Åtdragningsmoment h-profil stakar. Volvo Rödblock
Åtdragningsmoment h-profil stakar. Volvo Rödblock
Hej
På 740klubben så disskuteras det om åtdragningsmoment på b23/b230 h-profil stakar. Som SPM, LG och motornord säljer för det är väl ändå kina grejjer dom kör med?. Och LG säger att dom ska dras med 61nm med ARP-fett och SPM säger 95nm med ARP-fett. Båda är ju erfarna motorbyggare så man blir ju lite fundersam.
Har ni nå idéer varför det kan skilja?.
http://forum.740klubben.se/viewtopic.ph ... highlight=
På 740klubben så disskuteras det om åtdragningsmoment på b23/b230 h-profil stakar. Som SPM, LG och motornord säljer för det är väl ändå kina grejjer dom kör med?. Och LG säger att dom ska dras med 61nm med ARP-fett och SPM säger 95nm med ARP-fett. Båda är ju erfarna motorbyggare så man blir ju lite fundersam.
Har ni nå idéer varför det kan skilja?.
http://forum.740klubben.se/viewtopic.ph ... highlight=
Jag har dubbelkollat detta med ARP. Det absolut mest rätta är att använda en sträckmätare och sträcka skruven 0,14-0,15 mm .
Det andra alternativet är att dra moment med skruven infettad med ARP molyfett.
Till detta har jag fått 2 olika uppgifter från ARP både 45 ft/lbs och 47 ft/lbs. 45 ft/lbs är 61,02 Nm och 47 ft/lbs är 63,73 Nm.
OM man skulle dra med olja vilket ARP absolut inte rekomenderar är momentet 80Nm
/ LGspeed
Detta gäller stakar med 3/8"-24 skruv..
Det andra alternativet är att dra moment med skruven infettad med ARP molyfett.
Till detta har jag fått 2 olika uppgifter från ARP både 45 ft/lbs och 47 ft/lbs. 45 ft/lbs är 61,02 Nm och 47 ft/lbs är 63,73 Nm.
OM man skulle dra med olja vilket ARP absolut inte rekomenderar är momentet 80Nm
/ LGspeed
Detta gäller stakar med 3/8"-24 skruv..
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
spm säljer sina med större bult, 7/16
Dom kör man inte sönder iaf:)
därför är det olika moment
Dom kör man inte sönder iaf:)
därför är det olika moment
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag har köpt en sträck mätare av jeppe nu när man ska börja dra arp bultar, rekomenderas! http://www.jeppes.net/
mycke snack om detta med moment och sträk mått på olika H stakar som säljs i sverge, följer det inte med monterigs anvisningar med stakarna?
skulle jag sälja såna så skulle jag skriva ihop en mycket nogrann instalations manual då minskar säkert dåliga rykten och trasiga grejor med flera hundra procent då nästan alla bekymmer kan härledas till fel instalationer av mindre erfarna mekaniker.
ATT DRA VEVSTAKS BULTAR RÄTT ÄR INVÄCKLAT OCH INGET MAN GÖR MED EN OTESTAD MOMENTNYCKEL ELLER MED FEL SMÖRJA!
så här seriösa instalations papper följde med mina kina/raggar stakar


mycke snack om detta med moment och sträk mått på olika H stakar som säljs i sverge, följer det inte med monterigs anvisningar med stakarna?
skulle jag sälja såna så skulle jag skriva ihop en mycket nogrann instalations manual då minskar säkert dåliga rykten och trasiga grejor med flera hundra procent då nästan alla bekymmer kan härledas till fel instalationer av mindre erfarna mekaniker.
ATT DRA VEVSTAKS BULTAR RÄTT ÄR INVÄCKLAT OCH INGET MAN GÖR MED EN OTESTAD MOMENTNYCKEL ELLER MED FEL SMÖRJA!
så här seriösa instalations papper följde med mina kina/raggar stakar



True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Klabbe Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1313
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
- Ort: Kristianstad
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Hej.
Vi har alltid dragit 3/8 vevstaksbultarna med 64Nm (som arp anger) med arp mollyfett och våra kunder också. Och det har fungerat fint. Det går bra med andra mollyfetter av bra kvalitet också.
Några volvo stakar vi sålde i början hade grövre 7/16 bult och de ska dras 80Nm
Man ska dra bulten 3 gånger.
Man drar momentet 64nm på alla bultar, släpper och drar om,
släpper och drar om.
En sak som är viktig för att få rätt moment är ju också hur man drar.
Så man inte bryter mot nån vinkel eller drar ryckigt osv.
Mvh// Roger
Vi har alltid dragit 3/8 vevstaksbultarna med 64Nm (som arp anger) med arp mollyfett och våra kunder också. Och det har fungerat fint. Det går bra med andra mollyfetter av bra kvalitet också.
Några volvo stakar vi sålde i början hade grövre 7/16 bult och de ska dras 80Nm
Man ska dra bulten 3 gånger.
Man drar momentet 64nm på alla bultar, släpper och drar om,
släpper och drar om.
En sak som är viktig för att få rätt moment är ju också hur man drar.
Så man inte bryter mot nån vinkel eller drar ryckigt osv.
Mvh// Roger
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem