Sida 1 av 9

nikkos 244, svårjusterade förgasare...

Postat: lör jan 26, 2008 12:38 pm
av NikkO
Köpte min första bil för några månader sen, en 244 med läckande topplockspackning

Bild

Av med toppen för att byta packningen
Bild
En skottsäker b230a, lågfriktionsmotor :thumbright:
Bild



Hittade dessa fälgar som bara låg...
Bild

/Niklas

Postat: lör jan 26, 2008 12:39 pm
av NikkO
Tog nya tag och var förbi skroten och tänkte köpa en ny topp, men efter att jag tagit av toppen så såg jag platta kolvtoppar. Tänkte att det va en b23 så då köpte jag motor och växellåda också. Skönt att ha en bottendel som är stadigare :)

Rev isär motorn direkt när jag kom hem, det va en b21 men det funkar ju också. Glömde att ta kort i början...

Motorn och toppen högtryckstvättades i 90-gradigt vatten
BildBildBildBild
BildBild

Rengjord inför målningen
Bild
1:a strykningen
BildBildBild
3:e strykningen
BildBild

Smutsigt... men det ska nog kunna bli rent
Bild
Onkelkonkel-insugsventil... :roll: Men den blev också fin tillslut, bara jag som hade lungorna fyllda av all sot.
BildBild

Dåligt vevlager, bara att mäta upp vevaxeln och se om den har klarat sig, ramlagerna ska också bytas.
BildBild

Mäter upp vev och ramlagertappar, kunde inte va mycket bättre
BildBildBild

Oljepump plockades isär och rengjordes
Bild

M-stakarna och kolvarna fick nytt liv igen
BildBild


Den här toppen fick också jämnare kanaler
Bild

Nu va bilderna slut för idag.
Ska till Vemdalen och åka skidor nästa vecka, men projektet fortsätter direkt när jag kommer hem.

Kommentera gärna :)

/Niklas

Postat: lör jan 26, 2008 3:26 pm
av Urban Lindström
Trevligt projekt samt helt rätt utgångsobjekt :thumbright: Nu blir man ju sugen på att börja plocka ner bruksbilen till nått fränt :twisted:
En renovering är aldrig fel och så kan man uppdatera konceptet eftersom...

Kul med mkt bilder 8)

Postat: lör jan 26, 2008 3:28 pm
av Da_Snake
Inte helt ovanligt att topparna ser ut så där, blir så om man slarvar med glykol..

Det är lätt att se skillnad på B21 och B23 på utsidan även om märkningen är oläslig, B21 har inga frostpluggar på insugssidan, det har B23.

Ta en dag i Björnrike om du ska till Vemdalen, bättre pister där än på Vemdalsskalet tycker jag, inte lika många dock.

Postat: lör jan 26, 2008 3:58 pm
av NikkO
Va bra att ni gillar det, hade kunnat ha mer bilder men trodde att alla skulle tycka det blev för mycket.

Jo ska bara renovera den nu och besiktiga den med en ganska orginal motor, sen blir det trim av motorn, tror inte det blir turbo men vad som helst kan hända. 8)

Det med frostpluggarna hade inte jag någon aning om då. :doh:


Vi har stugan 50 meter från vänstra backen i Björnrike :wink: Så där ska det också tuktas skidor. Va upp dit under mellandagarna och då va Björnrike nå groteskt isigt, inge kul, men kan tänka mig att det är bättre än Vemdalen när backarna är fina.

Postat: tor jan 31, 2008 10:22 pm
av NikkO
Vad tror ni slitaget på ena vestakslagret kan bero på? Bara slitet just där på lagret, vevtappen är perfekt. Funderade på ovalt lagerhus? Tack för hjälp på förhand.

Postat: sön feb 03, 2008 12:12 am
av NikkO
----

Postat: sön feb 03, 2008 1:56 pm
av NikkO
Ingen?

Postat: mån feb 04, 2008 5:00 pm
av NikkO
Underbar respons, tvivlar på att ingen har någon aning. ;)

Postat: mån feb 04, 2008 6:01 pm
av Da_Snake
Finns nästan ingen volvotopp som inte är sprucken mellan ventilerna, 99 gånger av 100 kvittar det.
Slipa in ventilerna så ser du om sätet sitter rakt i förhållande till styrningen

Postat: fre feb 08, 2008 3:11 pm
av NikkO
Ska slänga ihop b230in ikväll så jag kan prova bakaxeln som ska svetsdiffas i helgen. Men piereburg-förgasaren är trasig, har en solex 175 cd som satt på b21an, passar den rakt av eller kommer motorn gå snålt då den suttit på en mindre motor?

/Niklas

Postat: fre apr 25, 2008 10:40 pm
av NikkO
....

Postat: sön apr 27, 2008 6:59 pm
av NikkO
....

Postat: tis apr 29, 2008 10:26 am
av NikkO
....

Postat: tis apr 29, 2008 2:17 pm
av Oskar
Jag hittade just tråden!
Ser ju bra ut :)