Kadett -77 funderingar.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

142__tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis jun 06, 2006 4:41 pm
Ort: vännäs

Kadett -77 funderingar.

Inlägg av 142__tic »

Haj

Har en åpel Kadett -77
Sitter en 1,2L motor (Pinto?)

Fundera om någon sitter på information hur tändningen ska stå?
Samt avstånd på brytarspetsen?

Min går väldigt ojämnt, den rycker och i vissa fall hoppar fram.


Mvh.
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Re: Kadett -77 funderingar.

Inlägg av MotorKnyttet »

142__tic skrev:Haj

Har en åpel Kadett -77
Sitter en 1,2L motor (Pinto?)

Fundera om någon sitter på information hur tändningen ska stå?
Samt avstånd på brytarspetsen?

Min går väldigt ojämnt, den rycker och i vissa fall hoppar fram.


Mvh.
Hallå där! :D

Nej för guds skull det är inte en pinto motor :shock: dom håller till i Fårrd stallet som väl är :wink:

Rycker den och går ojämt så brukar det till 99% vara att brytarna har slagit ihop sej, kolla det först, ställ avsåndet på 0.40mm.

Får väll passa på att säga grattis till innehavet av en evighetsmaskin :thumbright: .

Lycka till!

MVH// MotorKnyttet
142__tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis jun 06, 2006 4:41 pm
Ort: vännäs

Inlägg av 142__tic »

Haha nu när du säger det så låter Pinto och Opel fel! :doh:
Ibland är det förbjudet att tänka.


Har ställt brytaren på 0,40 det vart en förbättring men den rycker fortfarande :(

Hur är det med tändningen då? (Gradtalet?)

Du har inget annat förslag!?



Jodå det slår snart om till 5600 friska mil! :thumbright:
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av coupe76 »

på min var det insugspackningen som var skrot, gick bara rent på fullgas.
iförsig så har jag digital gas på min etta-nolla
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

coupe76 skrev:på min var det insugspackningen som var skrot, gick bara rent på fullgas.
iförsig så har jag digital gas på min etta-nolla
Sant :doh: Ja böt den på den förra ja hadde när ryckningarna inte försvan effter brytar justering. Det är en O-ring som agerar packning och den e piss lätt å byta.

Tändinställningen på dom enligt bok vet jag tyvärr ej, jag ställer alltid efter öra å stift.

Men byt O-ringen så går den säkert som en klocka sedan.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

142__tic skrev:Haha nu när du säger det så låter Pinto och Opel fel! :doh:
Ibland är det förbjudet att tänka.


Har ställt brytaren på 0,40 det vart en förbättring men den rycker fortfarande :(

Hur är det med tändningen då? (Gradtalet?)

Du har inget annat förslag!?



Jodå det slår snart om till 5600 friska mil! :thumbright:
Slår inte de där mätarna om vid 10 000 mil? Kan väl vara 15600 eller 25600 lika gärna? :wink:
142__tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis jun 06, 2006 4:41 pm
Ort: vännäs

Inlägg av 142__tic »

Har bytt tändkablar och brytare! så nu är tändningen i fint skick.
Det vart en klar förbättring men dock så rycker den fortfarande. :doh:

Ska ta å byta insugspackning så får jag se om det hjälper!



"Cpt Tuttle"
Ang. mätarställningen så skrev jag fel!
Ska vara 56000mil :hihi:
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

142__tic skrev:Har bytt tändkablar och brytare! så nu är tändningen i fint skick.
Det vart en klar förbättring men dock så rycker den fortfarande. :doh:

Ska ta å byta insugspackning så får jag se om det hjälper!



"Cpt Tuttle"
Ang. mätarställningen så skrev jag fel!
Ska vara 56000mil :hihi:
Som jag sa "en evighetsmaskin" :wink:
142__tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis jun 06, 2006 4:41 pm
Ort: vännäs

Inlägg av 142__tic »

Jag har bytt insugspackning + packning mellan förgasare och insug!
fixat avstånden på alla tändstift.
ny brytare med rätt avstånd.
nya tändkablar.
förgasare rengjord och kontrollerad!
Bränslefilter installerat! så bränsle får den.

Ändå går den som skit. riktigt uselt, sämre än tidigare! :(

om man ställer tändning på rätt gradtal så går edn sämre än om man har ca 25 grader fel!

Ett problem som jag märkt är att tändstiften får ingen gnista!
så jag kollade om tändspolen gav någon gnista och det gör den knappt!

Behöver hjälp! något förslag?

Ska prova och byta tändspole och kondensator!
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

kollat så förgasarfoten inte är skev som en banan?
de är alltid ett problem att någon har draigt förg. för hårt så den böjer sej.
ta och kola det först.

tändningen ska stå så markeringarna står för varandra.

sen kan du ju ta och ställa in förgasaren med.
skruva in den minsta justerskruven max och dra ut en 1½ varv.
sen skruvar du in blandskruven max.
starta bilen, den ska ligga på ca 600 varv. annars tar du och justera ut den lilla skruven så den ligger där. sedan justera du ut blandskruven så du får han på ca 800varv.

glöm inte kolla tändningen igen.
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Byt konding :thumbright:

Jag hade en hel bärkasse med nya tänddelar till 1200 motorn som ja kassta för ett halvår sedan :( vicke skit.
142__tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis jun 06, 2006 4:41 pm
Ort: vännäs

Inlägg av 142__tic »

Glada nyheter!

Den går som på räls! :thumbright:

En ny kondensatorn och tändspole gjorde susen!

om någon orkar så får ni gärna ta sprängskissen som finns på misab.se
och skriva dit vars blandningsskruven sitter och dittan och dattan!

Vore kanoners! :hihi:
Skriv svar