Flödesmäta en bränslepump ?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
foppa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: fre dec 17, 2004 1:15 pm

Flödesmäta en bränslepump ?

Inlägg av foppa »

Hej!

Jag vill kolla om jag tänker rätt ang att flödesmäta en bränslepump.

Gör man så här eller ?

Koppla pumpen från tank mot regulator > ställ in önskat tryck på regulatorn man vill mäta vid > kör pump 1 min = se hur mkt som kommer ut i andra änden under denna min och kanske köra 5 ggr för ett bra medelvärde ?

Tänker jag rätt som ovan eller ?

mvh/ Mathias
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Du tänker helt rätt.. :)
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Om du ändå mäter, så mät med lite olika förutsättningar.

T.ex. 2bar, 3bar, 4bar och 5bar.

(Har du 3 bar grundtryck och laddar 1.5 bar ska pumpen leverera 4.5 bar.)

Har du möjlighet så mät vid olika spännignar också.

T.ex. 11V, 12V, 13V
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Håll noga koll på matningsspänningen till pumpen, det påverkar väldigt mycket på de flesta typer av pumpar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
foppa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: fre dec 17, 2004 1:15 pm

Inlägg av foppa »

Ni som pysslat med detta, va använder ni för något att spänningsmata pumpen med ?

Om man nu skall kunna kolla vid olika spänningsmatningar så vore det ju fint med ett ställbart ställbart spänningsaggregat, kollat runt lite men inte hitta nåt vettigt som klarar leverara 0-15V samt strömstyrkor på över 10A.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Med motorn på tomgång och generatorn som laddar på så drar det väldigt lite bränsle, så den lilla felfaktorn kan man gott räkna med. Nu går den ju lite fett när du höjer trycket men.. ;)
Eller koppla en annan bil till din med motorn igång, med bra startkablar.
Annars kör du bara på batteri-spänning och räknar med att du har god marginal när generatorn sen laddar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar