Volvo 242 DL -75 -- Skånerost edition...

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ART
Lite mer laddtryck

Volvo 242 DL -75 -- Skånerost edition...

Inlägg av ART »

Hej!

Dags att skapa en projekttråd eftersom jag faktiskt har börjat riva i bilen nu.
Bilen är en vackert kalsongblå 242 DL av 75 års modell, komplett med B20 + m40 + 1030, sunkiga plåtfälgar samt en ... lätt patinerad utsida.

Några bilder blir det inte just nu. Den vägrade starta när jag skulle köra till stranden och ta lite före-bilder... :roll: ...och att visa en gammel 242 med ursliten inredning (stadiet jag är på just nu) tror jag inte tillför världen så mycket.

Målsättningen med projektet är hursomhelst att åka rakt fram. Gärna fort (jaja, enligt mina referensramar: Acca värre än min pendlarbil :D ).

Men först ska jag laga lite obligatorisk rost (reservhjulsbaljorna fattas lite) samt all ytrost jag kommer åt. Lyckligvtvis har bilen levt större delen av sina dagar på nordligare breddgrader så rosten är faktiskt inte så illa. Men det finns ju naturligtvis lite för en rostamatör att ta i. Samt en hel del underredsmassa att skrapa. Ugh.

Slutligen; Fort kommer detta projekt inte att gå. Men jag återkommer i tråden vartefter.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är ju bra att du lägger förhoppningarna på en rimlig nivå. ;)
Det kan bara bli bättre. :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Kul med nya trådar.. Speciellt dom med B20.. :thumbright:
ART
Lite mer laddtryck

Inlägg av ART »

Tackar pöjkar.

Jag har glatt pulat vidare. Det är underbart att skruva i garage, och utan tidspress. Förr har det alltid mest varit nödtvungna lagningar och underhåll på grusuppfart. Med tidspress. Oftast i kass väder.

Framåt har det gått också. All inredning och samtliga rutor utom framrutan är ur nu. Den måste också ur, men jag gruvar mig och skjuter på det. Har börjat med rosten så smått, men insett att jag måste riva ur trägolvet i garaget innan jag börjar svetsa. Jag vill ju ha garaget kvar, typ... Så förhoppningsvis åker det väck i helgen.

Det är farligt med terapiarbete i garaget. Ja, inte skaderisken, då, utan problemet är att man hinner tänka för mycket. Dessutom spelar detta forums dåliga inflytande in.

Jag har av naturliga skäl vistats en del under bilen och av någon anledning tänker jag alltid 'Marmander' när jag ser den hopplösa platsbristen i hjulhusen och den stackars 1030'n. Nu är jag ju inte en sådan supertalang på att hänga ihop bilar som mannen i fråga. Men för varje dag i garaget blir risken lite, lite större att jag halar fram stora vinkelslipen och gör något överilat i bakänden på bilen. Jag menar, varför skrapa bort underredsmassa på de kvadratmeter plåt man inte behöver... :)

Dessutom är det något lockande över Fords niotummare. Hmm.

Det är dessutom inte det värsta som har hänt. Korkad som jag är så tänkte jag lätta upp stämningen i garaget med lite musik, och vad kunde vara mer lämpligt att kombinera med den vackert safirblå veteranbilen än ... Eddie Meduza. Var ju trevligt, men en strof ur den mest Volvonära sången bet sig fast och snurrar nu i huvudet. Och det är inte 'med en b20 i' , om man säger så. :doh:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag gillar din inställning, jag känner igen hur jag själv tänker när det blir en stunds meditation i ryggläge under bilen. ;)
Och jo, jag har själv undrat varför det inte är en 'B20 i' när det gäller den låten.. :confused:

Fattar jag rätt att du ska försöka få bort lite skånerost och se till att den är i bruksskick och sen arbeta på en effektökning?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
ART
Lite mer laddtryck

Inlägg av ART »

mattias skrev: Fattar jag rätt att du ska försöka få bort lite skånerost och se till att den är i bruksskick och sen arbeta på en effektökning?
Ärligt talat har jag inte bestämt mig för riktigt vad jag ska göra med bilen än, så att det är lite luddigt här är kanske naturligt. :hihi:

All rost skall bort. Det har jag iallafall klart för mig. Detta innebär att det vettiga alternativet blir en hellack -- att lacken är blek och tråkig ser man tydligt när man hittar jungfruelig lack på undangömda platser under inredningen.

Inredning har jag inte helt klart för mig, men eftersom stora delar av orginalinredningen var skitig bortom vad jag lyckades få rent och dessutom luktade illa så bor den nu på tippen (baksäte, innertak, instrumentpanen och dörrsidor är kvar, de gick att rädda) så det blir inte orginal iallafall.

Maskinellt är jag osäker.
Jag vet att jag vill bygga turbo, det var därför jag skaffade bilen. 8)

Jag vet att jag vill åka rakt fram med denna bil, inte bana, och detta innebär det förr eller senare kommer att behövas breda däck bak.

Lika säker är jag på att detta inte får plats i orginal hjulhus.

Alltså vore det logiska att styra upp detta redan från början (innan lack, i samband med att rostangreppen i skärmkanterna och baljorna åtgärdas), även om det innebär att jag då inte kommer att köra med bilen på ett bra tag eftersom orginal balkar och bakvagnsupphängning begränsar möjligheterna till breddning innåt ganska rejält... Breddning utåt är inget alternativ, utsidan skall se orginallik ut.

Långt blev det. Igen. Ja, jag gillar att tjata om mitt projekt -- och hustru gillar inte att lyssna timmavis, så... :roll:
ART
Lite mer laddtryck

Inlägg av ART »

...och tiden går, dagar blir till veckor och inte mycket händer... :)

Tänkte mest skriva ett litet inlägg för att säga att projektet inte är dött. :roll:

Är lite deadlock. Kan inte riva ner bilen i orullbart skick än (måste gå att rulla ut än så länge). Så jag kommer inte vidare på kvällstid, och kvällstid är vad jag har att tillgå -- ja, mest då.

Har rivit ur halva trägolvet ur garaget nu iallafall, nästa halva står på tur. Förhoppningsvis snart. Tyvärr måste ju rivandet ske när tippen har öppet, vilket är lite begränsande.

Sedan vågar jag köra både vinkelslip och svets i garaget, och då kan kvällarna nyttjas bättre... :twisted:
Skriv svar