Mitsubishi 16T

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Mitsubishi 16T

Inlägg av Karlsson »

Dettar är ju en ganska vanlig snurra som många nog laborerarat med. Sitter två sådana på min motor och jag vill att de ska ha kapacitet för så mycket pulver som möjligt.

Går dem modifiera? Sett att någon portat upp ingången men det tror jag inte så mycket på. Eventuellt går det ju montera 19Ts kompressorhus (det är väl det som skiljer mellan dem?) men går det att köpa löst?
Sälja dessa och köpa större eller en är ju ett alternativ men jag har redan byggt allt runt omkring så jag låter gärna dem grejorna vara.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag tror det är bäst om du beskriver lite mer vad du har för motor etc.
Steen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor dec 13, 2007 10:40 pm

Inlägg av Steen »

Volvos K24? skiljer inte så mkt samma fläs till grenrör och ger väl en 70hk mer.
Bytte på hojen från 16T till K24an gick ganska smidigt.
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

det är en 2,5 liter bmw 6:a. 1-2-3 till ena turbon, korta runners ca20cm.
Någon kommer säker påvisa att avgasmottrycket blir för högt för någon vidare effektuttag.
Skulle bli glad om man kunde ta mellan 600-700hk med denna setup. 16T verkar ju fungera till 350hk+ i en enkelturbo installation, så man behöver kanske inte röra dem?
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

k24 har ju ett sämre rykte vad de gäller kvalite, men de kanske är överdrivet.
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

19t är det som går att få ut ett ca max på 350hk

16t där tar det nog stopp vid ca250-280hk beroende på motor :doh: ???
lr har jag fel????
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

wyzer skrev:19t är det som går att få ut ett ca max på 350hk

16t där tar det nog stopp vid ca250-280hk beroende på motor :doh: ???
lr har jag fel????
vi vart å bromsade kompisens 242 med dellorto förgasare å lite annat lull lull.... 336hk 483nm med ett 16t
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det finns lite olika avgashus till dom, men det är väl 16T dom använder till MCXpress kit där dom tar ut 300 hk vid ca 1 bar ?

Liter mer info om motorn som de här turbosarna ska åka på skulle uppskattas. En 2.5 liter 6a kan byggas på lite olika sätt.. :lol:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

12v, 8,2:1 i komp, e85, enem z45 turbo kamaxel. Bmw m20b25. Allt smitt och nytt. Torrsump m.m. 7ans vinklade avgashus.
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

16t sitter väl på 850r orginal = 250hk orginal.
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

Mattias J skrev:
wyzer skrev:19t är det som går att få ut ett ca max på 350hk

16t där tar det nog stopp vid ca250-280hk beroende på motor :doh: ???
lr har jag fel????
vi vart å bromsade kompisens 242 med dellorto förgasare å lite annat lull lull.... 336hk 483nm med ett 16t
men då går turbon på mer än 100% kanske uppåt 130% och det är inte bra går ju sönder på en kvart om man kör så :doh:
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

höll hur länge som helst...
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

mycket överlapp på z45 kammen??
är nog det som kommer avgöra hur långt det kommer hänga med...
Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 107
Blev medlem: fre jul 27, 2007 7:21 am
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Karlsson »

Kammen: 280/112/11.0/1.9
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Då är det sugmotor kamaxeln right? Har för mig z45 "turbo" har 108 lob sep.
Skriv svar