Sida 1 av 15

Wigge-SGR Drag 142a

Postat: fre mar 21, 2008 6:29 pm
av Daniel 850
Tjena!

tänkte lägga upp lite info om mitt bygge

bilen en gammal volvo 142a -73a

kan dra en kort historia om bilen
allt började med att den skulle brukas som vinterbil för ett antal år sen..
det hela började med att det satt en b230e maskin i den..
efter en vinters hård körning gav den spisen upp...
då började turbo byggandet.. det blev en b230ft med förgasare å en t04e snurra vi provade köra på strippen å fick blodad tand för detta
bästa tid med förgasare blev 12.92 hade massa strul med förgasarna så det inköptes ett autronic sm2! den säsongen blev inte mycket förbättringar utan det mesta krånglade.. lådor gick mm bästa tiden var 12.68 utan 2ans växel...
nästa säsong gjordes större modiferingar det byggdes en volvo5a av hårigare kaliber låda var en zf från en m3a detta var ihop skruvat på hösten 2006 bilen han bara köras vid ett 402m tillfälle då gick den 10.78/214km/h med 1.4bar ladd som bäst! lite tråkigt var att kopplingen inte ville va med mer så vi kunde inte ladda på som vi ville! man får se de som en lärdom efter detta började allt spåra ur.....

så här såg den ut den sista tiden

Bild

mvh Wigge

Postat: fre mar 21, 2008 6:39 pm
av Daniel 850
Bild

Bild

Bild[/img]

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

fortsättning kommer snart....

Postat: fre mar 21, 2008 6:44 pm
av Blom
ser ju bra ut. :thumbright:
är det 4-link på G eller har ni kört med det hela tiden??
Bakaxel??
Utväxling??

MVH

Postat: fre mar 21, 2008 7:00 pm
av Tjernell
antar att det dyker upp mycke mer bilder snart .. . bilen e frääään

Postat: fre mar 21, 2008 7:01 pm
av Daniel 850
köptes dot däck till bilsports en dag på strippen dom är 30 13.5-15 får hoppas dom räcker i fäste...

Bild

slicks kommer va 32 14.0-15 dom räcker säkert till!
lägger på lite bilder till!

Bild

cellpaket... 120mm tjockt

Bild

nu börjar de bli dax för lite mer roliga grejor! allt byggdes i cromolly rör!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

mer kommer....

Postat: fre mar 21, 2008 7:08 pm
av Blom
jaja. ni jobbar så :lol: :thumbright:
ruskigt fränt bygge.

Postat: fre mar 21, 2008 7:09 pm
av Daniel 850
en th400 byggd för hårda tag inköptes!

Bild

lite fler bilder!

Bild

Bild

lite nya nav fick göras...

Bild

sen började lite inpassning av spisen mm

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

kommer mera....

Postat: fre mar 21, 2008 7:15 pm
av Daniel 850
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

kan klämma in några rejs bilder från förr med;)

Bild

Bild

Bild

kommer mera....[/list]

Postat: fre mar 21, 2008 7:23 pm
av mattias
Uj. :shock:

Det låter som ni gått den långa vägen när det gäller att se vad som funkar och inte, det ser stabilt ut. Roliga bilder också. ;)

Det här kommer att bli en riktig dräpare!

Postat: fre mar 21, 2008 7:24 pm
av Daniel 850
en växellådstunnel behövs...

Bild

Bild

bromscylindern fick hamna här...
Bild

lite skydd bak på kardanet...
Bild

Bild

krängningshämmare bak kan nog va bra å ha!

Bild

Bild

Bild

Bild

börjar se ut som en bil lite bak här...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

more to come..

Postat: fre mar 21, 2008 7:47 pm
av zajja
Riktigt fränt bygge!

Postat: fre mar 21, 2008 8:06 pm
av Jens Gustavsson
hård satsning :thumbright:

vad är det för bakaxel och vad är gjort åt låda och turbin?

Postat: fre mar 21, 2008 8:45 pm
av Tommy Luhr
jädrar vilket bygge. det tog nog både en och två timmar. snygga svetsar :thumbright:

Synd att ni inte gjorde kardantunneln så att man kan lyfta av den.

Man är faktiskt mer där under än vad man tror, speciellt med en raggar automat.
Men ni kan ha turen att få en som funkar :)

Postat: fre mar 21, 2008 9:03 pm
av Daniel 850
tack för positiva komentarer alla!

jens

bakaxel är en cheva 8.5" med markwilliams innehåll 35splines drivaxlar 4.88 i slutväxel ångrar att ja byggde på den axlen... men den fans redan innan projektet starades.. får bygga en ford 9" när denna inte vill va med mer... förhoppningsvis håller den en hel del med aut låda

lådan vet ja inte så mycket om... mer än att "lådrenoveraren" sa att de satt mycket bra grejor i den....
turbinen är en handbyggd med stall på ca 6300..

Mvh Wigge

Postat: fre mar 21, 2008 9:14 pm
av Daniel 850
Tommy Luhr skrev:jädrar vilket bygge. det tog nog både en och två timmar. snygga svetsar :thumbright:

Synd att ni inte gjorde kardantunneln så att man kan lyfta av den.

Man är faktiskt mer där under än vad man tror, speciellt med en raggar automat.
Men ni kan ha turen att få en som funkar :)
det har tagit några timmar att bygga de kan ja säga...
det går alltid bygga om... men man får hoppas att de funkar nått sånär..

mvh Wigge