 88 med elfel som gjorde att den inte gick. Det är ju lätt fixat tänkte jag så bilen inhandlades och trailades hem.

Bild

Men som vanligt så gick de inte enligt planerna. Jävlades hur länge som helst med de halvelektriska K-jet:et utan resultat. Även kablaget inne i bilen under ratten hade smält ihop och resulterade att inte bara motorns el inte fungerade :(

Tillslut tog jag Megasquirtet som jag hade på BMWn och flyttade över de till Audin. Vart lite bökigt att få dit spridarna då det är mekaniskt sprut orginal men efter nån speciallösning så fungerade det.

Bild

Bild

Sådär kördes bilen i någon månad innan turbosuget började komma igen. Som alla här säkert vet är det bara att ge med sig när det suget kommer och börja bygga. :D

Garaget bokades och delar införskaffades och en helg var det dags.

Bild

Tack vara hjälpen från polarna Krille F och Jocke Z gick det fort.

Bild
Krille skruvar med... nånting?

Bild
Här var det tomt..

Bild
Tråget fick sig en oljeretur tiggad av Robert Ajdén

Bild
Här blir ett bra snigel-bo

Bild
Krille och Jocke arbetade så snabbt med grenröret att dom knappt fastna på bild. Robert Ajdén helsvetsade sen ihop det ännu snabbare

Bild
Det börjar likna nå

Bild
Klart.. och trångt

Laddtrycket fick hamna på 0.7 bar. Dom grejerna som satt på bilen var nu:

Turbo --> SAAB T25 med volvoavgashus
Spridare --> Volvo 740 turbo
Intercooler --> Nissan sunny GTI-R lånad av Krille
Avgassystem --> 2.5 tums hemmabygge

Givetvis tankades racebränslet E85 :D

Bilen gick relativt fint, orkade bra på vintern. Helt vansinnigt rolig bil att köra på vintern.

Bild

Bild

Bild

Bild

Så kördes bilen fram tills börjaren av sommaren nu.. förutom vid besiktningen, då bara avgashuset fick sitta där :)

En uppsättning Audi S2 spridare inhandlades och Robert tiggade dit nå nylsor på över delen av insuget så att den skulle få lite mer sås.


Bild

Lite mer luft fick den av en T03 turbo från en saab med T04 kompressorhus.

Bild

Bild

Laddtrycket låg nu på 1.1 bar och den gick riktigt fint för att vara en orörd orginalmotor med 32000 mil bakom sig.

Men... troligen grund av bristande nogrannhet och talang av mapparen (jag) så smälte en kolv.

Råkade för någon vecka sen komma över en ny motor.. den råkade visst vara vinklad i ett V och ha 22 ventiler och 3 cylindrar till :D

Bild

Det bästa var ju att det redan satt snigel på den :wink:

Bild

Fick ge 1500kr för den och fick då med ett knackande ljud. Skruvade lös tråget och det visade sig att ett vevstakslager va kasst.

Nu är historien slut och övergår till nutid. Jag väntar nu på lön så jag kan inhandla lite nya lager och ett svänghjul. Ingen som har ett liggandes?

Imorgon blir de lite provmontering av motorn för att se hur dåligt de passar.

Vart en tung start på den här tråden, men den är valfri att läsa :)

/ Johan

Postat: mån jul 16, 2007 11:51 pm
av MB 4 ME
aaaah! Varför inte en 2,5 turbodiesel? Vet att wag har ju en spis...

Postat: tis jul 17, 2007 12:40 am
av Scrazher
hihihi hörde talas om något sådant här johan... men ville inte tro att du hade gått och fått konstiga åttor på hjärnan :shock:

Kommer nog bli vansinnigt roligt det här innan slutet, så länge du ger den ensamma snigeln lite sällskap, den såg så ensammen ut... :thumbright:

Postat: tis jul 17, 2007 8:56 am
av mattias
Kul med såna här konverteringar! Speciellt då det innebär en K-jet mindre i världen! :thumbright: :lol:

Lär ju bli lite mer jobb att besikta kärran med en vinkelåtta men.. ;)

Postat: tis jul 17, 2007 10:30 am
av j björk
Kul bygge!
Jag tror jag har en topp till en sådan ligger.. (v8:an alltså)

Postat: tis jul 17, 2007 2:41 pm
av _JP_
MB 4 ME skrev:aaaah! Varför inte en 2,5 turbodiesel? Vet att wag har ju en spis...
Hehe nja knackandet får du stå för :)
hihihi hörde talas om något sådant här johan... men ville inte tro att du hade gått och fått konstiga åttor på hjärnan

Kommer nog bli vansinnigt roligt det här innan slutet, så länge du ger den ensamma snigeln lite sällskap, den såg så ensammen ut...
Ja sånt som händer. Märkte idag att snigeln inte fick plats.. den hade ju bosatt sig precis vid motorbalken så den ramlade lös :(
Kul med såna här konverteringar! Speciellt då det innebär en K-jet mindre i världen!

Lär ju bli lite mer jobb att besikta kärran med en vinkelåtta men..

Ja k-jet är inte något man vill ha och göra med frivilligt

Blir väl att kasta i en 5a igen när det är dags för besiktning.. men det är nästan ett år dit så de är ett senare problem.
Kul bygge!
Jag tror jag har en topp till en sådan ligger.. (v8:an alltså)
Jaha ja då vet jag vart det eventuellt finns en ifall de blir haveri då :)


Återkommer med bilder ikväll från dagens mekning.

/ Johan

Postat: tis jul 17, 2007 3:02 pm
av M Bengtsson
Har hört talas om dessa v8or, dom går gött har ja hört ;)
Vad är planerna för bilen iövrigt då? :)

Postat: tis jul 17, 2007 10:15 pm
av _JP_
Killroy_swe skrev:Har hört talas om dessa v8or, dom går gött har ja hört ;)
Vad är planerna för bilen iövrigt då? :)

Lär ju inte gå nå våldsamt bra.. Men bättre än orginal iallafall :) Är ju bara en 3.6a med 250hk.

Planerna är väl bara att få den fungerande. Sen kanske fräscha upp bilen lite.. men bruksskick är fint så man kan använda grejerna :)

Idag har jag och min bror Jimmy provmonterat lite. Den verkar verkligen passa mot växellådan så de känns ju skönt. Men motorfästena måste justeras lite.


Bild
Den såg större ut på plats

Bild
Motorkudden på den här sidan borde gå att "spaceras" ner med nå hylsor till bultarna kanske..

Bild
På den här sidan fick jag inte med något motorfäste så ska se om ja hittar ett på nån skrot.. annars blir de väl att bygga ett

/ Johan

Postat: ons jul 18, 2007 12:27 am
av Booonie
fint johan :)
dubbla sniglar till den där sen :)

Postat: ons jul 18, 2007 12:31 am
av MB 4 ME
3,6 liter? I en vinkelåtta? Nästan en mopedkolvsv8:a...hehe. Nää, det där blir nog fränt. Hoppas det bli trångt under huven så blire kul att titta på sedan... Å inte minst att använda

Postat: ons jul 18, 2007 10:39 am
av jol
fan så fräsigt då :hihi:
tänkte varför skriver du inte tq som rubrik men längre ner i tråden klarnade det :)
passar den rakt på lådan?

Postat: ons jul 18, 2007 10:47 am
av Jckssn
Ballt, sån där bil skulle man haft som dragbil!
Ser ut att bli ganska trångt, men det ryms nog en turbo på varje sida ;)

Postat: ons jul 18, 2007 2:25 pm
av _JP_
Booonie skrev:fint johan :)
dubbla sniglar till den där sen :)
tack fjord :)

ja vi provade faktiskt hur de skulle se ut med snigel :)

Bild

3,6 liter? I en vinkelåtta? Nästan en mopedkolvsv8:a...hehe. Nää, det där blir nog fränt. Hoppas det bli trångt under huven så blire kul att titta på sedan... Å inte minst att använda
Hehe ja är ju ingen jänkarvolym direkt :)

Ja trångt lär de bli.. men de borde gå


fan så fräsigt då
tänkte varför skriver du inte tq som rubrik men längre ner i tråden klarnade det
passar den rakt på lådan?
precis.. men kanske blir en tq nån gång i framtiden :)
ja om man har rätt svänghjul.. jag har ju inte något alls så får nog lov att göra en dyr beställning på min lokala VAG reservdelsbutik :(

Ballt, sån där bil skulle man haft som dragbil!
Ser ut att bli ganska trångt, men det ryms nog en turbo på varje sida
Ja eller så får du väl kasta i v8a i en av dina audisar och dra med :)

/ Johan

Postat: ons jul 18, 2007 3:47 pm
av Markus
Ser ju fint ut de där johan :D
min fina pärla fick ju till och med komma på bild...

Danne får väl fixa fram ett svänghjul åt dig?

Postat: ons jul 18, 2007 9:58 pm
av _JP_
Markus skrev:Ser ju fint ut de där johan :D
min fina pärla fick ju till och med komma på bild...

Danne får väl fixa fram ett svänghjul åt dig?
Hehe jepp:)

Nja men han kunde inte få de så mycke billigare.. Blir ju ett bök med massa frakt & sånt sen..

/Johan