Tänkte sno ihop en liten tråd när man endå är här..
Har hållit på pulat på en liten beemer nåt år nu, ett hopplock av
olika komponeneter från olika bmw modeller kan man säga.
Konceptet var att göra en driftsäker gatbil som gick att åka i varje dag, till å från jobbet, en kväll på stan, en sväng på strippen å sedan hem igen..

började bygget 2005, och har hållit på i omgångar fram tills augusti 2007 då första versionen vart färdig och hamnade ute på vägarna..
men i vanlig ordning kommer vintern och allt vad det innebär, så självklart skulle det uppdateras lite

eftersom jag hade en m10b18 liggandes från en krockad bil så vart det den motorn som fick agera försökskanin.
motorkonceptet har ändrats en aning till 2009 och kommer nog inte ändras någe mera efter den här säsongen (2010) då den mest troligt kommer färdiställas helt..
Och de slutgiltiga specen blev väl såhär kan man säga
Motor:
#Borrat block, plant ca 3mm, frästa spår med kopparingar
#Smidda mahle kolvar, orginal stakar, smidda 2L veven
#Lätt portad topp med alla rörliga delar nytt, mirade säten och ventiler (orginal) ny kam i år, ej bestämt och ej monterat
#Eget byggt plenum med trattar, gasspjäll från m50b25
#Vems styrsystem (med hallgivare på vevaxeln)
#880cc lågohm spridare med 4st inlödda motstånd och 3 bars btr
#Eget knåpat grenrör, pulsdelat med extern 50mm hks kopia wastegate
#70mm alutryckrör med IC som cellpaketet mäter 450x300x76mm, 50mm dump
#Holset hx40 med #16 avgashus, 3" avgas hela vägen
#1,8L egengjord alucatchtank för vevhusventilation
#Kylare från bmw 850 med 283mm spal el-fläkt framför
#240mm svänghjul från m30, med 228mm 4-puckad zinter lamell från m20, med 240mm orginal tryckplatta från m30
#Växellådan är Getrag 260 från M535i, kardan från 528 e12 (motorn även framflyttad ca 50mm!)
#Egengjort servopumpsfäste och remhjul på vevaxeln för att köra med styrservo
Kaross:
#Rensad från all isolering och dämpning, endast tunn tygmatta kvar,
rostlagad lite här å var
#Slipad och lackerad bakvagn med stora diffen från 325 -89
#Framvagn blästrad å lackerad, 51mm fjäderben
#Bilstein dämpare runtom med 35mm lesjöfors sänkningssats
#Stålomspunna bromsslangar och nya bromsledningar m.m.
#Powerflexbussningar i silentblock och krängningshämmare, övriga bussningar nya orginal
#Laddtrycksmätare, oljetryck, oljetemp och voltmätare,
ställbar shiftlight, momo ratt, knopp, pedaler, vita mätartavlor
#Nån frontspoiler, kjolar, m3 vinge, lite nya lyktor m.m. samt lackerad 2008 i en Scania blå kulör
De är väl ungefär konceptet, är i stora drag hur det ser ut..
Kommer som sagt färdiställas under 2010 mest troligt om man inte får någe frispel.. sen kommer den få vara klar efter det..
Ska slänga upp lite bilder på vidundret också..