Sida 1 av 2

Grenrörsbygge

Postat: sön nov 14, 2004 11:01 pm
av JT
Tänkte bygga mig ett grenrör för turbobygge..

Nått spec ja skall tänka på??

Tex nått spec innuti kollektorn,storlek på rör..

inget värsting bygge..

Turbon ja skall använda mig av är en 16T
Blocket kommer ev vara orört.. fast med annan topppackning isåfall..
Tänkte försöka mig på att ladda runt 0,7-0,8..
Motor är en BMW 6cyl M20B20
Effekten får bli de den blir..Gör detta bara för att lära mig..


Hoppas flera fick lite mer klartext nu...

Postat: mån nov 15, 2004 10:03 am
av Jonas CRX VTi 94
Hmmmm. Det är bra om du har en svets.
http://albinoblacksheep.com/flash/posting.php

Postat: mån nov 15, 2004 12:08 pm
av Jens Gustavsson
vad ska du bygga det till?

Postat: mån nov 15, 2004 12:21 pm
av mattias
Jonas CRX VTi 94 skrev:Hmmmm. Det är bra om du har en svets.
:lol:

Postat: mån nov 15, 2004 3:15 pm
av JT
Jens Gustavsson skrev:vad ska du bygga det till?
Till de flesta 4,5,6:er..

Postat: mån nov 15, 2004 6:51 pm
av mattias
Det finns en hel del bra läsning om materialval och liknande gällande grenrör här på Zatzy:
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=150868

Söker du på ordet "grenrör" på det här forumet får du upp 174 trådar, så det finns säkert en del du undrar över som är besvarat.

Postat: mån nov 15, 2004 11:04 pm
av JT
Vilken svets skall man använda sig av??Mig eller pinne???

Postat: mån nov 15, 2004 11:09 pm
av mattias
Ingen av dom. TIG ska det vara för bästa kvalitet utan onödiga porer.
Men om du måste vara billig, så är det MIG.

Postat: mån nov 15, 2004 11:15 pm
av marmander
TIG :smt016
Ne, nu ska jag inte va sån... Det funkar Bäst med TIG, men Pinne och MIG/MAG ger också bra resultat om man kan det. Alla alternativ har sina för- och nackdelar. Svetsar man MIG, så bör man köra mkt varmt, annars blir det lätt kallsvets. Med pinne får man oftast mkt segare och hållbarare svetsar och med tiggen får du bäst genomsmältning och snyggast finish.

Jag vet inte hur erfaren du är, så en del av detta kanske var självklarheter..

Postat: mån nov 15, 2004 11:50 pm
av Ecke
Blir det inte en hård fog av pinne? så om man tex svetsar ett grenrör vibrerar det, och sen varierar temperaturen ja snabbsvetsade mitt avgasrör me pinne de va de ända tillgängliga då börja de knacka å låta när de va varmt hehe , kanske är jag som är dålig på att svetsa men de smälte ihop bra å vart en fin fog.

Postat: tis nov 16, 2004 1:55 am
av C Upp
Jag körde gjutjärn med MIG, mkt värme och knappt nån trådmatning. Håller bra. IOFS en mindre bra lösning (en U-böj från orginalgrenröret) men det funkar...

Postat: tis nov 16, 2004 10:09 am
av marmander
C Upp skrev:Jag körde gjutjärn med MIG, mkt värme och knappt nån trådmatning. Håller bra. IOFS en mindre bra lösning (en U-böj från orginalgrenröret) men det funkar...
Bonnfix brukar funka ett tag, men ska man svetsa gjutjärn, så ska man använda pinne med nickelelektrod, eller ev tig med nickel.. tiggen är dock mkt känsligare för orenligheter. Sen måste man vara mkt försiktig med gjutjärn, kör man för varmt och för långa fogar, så spricker det gärna.

Postat: tis nov 16, 2004 10:10 am
av Finnsebbe
I brist på TIG så bör gassvets också fungera riktigt bra. Skulle dock själv svetsa med el mot flänsarna. Stora skillnader i materialtjocklek är nämligen kluriga med gas.

Postat: tis nov 16, 2004 6:47 pm
av larsat
blir oftast mjukt med pinne inte hårt?

Postat: tis nov 16, 2004 9:35 pm
av marmander
larsat skrev:blir oftast mjukt med pinne inte hårt?
Hårt och mjukt är en definitionsfråga, men som jag skrev innan, så blir en pinnsvets alltid segare än en migsvets. migsvetsen är hårdare och sprödare..
En ful svets som är gjord med pinne kan ofta vara hållbarare än en "finare" gjord av mig.