hjälp med smörjning till turbo på b21
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: mån dec 13, 2004 12:50 pm
- Ort: Stockholm/Bromma
hjälp med smörjning till turbo på b21
Tja, Har en 240 med förgasarmotor, har fått tag på turbo med grenrör och letar efter en tryckförgasare. Men först och främst måste jag ordna med olje smörjning till turbon. Det har varit en del snack om det här på forumet men lite mer exakt hur rekomenderar du att jag ska göra?
Sätta en T-koppling vid oljetryckskontakten, för det finns väll en sådan på b21:an bredvid filtret? det snackas om en plug på framsidan av motorn? ska man gänga själv med gängtapp då?
Sätta en T-koppling vid oljetryckskontakten, för det finns väll en sådan på b21:an bredvid filtret? det snackas om en plug på framsidan av motorn? ska man gänga själv med gängtapp då?
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: hjälp med smörjning till turbo på b21
Olje kontakten funkar fin fint. Men bygg så du får en mätare eller har kvar givaren, så du får någon indikation om något skulle gå snett. Erik åker så på B18 TIC'en samt så gjorde vi på 325TIC'en också, fungerar galant.Mattmuff skrev:Tja, Har en 240 med förgasarmotor, har fått tag på turbo med grenrör och letar efter en tryckförgasare. Men först och främst måste jag ordna med olje smörjning till turbon. Det har varit en del snack om det här på forumet men lite mer exakt hur rekomenderar du att jag ska göra?
Sätta en T-koppling vid oljetryckskontakten, för det finns väll en sådan på b21:an bredvid filtret? det snackas om en plug på framsidan av motorn? ska man gänga själv med gängtapp då?
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Nippel ska inte vara några större problem.Mattmuff skrev:Kanon tack!,men är det inte konisk den givarskruven som sitter i blocket där? svårt att få tag på nippel? Sen är det bara returen oxå, förslag på var sätta den?
Returen? Till tråget förståss. Se till att oljereturen ( ingången i tråget ) hammnar ovan för olje nivån bara.
Se här t.e.x: Erik Wiklunds tråg:
http://www.savarturbo.se/images/bilarna ... traget.jpg
OM bilden känns liten klicka upp den här:
http://www.savarturbo.se/?nomenu=1&sida ... il=wiklund
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Peppe: jag har gjort om returen till tråget..den krockade med avgassystemet så jag har gjort en 90graders böj istället. Ska se om jag har nån bild på det.
Sen bör du bygga skvalpplåt så inte all olja försvinner från pickupen när du gasar på.
(har en mall som passar b20 iaf. vet inte hur b21 ser ut)
Jag ska köra med ett T-kors till oljetryckskontakten och till turbon
Sen bör du bygga skvalpplåt så inte all olja försvinner från pickupen när du gasar på.

Jag ska köra med ett T-kors till oljetryckskontakten och till turbon
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Okej, se där! Tyckte dock din bild var ett ypperligt exempel.mAySon skrev:Peppe: jag har gjort om returen till tråget..den krockade med avgassystemet så jag har gjort en 90graders böj istället. Ska se om jag har nån bild på det.
Sen bör du bygga skvalpplåt så inte all olja försvinner från pickupen när du gasar på.(har en mall som passar b20 iaf. vet inte hur b21 ser ut)
Jag ska köra med ett T-kors till oljetryckskontakten och till turbon

-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Det är ju inga större problem?Mattmuff skrev:det känns ändå som om det är en del jobb med att fixa returen nere i tråget, eller? går inte att leda av den på ett enklare sätt? ska inte bli nån monster trimning det här, bara lite mera rally i vinter.


- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Tror att Ecke var så full i fan att han borrade sedan gängade han faktiskt i godset som var i tråget, istället för att svettsa för han saknade svetts, samt att han fick aldrig ned tråget. Fungerar fortfarande idag. Men att svettsa det rekommenderar jag nog före det. - Men det är kanske ett alternativ.Mattmuff skrev:Jo det e sant, jag har smörjgropp i garaget så jag borde nog komma åt fint under utan att behöva riva ur så mycket.. skvalpplåtarna skippar jag med, siktar på en 150-160hp
Skippa skvalpen du.
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt: