Grenrörsbygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
JT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 14, 2004 10:56 pm
Ort: Vänersborg

Grenrörsbygge

Inlägg av JT »

Tänkte bygga mig ett grenrör för turbobygge..

Nått spec ja skall tänka på??

Tex nått spec innuti kollektorn,storlek på rör..

inget värsting bygge..

Turbon ja skall använda mig av är en 16T
Blocket kommer ev vara orört.. fast med annan topppackning isåfall..
Tänkte försöka mig på att ladda runt 0,7-0,8..
Motor är en BMW 6cyl M20B20
Effekten får bli de den blir..Gör detta bara för att lära mig..


Hoppas flera fick lite mer klartext nu...
Senast redigerad av JT den ons nov 17, 2004 11:18 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Hmmmm. Det är bra om du har en svets.
http://albinoblacksheep.com/flash/posting.php
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21738
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad ska du bygga det till?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jonas CRX VTi 94 skrev:Hmmmm. Det är bra om du har en svets.
:lol:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 14, 2004 10:56 pm
Ort: Vänersborg

Inlägg av JT »

Jens Gustavsson skrev:vad ska du bygga det till?
Till de flesta 4,5,6:er..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det finns en hel del bra läsning om materialval och liknande gällande grenrör här på Zatzy:
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=150868

Söker du på ordet "grenrör" på det här forumet får du upp 174 trådar, så det finns säkert en del du undrar över som är besvarat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön nov 14, 2004 10:56 pm
Ort: Vänersborg

Inlägg av JT »

Vilken svets skall man använda sig av??Mig eller pinne???
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ingen av dom. TIG ska det vara för bästa kvalitet utan onödiga porer.
Men om du måste vara billig, så är det MIG.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

TIG :smt016
Ne, nu ska jag inte va sån... Det funkar Bäst med TIG, men Pinne och MIG/MAG ger också bra resultat om man kan det. Alla alternativ har sina för- och nackdelar. Svetsar man MIG, så bör man köra mkt varmt, annars blir det lätt kallsvets. Med pinne får man oftast mkt segare och hållbarare svetsar och med tiggen får du bäst genomsmältning och snyggast finish.

Jag vet inte hur erfaren du är, så en del av detta kanske var självklarheter..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Blir det inte en hård fog av pinne? så om man tex svetsar ett grenrör vibrerar det, och sen varierar temperaturen ja snabbsvetsade mitt avgasrör me pinne de va de ända tillgängliga då börja de knacka å låta när de va varmt hehe , kanske är jag som är dålig på att svetsa men de smälte ihop bra å vart en fin fog.
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: lör dec 27, 2003 12:04 am
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Jag körde gjutjärn med MIG, mkt värme och knappt nån trådmatning. Håller bra. IOFS en mindre bra lösning (en U-böj från orginalgrenröret) men det funkar...
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

C Upp skrev:Jag körde gjutjärn med MIG, mkt värme och knappt nån trådmatning. Håller bra. IOFS en mindre bra lösning (en U-böj från orginalgrenröret) men det funkar...
Bonnfix brukar funka ett tag, men ska man svetsa gjutjärn, så ska man använda pinne med nickelelektrod, eller ev tig med nickel.. tiggen är dock mkt känsligare för orenligheter. Sen måste man vara mkt försiktig med gjutjärn, kör man för varmt och för långa fogar, så spricker det gärna.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Inlägg av Finnsebbe »

I brist på TIG så bör gassvets också fungera riktigt bra. Skulle dock själv svetsa med el mot flänsarna. Stora skillnader i materialtjocklek är nämligen kluriga med gas.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

blir oftast mjukt med pinne inte hårt?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

larsat skrev:blir oftast mjukt med pinne inte hårt?
Hårt och mjukt är en definitionsfråga, men som jag skrev innan, så blir en pinnsvets alltid segare än en migsvets. migsvetsen är hårdare och sprödare..
En ful svets som är gjord med pinne kan ofta vara hållbarare än en "finare" gjord av mig.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar