ford escort mk2 (sugmotor rakt fram racer)
Postat: tis mar 25, 2008 4:40 pm
Tjaa, jag tänkte jag skulle dra upp en liten projekt tråd om vad som händer i garaget med min escort.
Först lite info:
Ford Escort mk2.
Ford pinto motor.
2,4 liter
50mm weber förgasare.
MSD cranktrigger tänding.
Billet stål vev. 88mm slag
H-profil stakar.
Viseco kolvar 94mm
1.6 topp, portad och med 48mm insug, 40 avgas ventiler.
vanlig mekanisk kam, ca. 315 grader/14.5mm lyft.
hemgjort grenrör, 4-1.
omsvarvat cosworth snänghjul, ca. 4.3kg.
tvåskivig sinter koppling.
Jerico, 4 växlad låda. växlar utan koppling.
1350 knutkors i hemgjord kardan.
volvobakaxel med 5.43 i utväxling, kortad.
4-link, och panhard stag.
26/10.5 Mickey Thompson DOT däck.
maskinen gav 250hk/6900 varv, 290Nm/5500 varv på veven i en chassie dyno.
bästa tid:
60fot: 1,58
201 meter: 7,22
402 meter: 11,45/185km/h
nu till vad som skall ändras......
bakaxel upphängningnen ska byggas om helt med ny bakram, fyrlink osv.
bilen ska sänkas så mycket det går.
Kylare och fläkt flyttas bak i bilen.
ny utväxling och drivaxlar.
och.....
NY motor
Baseras på en ford ranger 2.5 liter.
kommer att ha 8v. billet topp, wiseco kolvar, inasputning osv,osv.
volym blir runt 2.8 liter.
sen lite bilder då







sen ett par videos:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 7309859787
http://video.google.com/videoplay?docid ... 2507362848
Först lite info:
Ford Escort mk2.
Ford pinto motor.
2,4 liter
50mm weber förgasare.
MSD cranktrigger tänding.
Billet stål vev. 88mm slag
H-profil stakar.
Viseco kolvar 94mm
1.6 topp, portad och med 48mm insug, 40 avgas ventiler.
vanlig mekanisk kam, ca. 315 grader/14.5mm lyft.
hemgjort grenrör, 4-1.
omsvarvat cosworth snänghjul, ca. 4.3kg.
tvåskivig sinter koppling.
Jerico, 4 växlad låda. växlar utan koppling.
1350 knutkors i hemgjord kardan.
volvobakaxel med 5.43 i utväxling, kortad.
4-link, och panhard stag.
26/10.5 Mickey Thompson DOT däck.
maskinen gav 250hk/6900 varv, 290Nm/5500 varv på veven i en chassie dyno.
bästa tid:
60fot: 1,58
201 meter: 7,22
402 meter: 11,45/185km/h
nu till vad som skall ändras......
bakaxel upphängningnen ska byggas om helt med ny bakram, fyrlink osv.
bilen ska sänkas så mycket det går.
Kylare och fläkt flyttas bak i bilen.
ny utväxling och drivaxlar.
och.....
NY motor

Baseras på en ford ranger 2.5 liter.
kommer att ha 8v. billet topp, wiseco kolvar, inasputning osv,osv.
volym blir runt 2.8 liter.
sen lite bilder då








sen ett par videos:
http://video.google.com/videoplay?docid ... 7309859787
http://video.google.com/videoplay?docid ... 2507362848