Köpte min första bil, en Volvo 244 DL - 86 (b230a) med trasig topplockspackning för 1 månad sen, håller på att laga motorn som sitter i. När jag lyfte av topplocket så jag att packningen va hel, det va ena kylmanteln som hade korroderat in i förbränningsrummet vid packningsytan (2 st andra mantlar va inte heller så fina), går det att svetsa? Isåfall så svetsas den i helgen, planas och portas klart. Motorn ska jag bara ha kvar som stdmotor.
Ska köpa en b23a med m46låda som jag ska renovera och överladda. Har 2 st garret gt17 (saabturbo) och jag funderar att använda båda istället för en för att minska avgastrycket och för att det är lite orginellt och coolt. Cylinder 1 och 4 på turbo 1 och cylinder 2 och 3 på turbo 2 för att få det jämnt med avgaspulsarna.
Så frågan till er är om detta är någonting att ge sig på, kommer motorn att ladda vid 5000 rpm t ex, mm? Motorn är som sagt en b23a, ska bygga plenum, MS, porta toppen lite(530 med stdkam A?), eget grenrör.
Jag hoppas på minst 200 hk och 250 hk i bästa fall.
Tacksam för tips och vägledning.
/Niklas
Korroderade kylmantlar



Turbon, ska bygga grenrör och plenum såklart.
