Sida 1 av 4
Rogges 142 -73 DL
Postat: sön dec 02, 2007 8:18 pm
av Rogge
tänkte att man kan väl starta en tråd här oxå om bilen.
bilen, som i rubriken, en 73as 142 DL tänkte först ha den som reservdelsbil till min gröne 142.. men denna var frisk undertill, i motorn o lådan samt att det är en DL så denna fick vi ta istället

fyndskicket.

så sa besiktningen, allt är åtgärdat, ska bara släckas oxå. kan säga att det blev en hel del silvertejp på skrämakanter o dylikt.
det som står på listan är rostlagning, det är det klassiska med baljorna, framskärmar o sånt, samt att det är ventilationshål i bakskärmarna osv..
under tiden som svetsen går varm så bygger jag även en motor som jag samlat delar till ett tag..
det blir en B20 med nya ringar o lager, topp med 46/38,5 ventiler, R-kam lättat svänghjul, weber 40ior 2,5" avgas o så.. kommer väl röra på sig lite lagom sådär. lådan blir en M46a o bakaxeln ska svetsas.
det som är gjort hittills är att jag har bytt ena undre länkarmen i framvagnen, samt målat en andra undre, pressat i nya bussningar och en ny spindelled, sänkefjädrar sitter på fram, sen åkte extraljus, varseljus o lykttorkare bort. har även hängt dit en 55A generator från min gamla 740.
nått annat som är roligt med den är dokumentationen, har alla bes papper sen typ 75, service lappar, köpekvitton osv..
Postat: sön dec 02, 2007 9:50 pm
av M Bengtsson
Ska du behålla lister och kofångare? Jag hoppas
Men skulle inte 45or sitta lite bättre?

Postat: mån dec 03, 2007 12:28 pm
av Rogge
ja kofångna o listerna ska va kvar..komm er ha ganska orginal utseendeförutom att blinkers kommer flyttas till positionsljusens plats..
o det hade ju vart roligare, men dessa låg rätt i pris så.
Postat: mån dec 03, 2007 9:12 pm
av Rogge
Postat: tis dec 04, 2007 12:09 am
av Tommy Luhr
usch vad tråkigt utan munstycken.
Men av en händelse så är jag en gammal b20raggare i blodet och har misabs skåp tiill weber dcoe förgasare i garaget:)
Lite lagomt rensat..
Men skriv en lista på delarna du saknar och pm:a så skall jag rycka lite i dom dammiga lådorna:)
Postat: tor dec 13, 2007 8:45 pm
av Rogge
va in på ombes igår o nu är den laglig att köra i 2 år
ska göra klart framskärmarna som står på jobbet o montera dom istället..
skruvade lite låda ikväll..
tänkte köra med alu M46an eftersom den har sunkringarna kvar o låter inte lika illa i lagren, men den har fel medbringare, o dessutom finns inget uttag för h-mätarwire.. så byta överväxel stog på schemat.

det är den skitiga jag ska ha, ska dock tvätta den en smula innan jag slänger dit den.

denna nocken är 2mm smalare på den äldre lådan. alltså nocken precis över kammen som driver oljepumpen i OD'n

vilket resulterar i detta..
funderar på vilket man ska göra, den nyare alu lådan har P/J typ OD o den äldre är J typ, man kanske skulle kunna byta bara delen med wire uttaget, men läste på rejsa att det inte går (nån volvo konverterad BMW) därför är jag här nu..
byta mellanaxel?
slipa ner nocken så äldre OD'n passar?
borra upp hålet i äldre OD'n så den går på nocken.?
Postat: tor jan 10, 2008 6:36 pm
av Rogge
länge sen man uppdaterade här, har eg inte gjort nått spec, förutom att jag nu har bytt bakfjädrarna så den är sänkt runt om nu.
sen va jag upp till halmstad idag o bytte lite rattnav med Overdriver (tackar!) så jag slängde i sportratten nyss. blev bra med rätt nav
sen är M46an så gott som klar att lyftas i, eller upp, ska dock riva av sprängkåpan o kleta lite silikon då den läcker lite.. annars så fattas jag bara hastighetsmätarwire, som är på gång från kg (även där Tack Overdriver!) har skaffat nytt stödlager o så..
o vänster framskärm tar sig, har svetsat igen hålet efter blinkersen, o lagt ett lager spackel, köpte färg idag till den med. trodde jag hade grundfärg men icke, så det får köpas lite, sen body o underredsmassa, det ska inte få rosta!
trixat lite med en lampsockel o en knapp som jag ska ha till överväxeln.

skar upp sockeln så jag fick fram bläcken o lödde fast kablar där, o monterade den i instrumentet

knappen kommer från en MAN X4500 militärbil, liten o snygg.
sen städade jag ur o av den gröne så jag kan ta ut den imorn.

framhjulen står på andra däck för att få upp den till lite bättre arbetsställning.

lyftoket kom på plats på motorn oxå som ska ur.

lådan står o jäser till sig, står så för att kolla om den håller tätt runt överväxeln o så, samt att jag dragit på nytt silikon runt sprängkåpan.
de som är vakna ser att det är en annan bil som står i garaget än den som är på de andra bilderna.. o de är för att det är reservdelsbilen som ska skrotas. har bara inte fått ut den än, blir väl imorn.
Postat: tor jan 10, 2008 7:49 pm
av Cpt Tuttle
Har du breddade bakfälgar på gröna eller är det en synvilla?
Snyggt med ratten.
Postat: tor jan 10, 2008 9:03 pm
av Rogge
ja de är breddade, vet inte hur breda, men sitter 205 på nu o det ser bra ut, men går nog på 215 med, fast det blir tajt som fan mot skärmkanten om man har sänkefjädrar som jag har på den blåe nu (provat innan på den gröne) funderar på om man skulle byta centrum på dom o kunna ha den porriga centrumkåpan som 73 orginal fälgar har.
Postat: lör jan 12, 2008 12:37 am
av Rogge
påbörjade lådbytet idag.. men funderar lite på hur det kommer funka då jag har bytt den sista biten av OD'n så jag får uttag för h-mätarwire.. men jag läste på rejsa om en som det inte hade funkat för när han hade gjort det..
"The P type has a larger one-way clutch and more surface area on both sides of the cone clutch. There have been thousands of high-miler J types behind turbos. All 240 turbos were j types.
The trans output shaft is different for the P type so it is not a bolt on replacement for a J type."
men mina överväxlar är en P/J typ som satt på alu lådan, o en J typ som satt på gjutjärns lådan.. kasnke kan funka då?
bilder.
motorn ur.

lådan fick smaka lite diesel o vattenslang, lite renare blev den.

pölen blev på typ 5-10 minuter

nåja, har en tät kylare som jag väl får slänga dit istället

fick kapa av skruvarna för kardanen då jag bara slant med 13mm nyckeln o 1/2" jag av i gaffeln

Postat: lör jan 12, 2008 8:42 pm
av Rogge
så då är m46an på plats, o den funkade i 200meter..
det är nått knas i överväxeln, låter för jävligt, är väl just det att jag har bytt sista biten där tror jag.

så jag tappade lusten för ikväll o sitter o muttrar. får se om jag tar tag i det imorn igen. får väl riva ner OD'n o trixa lite. byta sista biten igen o byta medbringarna mellan överväxlarna.. blir ingen hastighetsmätare då, men det kan jag nog leva med ett tag..
det va även lite trångt i kardantunneln, så om motorn vibrerar mycket så tar dne i, men det är mest när dne ligger under normal tomgång, det är nog för att jag har lådan högt upp i tunneln, kan nog flytta ner den en bit om jag skulle vilja.
såhär låter skiten
dålig M46
blev några bilder oxå
gröne står utanför o fryser nu, rätt gott stuk på chassit

hylsan jag svarvat för att kunna ha orginal kopplingsvajer o kopplingsarmen på plats.

lådan på plats.

spaken. fick skära lite i mattan för att få dit nya damasken.

kopplingsvajer på plats o allt är så gott som klart.

Postat: sön jan 13, 2008 1:14 am
av volvoraggaren
Det där lät inte bra

Postat: sön jan 13, 2008 6:53 pm
av Rogge
jahopp, hållt på hela dan o trixat igen. fick loss bakre delen, bytte medbringare satte ihop med nytt silikon osv.. o fyller på olja igen, o det låter likadant

att det alltid ska klabba!
bilder:
bytt mebringare.

här är nog boven, tror det är detta som slirar..

Postat: mån jan 14, 2008 2:29 pm
av Rogge
bytt planethjulshållarn idag, men samma ändå, tror felet sitter i lådan, får ta ner den o kika
sen har jag börjar fundera på motorn, för kylaren läcker, så den ska bytas, samt att motorn ryker vitt, alltså kan topp packningen va kass, ska iaf lyfta toppen o kolla, o då kan man lika gärna byta kammen med, o hänga dit min weber 36a,
så.. det blir väl std motor förutom att jag lägger i en R-kam o webern.. eller D-kam beror på vad jag väljer..
missljud låda
Postat: tor jan 17, 2008 11:58 pm
av effe
ska inte spelet i bottenstocks lagret shimsas??? är där koniska lager som på m400 ska man kolla spelet mellan kopplingskåpan och lådan ev shimsa blir missljud vid fel spel bara ett tips mvh effe