Egna foder mm

Allt inom snöskotrar
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Egna foder mm

Inlägg av jonte_boy »

Ja nu har det börjat smidas vilda Sachs 293 planer här i Bullmark. Tänkte höra om någon har erfarenhet av att göra egna foder?

Tänkte att ett gamalt avlopsrör av gjutjärn vore lämpligt? kan man köpa sådant nuförtiden?

Är det någon som har nått bra tips på vad man kan fylla vevhuset med? för få bättre form på det och för att höjja kompressionen. man borde väl även kunna fylla ut kolven med nått lätt matrial?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

bör va centrufugal gutet (stavning) foder ämne kostar inte många kronor hos en motor-renoverare.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Inlägg av jonte_boy »

okej vad tror du det kan kosta att köpa? det är ju inga större pengar vi tänkt lägga ut på den :wink:

Är det någon som har en aning om hur mycket man kan borra upp en 293 cylinder?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

med tanke på att ett färdigbearbetat till en vanlig 2takt kostar runt 500kr här http://www.lasleeve.com/master.html så bör inte ett ämne kosta många hundra hos en motor-renoverare.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Om du är lite snål (ekonomisk, gillar att göra själv) så kan du ju leta rätt på en skrotad bilmotor med typ samma borr..
Sen är det bara att vilda lös ett foder från blocket med rondellen och snygga till det lite i svarven efteråt...
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Kronjocke
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: sön dec 31, 2006 4:09 pm

Inlägg av Kronjocke »

Dom cylinderfoder som Motormecano i skellefteå använder kommer från Gjutmek i Kåge.Borde gå att köpa loss direkt därifrån tycker jag. :wink:
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Tja! Om du inte vill fodra så kan du använda en SA340C cylinder den har 78mm std borr, mot ett std borr 73mm på 290motorn.
340cylindrarna går borra ur ganska bra 82mm är inget problem:) Bara man hittar en lämplig kolv.
Användarvisningsbild
jonte_boy
För mycket laddtryck
Inlägg: 242
Blev medlem: lör dec 09, 2006 12:58 am
Ort: Umeå

Inlägg av jonte_boy »

Dustman skrev:Tja! Om du inte vill fodra så kan du använda en SA340C cylinder den har 78mm std borr, mot ett std borr 73mm på 290motorn.
340cylindrarna går borra ur ganska bra 82mm är inget problem:) Bara man hittar en lämplig kolv.
Okej det lät ju intressant! passar en sån cylinder på 290 blocket? problemet lär väl bara vara att hitta en :(
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Ja det är ju en bra fråga. Kan kolla då jag är till garaget nästa gång..
Sen är väl en 340 motor hur som helst ett bättre utgångsläge då dom flesta har 75mm i slag. Alla 290 motorer har 70mm i slag och 73mm i borr. utom årsmodell 1967-69 som har 73,5mm i borr. 340 motorerna har 75mm slag om dom heter SA340 eller SA340SS sen finns SA340C och SA340R som är kortslagiga (70mm) men med mera borr(78mm). SA340R är för övrigt fartvindkyld. Sen fanns det en SA370 också som har 75mm i slag och 79mm i borr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dustman skrev:Ja det är ju en bra fråga. Kan kolla då jag är till garaget nästa gång..
Sen är väl en 340 motor hur som helst ett bättre utgångsläge då dom flesta har 75mm i slag. Alla 290 motorer har 70mm i slag och 73mm i borr. utom årsmodell 1967-69 som har 73,5mm i borr. 340 motorerna har 75mm slag om dom heter SA340 eller SA340SS sen finns SA340C och SA340R som är kortslagiga (70mm) men med mera borr(78mm). SA340R är för övrigt fartvindkyld. Sen fanns det en SA370 också som har 75mm i slag och 79mm i borr.
fin info dust man :thumbright:

jag är mest sugen på en cyl race skotrar till nästa sesong, vet du hur rotax motorer är?

jag har en 340 med alu cylinder hur är de gämfört med en sax motor när man ska hård trimma?

vad fins det för tappar till variatorn , fins det så man kan få dit nått modärnt?
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Jag har en Rotax340 på hyllan men den motorn har jag inte kikat så mycket på. Dom har ju "bara" 70mm slaglängd. Så jag har byggt mig en Big bore Sachs istället. Känns som Rotax motorerna är lite modernare design på. Och man slipper ju åka aluminium vevstake. Inte för att jag nån gång kört av nån. Men på nått vis så känns en riktig stålvevstake bättre då man ska börja varva. Orginal så är både Sachs och Rotax specade på 26hk för 340 motorerna. Rotax har en modern variator tapp vad jag vet. Har däremot haft jättemycket problem att få dit en riktig variator på min Sachs då den inte har normal std storlek på konan och dessutom inget bulthål utan en gängad ytterände efter konan. Har i alla fall lyckats svarva en bra adapterkona till slut. Och med en special mutter ska jag få dit en bult också. Börjar ju brinna i knutarna om man ska hinna med nån dragracing i år..
Senast redigerad av Dustman den tis feb 26, 2008 1:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dustman skrev:Jag har en Rotax340 på hyllan men den motorn har jag inte kikat så mycket på. Dom har ju "bara" 70mm slaglängd. Så jag har byggt mig en Big bore Sachs istället. Känns som Rotax motorerna är lite modernare design på. Och man slipper ju åka aluminum vevstake. Inte för att jag nån gång kört av nån. Men på nått vis så känns en riktig stålvevstake bättre då man ska börja varva. Orginal så är både Sachs och Rotax specade på 26hk för 340 motorerna. Rotax har en modern variator tapp vad jag vet. Har däremot haft jättemycket problem att få dit en riktig variator på min Sachs då den inte har normal std storlek på konan och dessutom inget bulthål utan en gängad ytterände efter konan. Har i alla fall lyckats svarva en bra adapterkona till slut. Och med en special mutter ska jag få dit en bult också. Börjar ju brinna i knutarna om man ska hinna med nån dragracing i år..
men kort slag är ju bra om man ska varva mycket :twisted: 78x70 som du sa såg ja det var.

tror inte min motor lämnar 26hk dock :wink: känns mer som 6hk :)

ska slita isär den och kolla över den.

hur mycket har du tordas varvat sachs motorerna?

jag har kört 105+km/t med en av mina trimade rajd sport 297 motorer, den gick likssom upp i fallsett :twisted: (körde om mikaels förra SM 300 8) )
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Jovisst är det så, men med motor placeringen på en gammal Snotric så känns det bättre att gå på mycket kubik och lite varv..
Nåja tänker varva ca 7500rpm till att börja med har lagt utblås durationen på 178grader.
Har inte startat upp Sachen ännu. Men i helgen så hoppas jag väl vara klar. Bara variator delen löser sig så saknar jag motorplåt och så måste jag pula ihop nått slags avgassytem. Tror egentligen Sachsmotorerna tål rätt mycket varv. Den är ju som en förvuxen mopedmotor och dom lyckades jag då aldrig haverera nån vevstake på.

Men en SM300 är väl ändå ingen bragd att ha kört ifrån.. Eller var den rejält trimmad känner inte till skotern i fråga.
Användarvisningsbild
Fagervall
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: tor jan 26, 2006 3:48 pm
Ort: Boden

Inlägg av Fagervall »

Jens Gustavsson skrev: jag har kört 105+km/t med en av mina trimade rajd sport 297 motorer, den gick likssom upp i fallsett :twisted:
Haha detta hade man ju velat höra
Det är okej att misslyckas, men inte okej att ge upp
Dustman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör okt 11, 2003 10:57 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Dustman »

Har hittat lite mått på 340 cylindern. Cylinderfodret sticker ner 10mm i vevhuset och håller 88mm utvändigt. Går nog att skohorna ner på 290 motorn. Men dessvärre så verkar inte delningen på cylinderfots bultarna vara densamma. 88x92mm är det på 340 cylindern och jag är rätt säker på att det är större än på 290 motorn. Hittade dock ingen att kontrollmäta på.
Enklast är nog att hålla ögonen öppna efter en komplett 340motor. Var tillsalu ett par st tidigare i höstas på Blocket vet jag. Så dom dyker upp lite nu och då.
Skriv svar