Sida 1 av 16

ogge, 500hk 16v. nu ska det hålla

Postat: lör feb 16, 2008 7:58 pm
av ogge
Nu banan är det sags för mig att lägga ut en egen tråd här!

är 17 år och går 2an på fordon i sala
Mitt första turbo bygge var en gammal 140a med stromberg gasare a la savarturbo recept med stum tändning. gick helt ok men suget efter mera vart större.
Köpte senare på mig en 740 med rasad kamrem.

Vart å laga den. men direkt när jag fick igång den så slirade som fan på kopplingen.
Vart tråkigt å sladda med den också så var det lite blocket surfning å hittade ett helt nytt holset h2a agg för en skaplig summa pengar.

Det började byggas på en gång å efter 2 helger hade jag fått ihop den å kunde köra .

Bild

Bild

Det fick bli en grenrörsadapter modell oscar special .

Slirade slut på den kopplingen när turbon kom på.
Körde med uppställt soppatryck å rätt så lågt laddtryck hela sommaren.
men fick för mig å skaffa ett riktigt insprut nu i vinter.

Köpte på mig ett ms edis som vart färdigkopplat igår å uppstartad idag.

Bild

Vart ett insug med dubbla spridarrader som jag ska prova å se hur det funkar.
Bild

Bild

Bild

Bild

Slutet av dagen såg det ut på detta viset :)

om någon vill se flera bilder e det bara å säga till så kan man ladda upp några gamla.

EDIT

Jag kanske ska uppdatera första inlägget med lite info om vad bilen kommer att användas till

Jag Ska försöka köra några tävlingar i sds i sommar å se hur det går.
Men jusst i nuläget måste bilen mappas :lol:

Ska leta reda på en kabel som gör om usb till com port så man kan få med sig den bärbara i bilen. satt ingen sådan port på någon av alla våra bärbara :doh:

Vet ej hur orginal motorn kommer att överleva med våran nybörjaar mappning men syftet är att lära sig iaf.

Finns det någon som har tips hur man ska mappa är jag tacksam :lol:

Styrsystemet är ett MS1 v3 med edis å dubbla rader med spridare.

Postat: sön feb 17, 2008 5:45 pm
av ogge
idag startade bilen.. men dock problem med att den gick som en påse skit med de dubbla raderna inkopplade.. men kopplade man ur ena raden gick den klockrent.

är nog mina inställningar som inte går ihop riktigt ^^

Finns det kanske någon som lyckats lika som har någpt förslag? :D

Postat: sön feb 17, 2008 5:52 pm
av Bamazon64
Inte dumt me lite sniik-bygge :D

Postat: sön feb 17, 2008 5:58 pm
av ogge
Bamazon64 skrev:Inte dumt me lite sniik-bygge :D
man tager vad man haver är vårat motto :thumbright:

Postat: sön feb 17, 2008 6:24 pm
av Blom
blir nog skit fränt när allt är klart :thumbright:

Postat: sön feb 17, 2008 9:51 pm
av ogge
finns det någon som lyckats få till ms med volvo orginal tomgångsmotor?

min buggar lite halvt.. tomgång på 1600 med den.. ska nog plugga den ock åka med spjället en aningen öppet. finns en skruv som man kan justera .

eller har någon förslag på nå bättre?

hört någon som pratade om luftslid från en gammal b23e tex.

förslag tages gärna emot:)

Postat: sön feb 17, 2008 9:55 pm
av Mikael S
behöver du en tomgångsmotor på en driftinbil menar du :lol:

Postat: mån feb 18, 2008 3:24 pm
av ogge
igentligen inte . sparar ju vikt å utan den . haha

Postat: sön feb 24, 2008 6:30 pm
av ogge
har inte hänt så mycket med bilen. så då kastar jag upp lite gamla bilder

har en "ny" motor
b23 med 16v topp
har svarvat en adapter så oljepumpsdrevet
från b234an så den passar agregataxeln på b23blocket.
Finns det någon som ser nå fördelar / nackdelar med mindre drev där?

Bild

Bild

Bild

Bild
.

Kastar äver upp nån bild från mitt första bygge.

Gammal 142a som jag fick av min pappa när man fyllde 13. haha
Bästa presenten jag nånsin fått av honom :P
Bild

Bild

Bild

Postat: lör mar 01, 2008 9:00 pm
av ogge
Inte så värda bilder att posta men..

Jag drog å hämtade en parner rem å ett parner vevaxeldrev så snart kan man säga att motorn e klar.

Är bara kvar å köra slut på den som sitter i . haha

Bild

Bild

Postat: sön mar 02, 2008 7:41 pm
av ogge
Nästa helg ska jag försöka få bilen å gå med dubbla spridarraderna.

Någon som har förslag på hur man ska ställa in i req fuel?

Har fått höra från en att jag ska ställa in 4 spridare å plussa ihop storleken på dom

men jag e fundersam om man inte ska ha inställt på 8st spridare å storleken på dom.

Jag är inte så insatt så förslag uppskattas :)

eller spelar det inte så stor roll? Den går ruskigt som fan med båda raderna inkopplade . som om det inte får riktigt med soppa, lagomt så den håller sig i liv.
Är det bara å fösöka öka på i bränsle mappen tills den går bra?

Tacksam för sörslag :lol:

Postat: sön mar 09, 2008 7:20 pm
av ogge
Jag har upptäck att det är något elektriskt galet med vet ej vad manska göra :)

jag tog kablarna från undre raden (1+2ans cylindrar) ock satte på ovansidan å då gick inte bilen på alla cylindrar. så min slutsats är iaf att det är något elfel med den undre raden spridare. :?

Är det någon som haft liknande problem ?

är väldigt tacksam för svar :(

Postat: tis mar 11, 2008 7:31 pm
av ogge
Är lite dåligt med svar :)

Jag vet att det finns en del megasquirt kunniga personer här inne.
Är ju inte så lätt , men förslag är välkomna :hihi:

Är det ingen här inne som kört med dubbla rader å har nå teorier :lol:

Det som är konstigt.. jag har att en spridarbank kör 1an å 2ans cylinder (4spridare) å den andra kör 3an å 4an (4spridare där med ju)

Men när jag skiftar kablar från ena banken .. (undre å övre radens kablar) så går inte bilen när man kopplar inte kablarna som är till den undre raden :)

eller a den går på 2 cylindrar bara :(

Postat: tis mar 11, 2008 10:44 pm
av Johnny
Riktigt fint projekt! :thumbright: Hade hjälpt dig om jag kunnat någonting om MS... :doh:

Postat: ons mar 12, 2008 5:18 pm
av Moggemx
ogge skrev:Är lite dåligt med svar :)

Jag vet att det finns en del megasquirt kunniga personer här inne.
Är ju inte så lätt , men förslag är välkomna :hihi:

Är det ingen här inne som kört med dubbla rader å har nå teorier :lol:

Det som är konstigt.. jag har att en spridarbank kör 1an å 2ans cylinder (4spridare) å den andra kör 3an å 4an (4spridare där med ju)

Men när jag skiftar kablar från ena banken .. (undre å övre radens kablar) så går inte bilen när man kopplar inte kablarna som är till den undre raden :)

eller a den går på 2 cylindrar bara :(

Nu vet jag inte om jag förstod dig rätt?

Men ska man inte ha spridarbankerna kopplade så Cyl 1-4 är en bank och 2-3 är en bank?

Jag vet inte om det ska vara så, Men det känns som det borde vara så med tanke på att det är kolv 1-4 respektive 2-3 som rör sig tillsammans.

Bara en tanke! :wink: Men Någon mer kunnig kan nog svara mer exakt!

Fint bygge i övrigt! :thumbright: