Rogges 142 -73 DL

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Rogges 142 -73 DL

Inlägg av Rogge »

tänkte att man kan väl starta en tråd här oxå om bilen.

bilen, som i rubriken, en 73as 142 DL tänkte först ha den som reservdelsbil till min gröne 142.. men denna var frisk undertill, i motorn o lådan samt att det är en DL så denna fick vi ta istället :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
fyndskicket.

Bild
så sa besiktningen, allt är åtgärdat, ska bara släckas oxå. kan säga att det blev en hel del silvertejp på skrämakanter o dylikt.

det som står på listan är rostlagning, det är det klassiska med baljorna, framskärmar o sånt, samt att det är ventilationshål i bakskärmarna osv..
under tiden som svetsen går varm så bygger jag även en motor som jag samlat delar till ett tag..

det blir en B20 med nya ringar o lager, topp med 46/38,5 ventiler, R-kam lättat svänghjul, weber 40ior 2,5" avgas o så.. kommer väl röra på sig lite lagom sådär. lådan blir en M46a o bakaxeln ska svetsas.

det som är gjort hittills är att jag har bytt ena undre länkarmen i framvagnen, samt målat en andra undre, pressat i nya bussningar och en ny spindelled, sänkefjädrar sitter på fram, sen åkte extraljus, varseljus o lykttorkare bort. har även hängt dit en 55A generator från min gamla 740.

nått annat som är roligt med den är dokumentationen, har alla bes papper sen typ 75, service lappar, köpekvitton osv..
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck

Inlägg av M Bengtsson »

Ska du behålla lister och kofångare? Jag hoppas ;)

Men skulle inte 45or sitta lite bättre? ;)
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

ja kofångna o listerna ska va kvar..komm er ha ganska orginal utseendeförutom att blinkers kommer flyttas till positionsljusens plats..

o det hade ju vart roligare, men dessa låg rätt i pris så.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Bild
provmonterade förgasarna..
Bild
Bild
öppnade inspektionlocket o kikade, ska det inte sitta munstycken i de 4 skruvhålen? :thumbdown: likadant på båda förgasarna, fick med några i en påse, men långt i från alla :evil:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

usch vad tråkigt utan munstycken.
Men av en händelse så är jag en gammal b20raggare i blodet och har misabs skåp tiill weber dcoe förgasare i garaget:)
Lite lagomt rensat..
Men skriv en lista på delarna du saknar och pm:a så skall jag rycka lite i dom dammiga lådorna:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

va in på ombes igår o nu är den laglig att köra i 2 år :)

ska göra klart framskärmarna som står på jobbet o montera dom istället..

skruvade lite låda ikväll..

tänkte köra med alu M46an eftersom den har sunkringarna kvar o låter inte lika illa i lagren, men den har fel medbringare, o dessutom finns inget uttag för h-mätarwire.. så byta överväxel stog på schemat.

Bild
det är den skitiga jag ska ha, ska dock tvätta den en smula innan jag slänger dit den.
Bild
denna nocken är 2mm smalare på den äldre lådan. alltså nocken precis över kammen som driver oljepumpen i OD'n
Bild
vilket resulterar i detta..

funderar på vilket man ska göra, den nyare alu lådan har P/J typ OD o den äldre är J typ, man kanske skulle kunna byta bara delen med wire uttaget, men läste på rejsa att det inte går (nån volvo konverterad BMW) därför är jag här nu..

byta mellanaxel?
slipa ner nocken så äldre OD'n passar?
borra upp hålet i äldre OD'n så den går på nocken.?
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

länge sen man uppdaterade här, har eg inte gjort nått spec, förutom att jag nu har bytt bakfjädrarna så den är sänkt runt om nu.

sen va jag upp till halmstad idag o bytte lite rattnav med Overdriver (tackar!) så jag slängde i sportratten nyss. blev bra med rätt nav :)
Bild

sen är M46an så gott som klar att lyftas i, eller upp, ska dock riva av sprängkåpan o kleta lite silikon då den läcker lite.. annars så fattas jag bara hastighetsmätarwire, som är på gång från kg (även där Tack Overdriver!) har skaffat nytt stödlager o så..
Bild

o vänster framskärm tar sig, har svetsat igen hålet efter blinkersen, o lagt ett lager spackel, köpte färg idag till den med. trodde jag hade grundfärg men icke, så det får köpas lite, sen body o underredsmassa, det ska inte få rosta!
Bild

trixat lite med en lampsockel o en knapp som jag ska ha till överväxeln.
Bild
skar upp sockeln så jag fick fram bläcken o lödde fast kablar där, o monterade den i instrumentet :) knappen kommer från en MAN X4500 militärbil, liten o snygg.

sen städade jag ur o av den gröne så jag kan ta ut den imorn.
Bild
framhjulen står på andra däck för att få upp den till lite bättre arbetsställning.
Bild
lyftoket kom på plats på motorn oxå som ska ur.
Bild
lådan står o jäser till sig, står så för att kolla om den håller tätt runt överväxeln o så, samt att jag dragit på nytt silikon runt sprängkåpan.
Bild

de som är vakna ser att det är en annan bil som står i garaget än den som är på de andra bilderna.. o de är för att det är reservdelsbilen som ska skrotas. har bara inte fått ut den än, blir väl imorn.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Har du breddade bakfälgar på gröna eller är det en synvilla?
Snyggt med ratten.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

ja de är breddade, vet inte hur breda, men sitter 205 på nu o det ser bra ut, men går nog på 215 med, fast det blir tajt som fan mot skärmkanten om man har sänkefjädrar som jag har på den blåe nu (provat innan på den gröne) funderar på om man skulle byta centrum på dom o kunna ha den porriga centrumkåpan som 73 orginal fälgar har.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

påbörjade lådbytet idag.. men funderar lite på hur det kommer funka då jag har bytt den sista biten av OD'n så jag får uttag för h-mätarwire.. men jag läste på rejsa om en som det inte hade funkat för när han hade gjort det..
"The P type has a larger one-way clutch and more surface area on both sides of the cone clutch. There have been thousands of high-miler J types behind turbos. All 240 turbos were j types.
The trans output shaft is different for the P type so it is not a bolt on replacement for a J type."
men mina överväxlar är en P/J typ som satt på alu lådan, o en J typ som satt på gjutjärns lådan.. kasnke kan funka då?

bilder.
motorn ur.
Bild
lådan fick smaka lite diesel o vattenslang, lite renare blev den.
Bild
Bild
Bild
pölen blev på typ 5-10 minuter :( nåja, har en tät kylare som jag väl får slänga dit istället
Bild
Bild
fick kapa av skruvarna för kardanen då jag bara slant med 13mm nyckeln o 1/2" jag av i gaffeln :(
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

så då är m46an på plats, o den funkade i 200meter.. :evil:

det är nått knas i överväxeln, låter för jävligt, är väl just det att jag har bytt sista biten där tror jag. :( så jag tappade lusten för ikväll o sitter o muttrar. får se om jag tar tag i det imorn igen. får väl riva ner OD'n o trixa lite. byta sista biten igen o byta medbringarna mellan överväxlarna.. blir ingen hastighetsmätare då, men det kan jag nog leva med ett tag..

det va även lite trångt i kardantunneln, så om motorn vibrerar mycket så tar dne i, men det är mest när dne ligger under normal tomgång, det är nog för att jag har lådan högt upp i tunneln, kan nog flytta ner den en bit om jag skulle vilja.

såhär låter skiten
dålig M46

blev några bilder oxå

gröne står utanför o fryser nu, rätt gott stuk på chassit :)
Bild
hylsan jag svarvat för att kunna ha orginal kopplingsvajer o kopplingsarmen på plats.
Bild
lådan på plats.
Bild
spaken. fick skära lite i mattan för att få dit nya damasken.
Bild
kopplingsvajer på plats o allt är så gott som klart.
Bild
volvoraggaren
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av volvoraggaren »

Det där lät inte bra :?
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jahopp, hållt på hela dan o trixat igen. fick loss bakre delen, bytte medbringare satte ihop med nytt silikon osv.. o fyller på olja igen, o det låter likadant :evil: att det alltid ska klabba!

bilder:
bytt mebringare.
Bild
här är nog boven, tror det är detta som slirar..
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

bytt planethjulshållarn idag, men samma ändå, tror felet sitter i lådan, får ta ner den o kika :(

sen har jag börjar fundera på motorn, för kylaren läcker, så den ska bytas, samt att motorn ryker vitt, alltså kan topp packningen va kass, ska iaf lyfta toppen o kolla, o då kan man lika gärna byta kammen med, o hänga dit min weber 36a,

så.. det blir väl std motor förutom att jag lägger i en R-kam o webern.. eller D-kam beror på vad jag väljer..
effe
För mycket laddtryck

missljud låda

Inlägg av effe »

ska inte spelet i bottenstocks lagret shimsas??? är där koniska lager som på m400 ska man kolla spelet mellan kopplingskåpan och lådan ev shimsa blir missljud vid fel spel bara ett tips mvh effe
Skriv svar