Sida 1 av 1

B23A "fulturbo" dubbla gt17?

Postat: fre dec 07, 2007 9:21 pm
av NikkO
Hej
Köpte min första bil, en Volvo 244 DL - 86 (b230a) med trasig topplockspackning för 1 månad sen, håller på att laga motorn som sitter i. När jag lyfte av topplocket så jag att packningen va hel, det va ena kylmanteln som hade korroderat in i förbränningsrummet vid packningsytan (2 st andra mantlar va inte heller så fina), går det att svetsa? Isåfall så svetsas den i helgen, planas och portas klart. Motorn ska jag bara ha kvar som stdmotor.

Ska köpa en b23a med m46låda som jag ska renovera och överladda. Har 2 st garret gt17 (saabturbo) och jag funderar att använda båda istället för en för att minska avgastrycket och för att det är lite orginellt och coolt. Cylinder 1 och 4 på turbo 1 och cylinder 2 och 3 på turbo 2 för att få det jämnt med avgaspulsarna.

Så frågan till er är om detta är någonting att ge sig på, kommer motorn att ladda vid 5000 rpm t ex, mm? Motorn är som sagt en b23a, ska bygga plenum, MS, porta toppen lite(530 med stdkam A?), eget grenrör.
Jag hoppas på minst 200 hk och 250 hk i bästa fall.
Tacksam för tips och vägledning.

/Niklas
Korroderade kylmantlar
Bild
Bild
Bild
Turbon, ska bygga grenrör och plenum såklart.
Bild

Postat: lör dec 08, 2007 12:46 am
av youask
Räcker gott med 1st gt17 för den effekten

Postat: lör dec 08, 2007 10:07 am
av NikkO
Tack för svaret! Pratade med en kompis igår och han sa också att det räcker med en, med 2 st så är nackdelarna fler än med 1.

Postat: lör dec 08, 2007 12:41 pm
av Melkutt
Jo visst räcker en GT17 till effekten, men du lär ha mera avgasmottryck än laddtryck bara :hihi:

Postat: lör dec 08, 2007 12:57 pm
av NikkO
Tänkte att det blev tokhögt med en gt17, men så va det inte.

Får köpa en b23 bottendel (utan svänghjul) med balanserad vevaxel, viktade och riktade M-stakar, smidda mahlekolvar, borrad till 96.6 mm, gått 500 mil rallycross. 2000 kr, är det bara att slå till?

Postat: lör dec 08, 2007 1:13 pm
av Elias_
de är billigt om du hittar de :)

Postat: lör dec 08, 2007 6:29 pm
av NikkO
Linder skrev:de är billigt om du hittar de :)
Det var alltså prisvärt?
Jag får köpa av en bekant.

Postat: sön dec 09, 2007 2:16 am
av Haak
NikkO skrev:
Linder skrev:de är billigt om du hittar de :)
Det var alltså prisvärt?
Jag får köpa av en bekant.
bare balanserningen kommer fort på 1500+ kr :hihi:

Postat: sön dec 09, 2007 10:29 am
av knotan
känns som det kan bli riktigt potent bygge med b23 botten å dubbla gt17, enkelt agg kommer bli riktigt tråkigt.. du kommer stoppa effeken väldigt fort med bara ett tack vare avgasmotrycket... men med två kan det nog bli kul... tror inte det ska va så svårt att få ladd heller för den delen...

MEN jag hade nog byggt 1-2 till ena snurran å 3-4 till andra snurran å sen nån lite snäll kamaxel tror att den kommer bli mer lätt körd på så vis...

Postat: sön dec 09, 2007 1:08 pm
av j björk
Varför i hela världen skulle den bli mer lättkörd om man drar ihop rör 1-2 och 3-4??

Postat: sön dec 09, 2007 3:26 pm
av NikkO
Tackar för svaren, då hugger jag den bottendelen då :wink:

Får se om jag använder 1 stor eller 2 gt17 turbo, coolt blir det iaf med 2 st.

Postat: sön dec 09, 2007 6:24 pm
av knotan
jadu, vetefan vad jag tänkte på i morse :lol:

1-4 å 2-3 om det är möjligt,... det blir bäst så..
:thumbright:

hej lite annan motor

Postat: mån dec 10, 2007 6:36 pm
av calle Bengtsson
Men kolla hur christer har gjort med hayabusa motorn avgas rörs dragningen Och jag vet att den jobba i lite annat arbetsområde än En B23 men men :)


Mitt tipp är kolla motorn inna du köper den Rallycross åkare är inte snälla ser den fin ut så köp!