Bikerwade

En liten presentation av er själv (frivillig)
Bikerwade
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Bikerwade

Inlägg av Bikerwade »

Tja, min signatur säger det mesta...

Aktuellast på detta forum är såklart min Amazon '62

Denna köptes "välbevarad" med lågt miltal. ÄKTA miltal, för jag har hela bilens historia... 3500 mil hade den gått när jag köpte den 2004. Jag har lagt på dryga 100+ mil sen dess. Bilen hade totalt friskt underrede, och har rostskyddsbehandlats två gånger sen ny (?) Doch hade den stått ute på en grusplan i åtskilliga år innan förra ägaren köpte den och ställde in den i en lada. Väderslitaget har gjort att orginalinredningen bränts sönder av solen och färgen mattats rejält, plus rost på "fel" ställen. dvs, frisk under, i skärmkaner och hjulhus osv, istället hade skärmarna rostat så lyktsargarna var lösa, och infästningen under huvkanten var kexig.. Båda trösklarna var rostiga på UTSIDAN, och har bytts. Tyvärr var det nån polack som svetsade, så det blir till att göra om hela det arbetet. *suck* Öven dörrarnas nederkant är upprostade endast utifrån, samt kofångare med horn upprostade inifrån... Dropplisterna samma sak, men dom ryker snart. Orginal B18-motor och låda går som nytt, men kablage och slangar har ju torkat sönder, så mkt sånt är bytt nu...

Nyligen fick jag en 69'a av en polare, som är helt slut i karossen, men som har en B20 med dubbla stromberg och K-kam mm... denna skall inom kort monteras i 62'an. Drömmen framöver är kompressor och megasquirt, portning, marinvev och en kraftig automatlåda kopplad till en gammal orginal amazon rattväxel.(återstår att forska i) då jag är torsk på att slippa koppla. Nån banräcer blir det alltså inte, men pulver vill man ju ha ändå.
Antagligen blir det fram och bakvagn från 240 med nåra stora skivor och ok, men garanterat inga aluminiumfälgar! Zatsybilar får nån annan bygga!

Denna 62'a ska snarare bli en Kuston-cruiser, och jag har massor med grejer jag bestämt mig för att göra. Först ska dropplisterna bort. Det roligaste kommer sen, när sidorna ska få rutramar från en PV, för lite mer 50-tals-look. Det låter knepigt, men det kommer bli skitsnyggt! Jag har alltid tyckt att det enda som hindrar en från att tro att Amazon ritades på 50-talet är att stolpar och rutramar är alldeles för spinkiga. Ventilationsrutorna sparar jag nog inte, dom är praktiska, men ack så o-kustom!
Tröskellådorna ska sen få nån sorts blanka paneler nertill ("bellypans"). Eventuellt skall överhängen både bak och fram dras ner lite för lägre look. En sak som garanterat ska fixas är att skärmkanterna ska sänkas och läggas igen en bit, inte mycket, men tillräckligt för att få lite bättre proportioner. Förhoppningen är att få råd med airrides, men annars får det bli brutalkapning av fjädrarna. Först därefter kan det kanske bli en taksänkning, men den blir i så fall inte speciellt extrem.. nåra centimeter max. Tids nog blir det förmodligen en mindre bakruta, amerikakofångare med ändar från -54 cheva, chrysler eller liknande, som följer karossen mera. invändigt blir det tids nog soffa fram, ombyggd instrumentbräda utan stoppning, dold stereo och nån ljus, fräsch galoninreding i tuck'n'roll.

69'an ska få agera jigg för ramstöttor fram, så jag kan kassera innerskärmarna, den kommer förmodligen få vara mall till flera ombyggnationer framöver, men det blir knappast nån renovering av den karossen iaf. När jag tagit det som är friskt på den är det nog inte mycket att ha kvar =/

Under karossarbetets gång kommer jag endast blästra eller slipa plåtrent och lacka med matt klarlack tills jag tror jag är klar. Därefter blir det standox etsande grund och en silvermatt bas medans jag utvärderar bilen. Då kan mindre justeringar göras utan problem, lacken bättras, och får sen nån snygg candy över silverbasen. Antagligen grön eller blå.
Amazon '62 rullande Kustomprojekt, Bruksbil.
Amazon '69 reservdelsdonator till ovanstående.
Chrysler Windsor '54 Kustomprojekt.
Flipper 540HT Nostalgirenovering, Merc 50hk / Johnsson 70hk.
Crescent 2000 busmopedprojekt.