Lyft av motor

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
JBHunter
För mycket laddtryck

Lyft av motor

Inlägg av JBHunter »

Hej tänkte höra vad man ska använda sig av för verktyg för att få lös motorn från sprängkåpan.
Ett spärrskaft går inte att avnväda för det tar ju i torpedväggen eller va det heter (ursäkta min okunnighet :roll: ).
Måste man ta bort kylaren eller går det att ha kvar den när man lyfter och hur bör man lyfta??
Sitter en lyftögla i framkant av motorn är det bara haka i kedjelyftblocket å lyfta eller??
En dålig dag är en dag det med
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Kanske bra om du skriver vad för bil och motor det gäller :)

Men oavsett bil och motor det är väl lika att ta bort kylaren, minst risk för skador då.. Och du måste ju ändå ha loss slangarna för annars blir det nog jobbigt att lyfta ur motorn.
Ang lådan, om du verkligen inte kommer åt så får du lyfta bort motor och lådan samtidigt.. Brukar bli smidigare så iaf.

Har använt kedjelyftblock en gång för att byta motor i en 240, då tog vi bort huven och kylaren och lyfte ur motor och lådan samtidigt. Hela fronten kan sitta kvar om man är försiktig och har bra kontroll över motorns position, men det skadar inte att ta bort den övre frontplåten.
En sån här kan vara bra å ha för att balansera motor+lådan medans man lyfter:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDeta ... @EQ=601004
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Hehe så klart, ja det handlar om en B20 men det kanske går med en blocknyckel med ringsidan på skruven få ta å se om jag har nån så stor blocknyckel.

Edit: måste man lyfta rakt upp går det inte att bara lyfta framtill?
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Holländaren »

Om du plockar bort det som är i vägen går det ju att dra ut den vilken väg som helst :)

Men jag skulle inte rekommendera att ta den på bara 1 lyftpunkt, stor risk för skador då pga ingen som helst kontroll över hur den hänger, mest troligen kommer den hänga ganska vertikal och banka på div plåt när den flyttar sig till den positionen ;) Har man inte grejen jag länkade till så kan man ta en vanlig kedja eller spännband och dela upp det i 2 bitar så den hänger någorlunda rak iaf, eller hellre så den lutar bakåt lite grann. Men som sagt blir det betydligt enklare med en sån, motorer och lådor har nämligen förmåga att haka fast sig efter typ allt som finns närheten :P
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Ok tack för svaren...får ta och hitta nån stans att haka fast i i bakant med om inte så får jag väll bygga nått att haka fast i. :wink:
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

JBHunter skrev:Ok tack för svaren...får ta och hitta nån stans att haka fast i i bakant med om inte så får jag väll bygga nått att haka fast i. :wink:
Jag rekomenderar att ta med lådam också, det brukar var bökigt att lossa motorn från sprängkåpan, ska man ha ur lådan är det bra 4skruv till kardanen, 4till balken, en till kudden, glöm inte hastighetsmätarvajern och kopplingen!
Användarvisningsbild
VoLvoJonas
Lite mer laddtryck

Inlägg av VoLvoJonas »

JBHunter skrev:Ok tack för svaren...får ta och hitta nån stans att haka fast i i bakant med om inte så får jag väll bygga nått att haka fast i. :wink:
tag en hyfsat lång stropp att lägga runt motorn! lägg den runt baken på tråget(dubbelt) sen bara ner bakom remskivan fram(enkelt) då är det den bara att haka i lyftanordningen! gjorde detta x antal gånger på duetten!
Kör hellre volvo 164
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Låg under bilen nyss och kollade lite och dom skruvar jag såg var till kardanen och så kudden vart sitter skruvarna till balken??
Måste man lös med den som kudden sitter i, är det den som e balken :roll: ?
Går det inte plocka ur motor och låda med den kvar?

Sen så gick det ju kopplingsvajer och hastighetsvajer till lådan, sen gick det några elkabalar med va e dom till för, backljus eller??
Är det vara dra lös dom eller sitter dom kablarna fastskruvad??

Edit: just ja glömde även fråga, när alt är ute kan man spola av med högtryck eller fins det risk att det hamnar vatten där det inte ska vara det??
Oljan ska jag nog byta i lådan så det gör väl inget om det hammnar vatten i oljan.
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Det blev till att ta lös motorn från sprängkåpan iaf men saken är den att jag rundslet övre sruven till startmotorn, hur ska jag nu få lös den??
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Ingen som kan ge svar på hur jag ska få lös den??
Muttern på andra sidan sitter så hårt att blocknyckeln ger vika :roll:.
Hasse63
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

Ser inte att du skrivit vad det är för bil eller är jag blind.

Slitna verktyg låter det som, hur som hälst så får du försöka lossa muttern för de går lättare. Ibland så tar jag 2 blocknycklar och "trär" i varandra för att få mer kraft. Det kan även gå med en hylsa, förlängare med kula, och nån förlängare till o sen ta muttern underifrån.

Men prova först att sätta ringdelen på muttern och sen tar du en 17 nyckel och "trär" den på 19 nyckeln, funkar varje gång för mig :wink:

Annars får du göra som det står längre upp...lyfta ur allt EDIT: eller lossa sprängkåpan från lådan = låta kåpan fölha med motorn upp.
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Användarvisningsbild
lundgren_85
Lite mer laddtryck

Inlägg av lundgren_85 »

Den övre muttern till startmotorn tas enklast bort ovanfrån. Vänd ringnyckeln bakvänt, så du får kröken framåt. Den undre borde inte vara så svår. Men som påpekats tidigare, slitna verktyg e inget bra. Risk att di slinter och skadar dig och bilen.
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Det e bara det att verktyget var sprillans nytt :roll:.
JBHunter
För mycket laddtryck

Inlägg av JBHunter »

Låg under bilen igår och skurva men när jag kom till vajern för hastighetsmätarn så gav jag upp.
Hut får man lös den på lättaste sättet då det e jäkligt trångt med växellådsbalk m.m där under.

Lådan i fråga är en M40.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Ta lös växellådsbalken?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar