vad tror ni om detta?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Magic_johnson85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
Ort: Jönköping

vad tror ni om detta?

Inlägg av Magic_johnson85 »

Har en kille som vill sälja en 140 med en turbomatad B20 i.

Motor:
B20
trycker igenom en orginal strombergare
laddar 0,5
turbon är en schwitcher som är anpassad för b20 (är schwitcher märket på turbon eller??, anpssad för B20??)
sitter en saab 900 intercooler på

han uppskattar en effekt på 160hk och en soppa förb på ca litern vid lugn körning.

vad tror ni om detta?
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: vad tror ni om detta?

Inlägg av mrabarth »

Magic_johnson85 skrev:Har en kille som vill sälja en 140 med en turbomatad B20 i.

Motor:
B20
trycker igenom en orginal strombergare
laddar 0,5
turbon är en schwitcher som är anpassad för b20 (är schwitcher märket på turbon eller??, anpssad för B20??)
sitter en saab 900 intercooler på

han uppskattar en effekt på 160hk och en soppa förb på ca litern vid lugn körning.

vad tror ni om detta?
Min första tanke var: Trycker han luft/bränsle blandning genom IC:n???? Det kan inte ta så många mil innan IC:n är full med kondenserat bränsle= Ingen bra ide, enligt min mening. Bättre om han skulle köra med vatten insprutning och skippa IC:n, alt. köra helt utan varken IC eller vatten insprutning och ladda lite mindre..

svar JA: Schwitser är fabrikatet på turbon, sen finns det även en modellbetäckning.. MEN! Är turbon tätad mot bensin- dumt att späda ut oljan med bensin.. :-)

Detta är endast några reflektioner från min sida.. Är det en bil du ska köpa tro? :)
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Motor:
B20
trycker igenom en orginal strombergare .=inget bränsle före kylaren.. nog kan det stämma med 1L mil och 160hk med en B20.
Användarvisningsbild
Magic_johnson85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Magic_johnson85 »

Hej!

Ok,
@mrabarth
Fuderar på det, får den för en billig peng, kan inte så mycket om turbo än men vill lära så jag såg det som en bra bil att lära sig på.
Är det komplicerat att instalera vatten insp?

Vad menar du me detta: Är turbon tätad mot bensin- dumt att späda ut oljan med bensin?

@Jens
Ok, tack. PS beundrar din bil =)

Bifogar en bild på turbon till bilen.
Bild

Mvh/björn
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Magic_johnson85 skrev:Hej!

Ok,
@mrabarth
Fuderar på det, får den för en billig peng, kan inte så mycket om turbo än men vill lära så jag såg det som en bra bil att lära sig på.
Är det komplicerat att instalera vatten insp?

Vad menar du me detta: Är turbon tätad mot bensin- dumt att späda ut oljan med bensin?

@Jens
Ok, tack. PS beundrar din bil =)



Mvh/björn
Det skedde nog en liten missupfattning.. mrabarth trodde att du sög genom en strombergare... i så fall skulle han haft en poäng...

ser ju ut som du har insug för två su, eller? verkar ju vettigt..
Är grenröret ngt från gik eller?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Magic_johnson85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Magic_johnson85 »

@marmander

Ok, så då är det inget konstigt med IC?
Antar att det är från GIK han snackade om att det var et kit iaf, är väl bara dom som ha det.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Kör du med intercooler, dubbla su...
med k-kam, portad topp och lite mer ladd, så ska det nog inte va några problem att få ut över 200hk
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

:D #-o hehe! Hur kunde jag missa att han trycker genom gasaren???? Trodde det var en "sug"anläggning (med SugTurbo anläggning menar jag: Det sitter en förgasare INNAN turbon som suger bränsleblandningen GENOM kompressordelen på turbon och sen vidare till motorn, detta kräver en turbo som är tätad så inte bränsle läker genom till lagerhuset i turbon och blandar ut oljan osv.)..
Håller med "marmander"- ser ut som insug för dubbla gasare. Sitter det bara EN förgasare på den?
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Magic_johnson85
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
Ort: Jönköping

Inlägg av Magic_johnson85 »

marmander skrev:Kör du med intercooler, dubbla su...
med k-kam, portad topp och lite mer ladd, så ska det nog inte va några problem att få ut över 200hk
Låter ju inte fel, frågan är vad kopplingen pallar. Siter tydligen en M45 på ny, men KG har väl förstärkta kopplingar va?
Killen känner för övrigt jensa här på forumet =)

Är riktig sugen på 140 Turbo, är så trött på killar med allt för mycket vax i håret och BMW som muckar vid rödljusen. Min 142GL komemr jag inte långt me. :?

/Björn
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

kör på en saab turbo tryckplatta och en sinter står i alla inlägg som handlar om kopplingar :smt021 så testa sök
Skriv svar