eraezer - Mazda fantast :)

En liten presentation av er själv (frivillig)
eraezer
Lite mer laddtryck

eraezer - Mazda fantast :)

Inlägg av eraezer »

Hej alla motorentusiaster!
Nu har Cpt. Tuttle tjatat på mig länge nog och jag har nu till slut reggat mig på detta trevliga forum.

Jag har pillat med bilar sedan 2002 - 2003, alltså inte så länge, men 99% är kul så jag lär bli kvar i bilträsket ett bra tag till :)

Hur det började:
På uppfarten hade vi en Mazda 626 coupe från 1984 (alltså gen. GC) (FE motor på 2l och förgasare) och den hade stått där i några år (läs 5år). Då jag snart skulle ta körkort kunde den passa bra som första bil.
Farsan räckte mig en kniv och sa: "Skrapa bort rosten litet lätt och lägg på lite färg". Det stannade ju tyvärr inte där. Ett bilintresse väcktes och jag upptäckte möjligheterna med mina andra intressen, datorer, och upptäckte då alltså forumen.

Projektet drog igång och 2-3år senare var bilen igenom besiktningen ;)
Då var det renoverat underrede, hjulupphängning m.m. m.m.
Det är inte så mkt gjort på utseendet vilket gör att den inte ser helt färdig ut, men det kommer. Den övergick till ett rullande projekt och diverse saker har renoverats. Jag gillar den bilen väldigt mkt och kommer därför ha kvar den så länge jag kan. Det finns stora mål för den, men för att kunna genomföra dom behöver jag bli klar med studierna och skaffa ett garage.

Den andra bilen kom in i mina ägor förra året, närmare bestämt sommaren 2006.
Det är också en mazda (förvånad? ;) ) fast av generationen nyare dvs. en GD. Det är alltså en Mazda 626 hatchback -90 och under huven gömmer sig en FE3 motor (2,0l 16v).
Med denna var ribban satt lite högre, mkt tack vare en vän i Örebro som sålde ett turbokitt åt mig :P Så i september förra året var jag nere i Örebro där detta måttades in samt att en annan datorstyrning monterades.

Sedan någon vecka tillbaka har den varit rullande i någorlunda bra skick.
Underredet har blivit renoverat, hjulupphängningarna har blivit uppgraderade och turbo kittet hänger på.

Datorstyrningen är ett egenlött MegaSquirt 2 med PCB v3.0 och detta kontrollerar endast soppan för tillfället.
Nytt för i år på motor sidan är evo spridare (510cc/min), Weber ställbar BTR (från en sierra DOHC) och en soppa pump från en evo (180lph).

På undersidan av bilen kan man se grövre krängningshämmare från Addco på 1" fram och 7/8" bak. Bromsoken är renoverad samt målade med 2-komp. guld färg. Sänkningsfjädrar från H&R.

I interiören kan man lätt upptäcka en egenplastad mitt-konsol (ej färdig) där askkoppen har offrats för att få plats med mätare. I a-stolpen sitter laddtrycksmätaren.

Kan det finnas något intresse för projekttråd här?

Projekttrådar på zatzy:
GC'n: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=191941
GD'n: http://www.zatzy.com/showthread.php?t=227108

Projekttråd på mx6.com:
GD'n: http://www.mx6.com/forums/1g-mx6-genera ... -pics.html

Hoppas att jag inte hamnar allt för utanför med mina mazdor :P