Grenrörsbygge
Grenrörsbygge
Tänkte bygga mig ett grenrör för turbobygge..
Nått spec ja skall tänka på??
Tex nått spec innuti kollektorn,storlek på rör..
inget värsting bygge..
Turbon ja skall använda mig av är en 16T
Blocket kommer ev vara orört.. fast med annan topppackning isåfall..
Tänkte försöka mig på att ladda runt 0,7-0,8..
Motor är en BMW 6cyl M20B20
Effekten får bli de den blir..Gör detta bara för att lära mig..
Hoppas flera fick lite mer klartext nu...
Nått spec ja skall tänka på??
Tex nått spec innuti kollektorn,storlek på rör..
inget värsting bygge..
Turbon ja skall använda mig av är en 16T
Blocket kommer ev vara orört.. fast med annan topppackning isåfall..
Tänkte försöka mig på att ladda runt 0,7-0,8..
Motor är en BMW 6cyl M20B20
Effekten får bli de den blir..Gör detta bara för att lära mig..
Hoppas flera fick lite mer klartext nu...
Senast redigerad av JT den ons nov 17, 2004 11:18 pm, redigerad totalt 2 gång.
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hmmmm. Det är bra om du har en svets.
http://albinoblacksheep.com/flash/posting.php
http://albinoblacksheep.com/flash/posting.php
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21738
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad ska du bygga det till?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jonas CRX VTi 94 skrev:Hmmmm. Det är bra om du har en svets.

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det finns en hel del bra läsning om materialval och liknande gällande grenrör här på Zatzy:
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=150868
Söker du på ordet "grenrör" på det här forumet får du upp 174 trådar, så det finns säkert en del du undrar över som är besvarat.
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... did=150868
Söker du på ordet "grenrör" på det här forumet får du upp 174 trådar, så det finns säkert en del du undrar över som är besvarat.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ingen av dom. TIG ska det vara för bästa kvalitet utan onödiga porer.
Men om du måste vara billig, så är det MIG.
Men om du måste vara billig, så är det MIG.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
TIG :smt016
Ne, nu ska jag inte va sån... Det funkar Bäst med TIG, men Pinne och MIG/MAG ger också bra resultat om man kan det. Alla alternativ har sina för- och nackdelar. Svetsar man MIG, så bör man köra mkt varmt, annars blir det lätt kallsvets. Med pinne får man oftast mkt segare och hållbarare svetsar och med tiggen får du bäst genomsmältning och snyggast finish.
Jag vet inte hur erfaren du är, så en del av detta kanske var självklarheter..
Ne, nu ska jag inte va sån... Det funkar Bäst med TIG, men Pinne och MIG/MAG ger också bra resultat om man kan det. Alla alternativ har sina för- och nackdelar. Svetsar man MIG, så bör man köra mkt varmt, annars blir det lätt kallsvets. Med pinne får man oftast mkt segare och hållbarare svetsar och med tiggen får du bäst genomsmältning och snyggast finish.
Jag vet inte hur erfaren du är, så en del av detta kanske var självklarheter..
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Blir det inte en hård fog av pinne? så om man tex svetsar ett grenrör vibrerar det, och sen varierar temperaturen ja snabbsvetsade mitt avgasrör me pinne de va de ända tillgängliga då börja de knacka å låta när de va varmt hehe , kanske är jag som är dålig på att svetsa men de smälte ihop bra å vart en fin fog.
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Bonnfix brukar funka ett tag, men ska man svetsa gjutjärn, så ska man använda pinne med nickelelektrod, eller ev tig med nickel.. tiggen är dock mkt känsligare för orenligheter. Sen måste man vara mkt försiktig med gjutjärn, kör man för varmt och för långa fogar, så spricker det gärna.C Upp skrev:Jag körde gjutjärn med MIG, mkt värme och knappt nån trådmatning. Håller bra. IOFS en mindre bra lösning (en U-böj från orginalgrenröret) men det funkar...
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1570
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Hårt och mjukt är en definitionsfråga, men som jag skrev innan, så blir en pinnsvets alltid segare än en migsvets. migsvetsen är hårdare och sprödare..larsat skrev:blir oftast mjukt med pinne inte hårt?
En ful svets som är gjord med pinne kan ofta vara hållbarare än en "finare" gjord av mig.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon