volvo v/s 40 4cyl?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

volvo v/s 40 4cyl?

Inlägg av vince »

kan inget om dessa bilar,är denna motorn av samma familj som de "vita" 5 å 6 cyl? alu block? vikt? potential med turbo för gatåka? :?: samma bultdelning mot lådan?massa noob frågor,haha!
/ Vince
Scania L56 -63
Scania L56 -64 delbil
Volvo 145 dl -72 projekt
Duster -74
Kadett city -77 snart 2.4cih
Gmc 3+3 -84
C20 -87 delbil
Suburban k30 -87 monster
Red
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: ons jul 11, 2007 8:21 am

Inlägg av Red »

Dina frågor besvaras nog lättast på x40 klubbens hemsida.
http://www.x40nordic.com

En lätt motor genomgång:
Detta är T4:ans motorer.
Fas 1 = 98-00
Fas 2 = 01-03
Fast -00 är lite annorlunda än 98-99 så man kan säga att -00 = Fas 1.5:a

-00 ska vara bästa motorn att trimma
Ny bättre flödande topp jämfört med 98-99. Mekaniska tryckare istället för hydraliska - kan varva mer!
Uppfräst vevhusventilation
01 o framåt bygger på samma motor, men har lite större borr 83mm mot 81 mm = 00 är stabilare i blocket. Flertalet rasade motorer pga det.
Fördelen med fas 2 motorn är väl den lättare veven samt VVT (variabel valve timing).

Från -01 så blev T4:an en 2 liters motor....då de tidigare var 1.9 liters motor.

Men som sagt....x40 klubbens forum hjälper. Om ingen s40 guru huserar här oxå kanske. :)
Volvo s40 -01 Autotech 300hk 449nm
Volvo 142 -69 B20 Tic
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

tackar för infon,ska kolla länken. :thumbright:
Scania L56 -63
Scania L56 -64 delbil
Volvo 145 dl -72 projekt
Duster -74
Kadett city -77 snart 2.4cih
Gmc 3+3 -84
C20 -87 delbil
Suburban k30 -87 monster
Skriv svar