Sida 1 av 3
Mitsubishi 16T
Postat: fre jan 18, 2008 10:41 am
av Karlsson
Dettar är ju en ganska vanlig snurra som många nog laborerarat med. Sitter två sådana på min motor och jag vill att de ska ha kapacitet för så mycket pulver som möjligt.
Går dem modifiera? Sett att någon portat upp ingången men det tror jag inte så mycket på. Eventuellt går det ju montera 19Ts kompressorhus (det är väl det som skiljer mellan dem?) men går det att köpa löst?
Sälja dessa och köpa större eller en är ju ett alternativ men jag har redan byggt allt runt omkring så jag låter gärna dem grejorna vara.
Postat: fre jan 18, 2008 11:04 am
av j björk
Jag tror det är bäst om du beskriver lite mer vad du har för motor etc.
Postat: fre jan 18, 2008 11:11 am
av Steen
Volvos K24? skiljer inte så mkt samma fläs till grenrör och ger väl en 70hk mer.
Bytte på hojen från 16T till K24an gick ganska smidigt.
Postat: fre jan 18, 2008 11:46 am
av Karlsson
det är en 2,5 liter bmw 6:a. 1-2-3 till ena turbon, korta runners ca20cm.
Någon kommer säker påvisa att avgasmottrycket blir för högt för någon vidare effektuttag.
Skulle bli glad om man kunde ta mellan 600-700hk med denna setup. 16T verkar ju fungera till 350hk+ i en enkelturbo installation, så man behöver kanske inte röra dem?
Postat: fre jan 18, 2008 11:46 am
av Karlsson
k24 har ju ett sämre rykte vad de gäller kvalite, men de kanske är överdrivet.
Postat: fre jan 18, 2008 4:10 pm
av wyzer
19t är det som går att få ut ett ca max på 350hk
16t där tar det nog stopp vid ca250-280hk beroende på motor

???
lr har jag fel????
Postat: fre jan 18, 2008 4:56 pm
av Mattias J
wyzer skrev:19t är det som går att få ut ett ca max på 350hk
16t där tar det nog stopp vid ca250-280hk beroende på motor

???
lr har jag fel????
vi vart å bromsade kompisens 242 med dellorto förgasare å lite annat lull lull.... 336hk 483nm med ett 16t
Postat: fre jan 18, 2008 5:02 pm
av mattias
Det finns lite olika avgashus till dom, men det är väl 16T dom använder till MCXpress kit där dom tar ut 300 hk vid ca 1 bar ?
Liter mer info om motorn som de här turbosarna ska åka på skulle uppskattas. En 2.5 liter 6a kan byggas på lite olika sätt..

Postat: fre jan 18, 2008 5:29 pm
av Karlsson
12v, 8,2:1 i komp, e85, enem z45 turbo kamaxel. Bmw m20b25. Allt smitt och nytt. Torrsump m.m. 7ans vinklade avgashus.
Postat: fre jan 18, 2008 5:30 pm
av Karlsson
16t sitter väl på 850r orginal = 250hk orginal.
Postat: fre jan 18, 2008 5:37 pm
av wyzer
Mattias J skrev:wyzer skrev:19t är det som går att få ut ett ca max på 350hk
16t där tar det nog stopp vid ca250-280hk beroende på motor

???
lr har jag fel????
vi vart å bromsade kompisens 242 med dellorto förgasare å lite annat lull lull.... 336hk 483nm med ett 16t
men då går turbon på mer än 100% kanske uppåt 130% och det är inte bra går ju sönder på en kvart om man kör så

Postat: fre jan 18, 2008 5:42 pm
av Mattias J
höll hur länge som helst...
Postat: fre jan 18, 2008 6:28 pm
av knotan
mycket överlapp på z45 kammen??
är nog det som kommer avgöra hur långt det kommer hänga med...
Postat: fre jan 18, 2008 6:32 pm
av Karlsson
Kammen: 280/112/11.0/1.9
Postat: fre jan 18, 2008 6:49 pm
av peppe
Då är det sugmotor kamaxeln right? Har för mig z45 "turbo" har 108 lob sep.