hjälp med smörjning till turbo på b21

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

hjälp med smörjning till turbo på b21

Inlägg av Mattmuff »

Tja, Har en 240 med förgasarmotor, har fått tag på turbo med grenrör och letar efter en tryckförgasare. Men först och främst måste jag ordna med olje smörjning till turbon. Det har varit en del snack om det här på forumet men lite mer exakt hur rekomenderar du att jag ska göra?
Sätta en T-koppling vid oljetryckskontakten, för det finns väll en sådan på b21:an bredvid filtret? det snackas om en plug på framsidan av motorn? ska man gänga själv med gängtapp då?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Re: hjälp med smörjning till turbo på b21

Inlägg av peppe »

Mattmuff skrev:Tja, Har en 240 med förgasarmotor, har fått tag på turbo med grenrör och letar efter en tryckförgasare. Men först och främst måste jag ordna med olje smörjning till turbon. Det har varit en del snack om det här på forumet men lite mer exakt hur rekomenderar du att jag ska göra?
Sätta en T-koppling vid oljetryckskontakten, för det finns väll en sådan på b21:an bredvid filtret? det snackas om en plug på framsidan av motorn? ska man gänga själv med gängtapp då?
Olje kontakten funkar fin fint. Men bygg så du får en mätare eller har kvar givaren, så du får någon indikation om något skulle gå snett. Erik åker så på B18 TIC'en samt så gjorde vi på 325TIC'en också, fungerar galant.
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

Kanon tack!,men är det inte konisk den givarskruven som sitter i blocket där? svårt att få tag på nippel? Sen är det bara returen oxå, förslag på var sätta den?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mattmuff skrev:Kanon tack!,men är det inte konisk den givarskruven som sitter i blocket där? svårt att få tag på nippel? Sen är det bara returen oxå, förslag på var sätta den?
Nippel ska inte vara några större problem.

Returen? Till tråget förståss. Se till att oljereturen ( ingången i tråget ) hammnar ovan för olje nivån bara.

Se här t.e.x: Erik Wiklunds tråg:

http://www.savarturbo.se/images/bilarna ... traget.jpg

OM bilden känns liten klicka upp den här:

http://www.savarturbo.se/?nomenu=1&sida ... il=wiklund
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

bugar och bockar! Nu är det bara fylla termosen, bosätter mig genast i garaget, tack för svar!
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Peppe: jag har gjort om returen till tråget..den krockade med avgassystemet så jag har gjort en 90graders böj istället. Ska se om jag har nån bild på det.

Sen bör du bygga skvalpplåt så inte all olja försvinner från pickupen när du gasar på. :) (har en mall som passar b20 iaf. vet inte hur b21 ser ut)

Jag ska köra med ett T-kors till oljetryckskontakten och till turbon
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

mAySon skrev:Peppe: jag har gjort om returen till tråget..den krockade med avgassystemet så jag har gjort en 90graders böj istället. Ska se om jag har nån bild på det.

Sen bör du bygga skvalpplåt så inte all olja försvinner från pickupen när du gasar på. :) (har en mall som passar b20 iaf. vet inte hur b21 ser ut)

Jag ska köra med ett T-kors till oljetryckskontakten och till turbon
Okej, se där! Tyckte dock din bild var ett ypperligt exempel. ;)
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

det känns ändå som om det är en del jobb med att fixa returen nere i tråget, eller? går inte att leda av den på ett enklare sätt? ska inte bli nån monster trimning det här, bara lite mera rally i vinter.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

du kan sätta in den i kåpan som sitter över kamdrevet och vevaxeldrevet
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mattmuff skrev:det känns ändå som om det är en del jobb med att fixa returen nere i tråget, eller? går inte att leda av den på ett enklare sätt? ska inte bli nån monster trimning det här, bara lite mera rally i vinter.
Det är ju inga större problem? ;) Så mycket jobb är det inte, ska du bara pulka åka kan du ju även skippa skvalplåten. Bara borra samt svettsa dit ett rör. :P
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

Jo det e sant, jag har smörjgropp i garaget så jag borde nog komma åt fint under utan att behöva riva ur så mycket.. skvalpplåtarna skippar jag med, siktar på en 150-160hp
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mattmuff skrev:Jo det e sant, jag har smörjgropp i garaget så jag borde nog komma åt fint under utan att behöva riva ur så mycket.. skvalpplåtarna skippar jag med, siktar på en 150-160hp
Tror att Ecke var så full i fan att han borrade sedan gängade han faktiskt i godset som var i tråget, istället för att svettsa för han saknade svetts, samt att han fick aldrig ned tråget. Fungerar fortfarande idag. Men att svettsa det rekommenderar jag nog före det. - Men det är kanske ett alternativ.

Skippa skvalpen du.
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Ecke »

Tipps om du ska "latbygga" en retur så bör du ha nå gänglåsning om du ska gänga sen silicon för bästa resultat Men det funkar bara fint för mig iaf ;)
mvh// Erik
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Gänga och lägg ett lager kemiskmetall runt om så slipper du läckage.
Jag svetsade bara...det droppar lite lätt när bilen lutar mycket (uppallad). ska göra om det ordentligt nästa gång jag ska byta olja
Mattmuff
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Mattmuff »

Hur tjock e godsett? tänkte hur mycket har man att gänga på? lätt ju smidigt det där med gänga och kemiskt metall, det var nytt..
Skriv svar