Åtdragningsmoment h-profil stakar. Volvo Rödblock

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jens.L
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: tis maj 29, 2007 3:35 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Åtdragningsmoment h-profil stakar. Volvo Rödblock

Inlägg av Jens.L »

Hej

På 740klubben så disskuteras det om åtdragningsmoment på b23/b230 h-profil stakar. Som SPM, LG och motornord säljer för det är väl ändå kina grejjer dom kör med?. Och LG säger att dom ska dras med 61nm med ARP-fett och SPM säger 95nm med ARP-fett. Båda är ju erfarna motorbyggare så man blir ju lite fundersam.

Har ni nå idéer varför det kan skilja?.

http://forum.740klubben.se/viewtopic.ph ... highlight=
LG
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:19 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av LG »

Jag har dubbelkollat detta med ARP. Det absolut mest rätta är att använda en sträckmätare och sträcka skruven 0,14-0,15 mm .

Det andra alternativet är att dra moment med skruven infettad med ARP molyfett.

Till detta har jag fått 2 olika uppgifter från ARP både 45 ft/lbs och 47 ft/lbs. 45 ft/lbs är 61,02 Nm och 47 ft/lbs är 63,73 Nm.

OM man skulle dra med olja vilket ARP absolut inte rekomenderar är momentet 80Nm

/ LGspeed

Detta gäller stakar med 3/8"-24 skruv..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

spm säljer sina med större bult, 7/16
Dom kör man inte sönder iaf:)

därför är det olika moment
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
LG
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:19 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av LG »

Tommy Luhr skrev:spm säljer sina med större bult, 7/16
Dom kör man inte sönder iaf:)

därför är det olika moment
Har du kört sönder 3/8"
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har köpt en sträck mätare av jeppe nu när man ska börja dra arp bultar, rekomenderas! http://www.jeppes.net/


mycke snack om detta med moment och sträk mått på olika H stakar som säljs i sverge, följer det inte med monterigs anvisningar med stakarna?

skulle jag sälja såna så skulle jag skriva ihop en mycket nogrann instalations manual då minskar säkert dåliga rykten och trasiga grejor med flera hundra procent då nästan alla bekymmer kan härledas till fel instalationer av mindre erfarna mekaniker.

ATT DRA VEVSTAKS BULTAR RÄTT ÄR INVÄCKLAT OCH INGET MAN GÖR MED EN OTESTAD MOMENTNYCKEL ELLER MED FEL SMÖRJA!

så här seriösa instalations papper följde med mina kina/raggar stakar :thumbright:


Bild

Bild
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

ja detta tycker jag också är jävla konstigt. borde ju följa samma bult o moment anvisningar som fabriken använder vid honing. ska man byta bult så ska det dras i dess moment och honas om.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
AHL
För mycket laddtryck
Inlägg: 134
Blev medlem: lör dec 13, 2008 7:07 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av AHL »

vilken storlek på bult är det som sitter i motornords stakar till b230? jag läste denna tråd och drog sen 61-63nm. men sen slog det mig att för säkerhetsskull ändå fråga, så även dem inte kör med den grövra bulten. använder 11mm hylsa till skallen om det säger något om bultens tjocklek.
Garaget.org: Volvo 760 - 16V Turbo
Sponsorer: Vianor och Bakaxel.se
Hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: mån dec 22, 2008 5:03 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av Hasse »

Vad kan ta skada om man bara använder olja? De är så att jag köpte ett par begade stakar så de är därför jag undrar.

Måste man använda sig av just arp fett eller kan man bara ta något universal fett?

/Hasse
Hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: mån dec 22, 2008 5:03 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av Hasse »

Ingen som har koll på detta? Är mkt tacksam för svar då jag håller på och plockar ihop motorn i så gott som skrivande stund.

/Hasse
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

Använder man motorolja så blir det högre friktion därför man ska dra hårdare med dom.
ARP fettet är en typ av Mollybdenfett, som finna att köpa lite varstans, sen om dom har några speciella tillsatser i sitt fett vet jag inte.
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Jag undrar också om Motornords H-profil stakar, får väl fråga dom direkt men eftersom det va fler som undrade här så kanske någon vet?
Har stakar till B230, det står hur man ska dra med sträckmätare, men det har jag ingen. Sen står det moment med ARP fett, men det fick jag inte med något?
Hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: mån dec 22, 2008 5:03 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av Hasse »

Funkar de bra med Biltemas molybdenfett?
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:arrow: som ett tips: ju dyrere :shock: å mer avansert momentnyklen er , ju MER :evil: feil er den
har tested dette, det stemmer... :shock:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Hej.

Vi har alltid dragit 3/8 vevstaksbultarna med 64Nm (som arp anger) med arp mollyfett och våra kunder också. Och det har fungerat fint. Det går bra med andra mollyfetter av bra kvalitet också.

Några volvo stakar vi sålde i början hade grövre 7/16 bult och de ska dras 80Nm

Man ska dra bulten 3 gånger.

Man drar momentet 64nm på alla bultar, släpper och drar om,
släpper och drar om.

En sak som är viktig för att få rätt moment är ju också hur man drar.
Så man inte bryter mot nån vinkel eller drar ryckigt osv.

Mvh// Roger
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

samt även låser staken i sidled med bladmått.
Skriv svar