Utväxlingar i volvo 740 -89 16v

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Turbho
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: sön dec 10, 2006 7:37 pm
Ort: el Stockholmo

Utväxlingar i volvo 740 -89 16v

Inlägg av Turbho »

Hejsan..
tänkte bara fråga om det finns någon växellåda till en 740 med lite lägre utväxling än original m45 eller vad den nu heter...
används som bruksbil och tänkte försöka sänka motorvarvet lite när man ligger i 100

siktar väl på att få så den varvar kanske 2000v istället för tre?
eller har jag missförstått det hela hur man i teorin kan sänka varvet i högre hastigheter?

//
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2825
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

tror det är lättare för dig att byta utväxling i bakaxeln, orginal sitter det 3,73 finns både 3.54 och 3.31 i standardaxlar så det borde inte kosta så mkt dollars.
Turbho
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: sön dec 10, 2006 7:37 pm
Ort: el Stockholmo

Inlägg av Turbho »

Ersviken skrev:tror det är lättare för dig att byta utväxling i bakaxeln, orginal sitter det 3,73 finns både 3.54 och 3.31 i standardaxlar så det borde inte kosta så mkt dollars.
bara så att jag förstår...
sänker det varvet vid te x 100 km/h ? 3.31 te x... vad varvar den vid 100km/h ?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2825
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

nu kanske man vimsar i nattmössan men...
3,73:1 betyder iaf att ingående axel snurrar 3,73 varv då utgående snurrar ett varv.
delade 3.31 med 3:73 och fick får då 0,885.
om du varvar 3000rpm i 100km/h så borde den varva 3000 x 0,885 efter bytet? typ 2660rpm. Nån som räknat på såna saker förut får gärna rätta mig :)
Turbho
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: sön dec 10, 2006 7:37 pm
Ort: el Stockholmo

Inlägg av Turbho »

hmm ok...
låter ju bra.. går det att få den ännu lägre?
tänkte typ 2000 v vid 100 ??
sen om det kan vara så illa att man får motorn att jobba ihjäl sig eller att motorn drar mer soppa med tanke på att den kommer längre och längre ifrån topp momentet eller nåt...
bara en tanke men försöker förstå sambandet mellan varv och förbrukning och kanske för att det blir lite skönare i bilen när den inte brölar så mycket när man kör fort :P
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2825
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

16v har så pass klent med vrid på låga varv så risken är att du aldrig kan köra på överväxeln utan måste växla ned hela tiden, då är det inte så mkt vunnet med bytet. Skulle vara om du enbart kör där det är mkt platt :)
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Re: Utväxlingar i volvo 740 -89 16v

Inlägg av Lunkan »

Turbho skrev:Hejsan..
tänkte bara fråga om det finns någon växellåda till en 740 med lite lägre utväxling än original m45 eller vad den nu heter...
används som bruksbil och tänkte försöka sänka motorvarvet lite när man ligger i 100

siktar väl på att få så den varvar kanske 2000v istället för tre?
eller har jag missförstått det hela hur man i teorin kan sänka varvet i högre hastigheter?

//
Tjenare!

polarns 16v -89:a varvade inte så mycket, ca 2700rpm vid 1000 på 5:an med orginal bakaxel.

/Jonas
Turbho
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: sön dec 10, 2006 7:37 pm
Ort: el Stockholmo

Inlägg av Turbho »

Ersviken skrev:16v har så pass klent med vrid på låga varv så risken är att du aldrig kan köra på överväxeln utan måste växla ned hela tiden, då är det inte så mkt vunnet med bytet. Skulle vara om du enbart kör där det är mkt platt :)
Må så vara men klent med vrid i lågregistret är nog fixat skulle jag vilja påstå... har däckspinn redan vid 2000 varv vid blött underlag..

inte jag som gjort något men det med klent vrid var ju inte det jag ville veta :) (no hard fiilings ?)

Jag ville bara veta om det var något jag kunde göra för att få den lite skönare vid höga hastigheter.. likt ett landsvägslok som te x en saab 9000

Ni vet ingenting mer som kanske kan hjälpa eller åtminstone så att jag förstår varför det inte funkar?

någon kanske har en länk man kan läsa på lite mer om växellådor och hur maskineriet fungerar?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende
Inlägg: 896
Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av Sleeper_86 »

Med en 3.07 så hamnar du på ca 2500 rpm.. och som du sedan tar en M47 låda och bygger på överväxelhuset från M46.. så bör du inte vara långt från 2000..
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Skriv svar