Saab retro

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
holmsjon
För mycket laddtryck

Saab retro

Inlägg av holmsjon »

Kom gärna med tips och ideér men så här hade jag tänkt mitt lilla entusiast/retro bygge... inget avancerat bygge dock. Mest bara för att hålla sig sysselsatt.

Steg 1 (2008)
Saab 99 1970
Motor: 900 16v (B202)
Växellåda: möjligen lilla rallylådan med lamelldiff, lättat svänghjul
Fjädring: sänkt med sachs eller monroe rallydämpare
Kaross: Bättra på lackskador och få bort sånt där brunt som brukar finnas på saabarna.

Steg 2 (2009)
Separata spjäll och MS sprut
2,3 liters topp, portad och omslipade kammar

Om det verkar som om jag ligger på latsidan när det gäller detta bygge så beror det bara på att annat prioriteras. Som sagt är det bara en bil att mixtra med emellanåt när man har tid och ork.

Vad tycks om det tänkta resultatet? Tycker det blev fränt med blodröda fälgar och vit däcksida... lite rockabilly fast....SAAB :shock: :doh: :roll:

Bild

Lånad bild fast redigerad i PS.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Häftigt :) 99 med T16 är fräckt, jag har ett par polare som har en varsen.
Sen går de en i Hässleholm, med nira, fina dämpare o grejor. Går riktit bra.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Piero Leoni
För mycket laddtryck

Inlägg av Piero Leoni »

Här har du en tråd du kan hämta lite insperation ifrån ifall du vill åka "lite" fortare :wink: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Roland Andersson
För lite laddtryck

Inlägg av Roland Andersson »

Ja f-n vad fränt, fler byggen som utmärke sig behövs visas i Sverige. Det finns många byggen, önskar bara att dom hittar till det bästa forumet i Sverige. :P :hihi:
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Blir fränt detta, du får lägga in lite bilder under byggets gång (så snart som möjligt hoppas man) så man kan fundera lite vad som komma skall innan man masat sig ned för att se kärran live !
holmsjon
För mycket laddtryck

Inlägg av holmsjon »

Piero Leoni skrev:Här har du en tråd du kan hämta lite insperation ifrån ifall du vill åka "lite" fortare :wink: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
Jodå, jag har följt detta bygge med stora ögon... :shock: jag var själv sugen på något liknande men kände att jag inte riktigt hade tid eller utrymme för såå stora projekt...
holmsjon
För mycket laddtryck

Inlägg av holmsjon »

Ersviken skrev:Blir fränt detta, du får lägga in lite bilder under byggets gång (så snart som möjligt hoppas man) så man kan fundera lite vad som komma skall innan man masat sig ned för att se kärran live !
Jodå... jag ska försöka ta lite bilder... har bara hunnit försöka gå igenom den lite estetiskt än. Ombyggnationerna kommer nog mot sommarn då donatorbilen tinat fram.

Ta ba me en bullängd och ett par lögner å du är välkommen. :wink:
Niklas.L
För lite laddtryck

Inlägg av Niklas.L »

Nu vet jag iofs inte vilken färg du har på din bil, men färgen på den lånade bilden tycker jag passar sig riktigt bra med röda fälgar och vita hjulsidor. Tror allt att det kan funka. Roligt när folk tänker annorlunda!
Har en räservolvo!
holmsjon
För mycket laddtryck

Inlägg av holmsjon »

Det är samma färg på min bil... :thumbright:

Synd bara att det inte finns några fina plåtfälgar till saab. De Photoshoppade plåtisarna på bilden tillhör en Ford Tudor. Fälgarna från Pv/Duett/Amazon ser väl likadana ut som Tudor om jag inte missminner mig.?

Hur som helst blir det lite bök att få dit dem... ska se om jag inte hittar ett bättre alternativ.
Användarvisningsbild
DiWX
För lite laddtryck

Inlägg av DiWX »

Breddade orginal plåtisar funkar ju, men det beror ju helt på om du gillar hur dom ser ut.
Mina är ungefär 8" breda, har 2st 7,5" liggande också, vet inte hur det ser ut med dom.
Bild
Bild

Du ser på sista bilden hur exakt dom passar i hjulhuset bak vid fullt ihoptryckt fjädring.
Nackdelen är ju att dom blir ganska tunga att dra runt, blir mycket ofjädrad vikt till skillnad från vanliga 5.5" breda alufälgar.
Fast om du ska köra med turbomotor så är det nog inte där du får problem :) Kokillgjuten låda med kokillgjutet diffhuslock så håller det lite bättre iaf
holmsjon
För mycket laddtryck

Inlägg av holmsjon »

Breddade orginal plåtisar funkar ju, men det beror ju helt på om du gillar hur dom ser ut.
Mina är ungefär 8" breda, har 2st 7,5" liggande också, vet inte hur det ser ut med dom.
Tanken är att motorn ska förbli en sug motor... bara för att det är så vanligt med T16!!

De där fälgarna passar ju ganska bra också men följer inte riktigt min vision till 100%.

Har du breddat fälgarna själv eller någon annan gjort det åt dig? Vad kostade det isf?
Användarvisningsbild
DiWX
För lite laddtryck

Inlägg av DiWX »

Jag vet tyvärr inte vad breddningen kostade.
Sugis ja, hehe, då såg jag fel, ja då håller lådorna lite bättre.
Jag åkte med 4vxl kokillåda med 7:ans primär, blev lite långt kanske för den gjorde 120km/h på 2:an mätarfart.
Vet inte vad jag hade för kronhjul i den lådan iof..

Kommer nog bli ett fräsigt bygge iaf, 16V sugmotor är najs.
Chassiemässigt skulle jag rekommendera att du försöker fixa någon form av stag att sätta i "fjäderbenstornen" fram mellan fläkthyllan och
torn på passagerarsidan, det är ju lite knixigare på förarsidan..
Dom har en tendens att flexa innåt, och ett stag mellan hjulhusen bak så det inte visslar i dörrarna vid kurvtagning :)
holmsjon
För mycket laddtryck

Inlägg av holmsjon »

Dom har en tendens att flexa innåt
Jodu... du anar inte... kör även saab 99 i folkrace och allt för ofta ligger remskivan från generatorn och äter sig in i värmepaketet. Lösningen i folkracebilen blev något enklare än att bygga stag... slängde både generatorn och värmepaketet :hihi:. Nu ser man inte när karossen vikt sig!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Annars är ju de första 99-fälgarna med små runda hål och rätt diskreta kapslar inte så dumma de heller...
holmsjon
För mycket laddtryck

Inlägg av holmsjon »

Cpt Tuttle skrev:Annars är ju de första 99-fälgarna med små runda hål och rätt diskreta kapslar inte så dumma de heller...
Njae... sitter sådana på den nu. Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag tycker de är snygga eller inte... mest tycker jag de är fula. Fast det är klart att om man breddade dem 2-3 tum utåt kanske de skulle bli snygga!?

Bifogar en ganska dålig bild på kärran... gämför man glansen i lacken på min bil med den i början av inlägget så verkar det som om jag har lite att göra framöver...
Bild
Skriv svar