Kadett -77 funderingar.
Moderator: backeliten
Kadett -77 funderingar.
Haj
Har en åpel Kadett -77
Sitter en 1,2L motor (Pinto?)
Fundera om någon sitter på information hur tändningen ska stå?
Samt avstånd på brytarspetsen?
Min går väldigt ojämnt, den rycker och i vissa fall hoppar fram.
Mvh.
Har en åpel Kadett -77
Sitter en 1,2L motor (Pinto?)
Fundera om någon sitter på information hur tändningen ska stå?
Samt avstånd på brytarspetsen?
Min går väldigt ojämnt, den rycker och i vissa fall hoppar fram.
Mvh.
- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 239
- Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
- Ort: Gotland
Re: Kadett -77 funderingar.
Hallå där!142__tic skrev:Haj
Har en åpel Kadett -77
Sitter en 1,2L motor (Pinto?)
Fundera om någon sitter på information hur tändningen ska stå?
Samt avstånd på brytarspetsen?
Min går väldigt ojämnt, den rycker och i vissa fall hoppar fram.
Mvh.

Nej för guds skull det är inte en pinto motor


Rycker den och går ojämt så brukar det till 99% vara att brytarna har slagit ihop sej, kolla det först, ställ avsåndet på 0.40mm.
Får väll passa på att säga grattis till innehavet av en evighetsmaskin

Lycka till!
MVH// MotorKnyttet
- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 239
- Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
- Ort: Gotland
Santcoupe76 skrev:på min var det insugspackningen som var skrot, gick bara rent på fullgas.
iförsig så har jag digital gas på min etta-nolla

Tändinställningen på dom enligt bok vet jag tyvärr ej, jag ställer alltid efter öra å stift.
Men byt O-ringen så går den säkert som en klocka sedan.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Slår inte de där mätarna om vid 10 000 mil? Kan väl vara 15600 eller 25600 lika gärna?142__tic skrev:Haha nu när du säger det så låter Pinto och Opel fel!![]()
Ibland är det förbjudet att tänka.
Har ställt brytaren på 0,40 det vart en förbättring men den rycker fortfarande![]()
Hur är det med tändningen då? (Gradtalet?)
Du har inget annat förslag!?
Jodå det slår snart om till 5600 friska mil!

- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 239
- Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
- Ort: Gotland
Som jag sa "en evighetsmaskin"142__tic skrev:Har bytt tändkablar och brytare! så nu är tändningen i fint skick.
Det vart en klar förbättring men dock så rycker den fortfarande.![]()
Ska ta å byta insugspackning så får jag se om det hjälper!
"Cpt Tuttle"
Ang. mätarställningen så skrev jag fel!
Ska vara 56000mil

Jag har bytt insugspackning + packning mellan förgasare och insug!
fixat avstånden på alla tändstift.
ny brytare med rätt avstånd.
nya tändkablar.
förgasare rengjord och kontrollerad!
Bränslefilter installerat! så bränsle får den.
Ändå går den som skit. riktigt uselt, sämre än tidigare!
om man ställer tändning på rätt gradtal så går edn sämre än om man har ca 25 grader fel!
Ett problem som jag märkt är att tändstiften får ingen gnista!
så jag kollade om tändspolen gav någon gnista och det gör den knappt!
Behöver hjälp! något förslag?
Ska prova och byta tändspole och kondensator!
fixat avstånden på alla tändstift.
ny brytare med rätt avstånd.
nya tändkablar.
förgasare rengjord och kontrollerad!
Bränslefilter installerat! så bränsle får den.
Ändå går den som skit. riktigt uselt, sämre än tidigare!

om man ställer tändning på rätt gradtal så går edn sämre än om man har ca 25 grader fel!
Ett problem som jag märkt är att tändstiften får ingen gnista!
så jag kollade om tändspolen gav någon gnista och det gör den knappt!
Behöver hjälp! något förslag?
Ska prova och byta tändspole och kondensator!
kollat så förgasarfoten inte är skev som en banan?
de är alltid ett problem att någon har draigt förg. för hårt så den böjer sej.
ta och kola det först.
tändningen ska stå så markeringarna står för varandra.
sen kan du ju ta och ställa in förgasaren med.
skruva in den minsta justerskruven max och dra ut en 1½ varv.
sen skruvar du in blandskruven max.
starta bilen, den ska ligga på ca 600 varv. annars tar du och justera ut den lilla skruven så den ligger där. sedan justera du ut blandskruven så du får han på ca 800varv.
glöm inte kolla tändningen igen.
de är alltid ett problem att någon har draigt förg. för hårt så den böjer sej.
ta och kola det först.
tändningen ska stå så markeringarna står för varandra.
sen kan du ju ta och ställa in förgasaren med.
skruva in den minsta justerskruven max och dra ut en 1½ varv.
sen skruvar du in blandskruven max.
starta bilen, den ska ligga på ca 600 varv. annars tar du och justera ut den lilla skruven så den ligger där. sedan justera du ut blandskruven så du får han på ca 800varv.
glöm inte kolla tändningen igen.
- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 239
- Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
- Ort: Gotland