Sida 1 av 14

ford escort mk2 (sugmotor rakt fram racer)

Postat: tis mar 25, 2008 4:40 pm
av Knuts
Tjaa, jag tänkte jag skulle dra upp en liten projekt tråd om vad som händer i garaget med min escort.
Först lite info:

Ford Escort mk2.
Ford pinto motor.
2,4 liter
50mm weber förgasare.
MSD cranktrigger tänding.
Billet stål vev. 88mm slag
H-profil stakar.
Viseco kolvar 94mm
1.6 topp, portad och med 48mm insug, 40 avgas ventiler.
vanlig mekanisk kam, ca. 315 grader/14.5mm lyft.
hemgjort grenrör, 4-1.
omsvarvat cosworth snänghjul, ca. 4.3kg.
tvåskivig sinter koppling.
Jerico, 4 växlad låda. växlar utan koppling.
1350 knutkors i hemgjord kardan.
volvobakaxel med 5.43 i utväxling, kortad.
4-link, och panhard stag.
26/10.5 Mickey Thompson DOT däck.

maskinen gav 250hk/6900 varv, 290Nm/5500 varv på veven i en chassie dyno.

bästa tid:
60fot: 1,58
201 meter: 7,22
402 meter: 11,45/185km/h

nu till vad som skall ändras......
bakaxel upphängningnen ska byggas om helt med ny bakram, fyrlink osv.
bilen ska sänkas så mycket det går.
Kylare och fläkt flyttas bak i bilen.
ny utväxling och drivaxlar.
och.....
NY motor :)
Baseras på en ford ranger 2.5 liter.
kommer att ha 8v. billet topp, wiseco kolvar, inasputning osv,osv.
volym blir runt 2.8 liter.

sen lite bilder då :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

sen ett par videos:

http://video.google.com/videoplay?docid ... 7309859787
http://video.google.com/videoplay?docid ... 2507362848

Postat: tis mar 25, 2008 4:43 pm
av G.Nauta
Den är ju hel frän verkligen :D
lycka till :thumbright:

Postat: tis mar 25, 2008 4:49 pm
av Knuts
så lite bilder på vad som är gjort nu i vinter, och bilder på några av de nya motor prylarna:

Bild
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

till sist, en lite video som min mekaniker drog ihop :)


http://video.google.com/videoplay?docid ... 5023013073

Postat: tis mar 25, 2008 4:56 pm
av Knuts
glömde lite gamla motor bilder:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: tis mar 25, 2008 4:58 pm
av MaDMatZ
HÄRLIGT! precis vad jag ville c :D

Postat: tis mar 25, 2008 5:36 pm
av Ken-1
Tjenare Knuts, he siir ju bra ut hedee!

Tänkt bara fråg vannifrån ade toppin er, siir ju rätt så special ut om man säjr så. Int har ni väl äntå såpass avancera greijona vi Mekano att du får fräst fram en topp ur en alu-beta?

Tänk om du sku överladd ade gambel motorn inställ för å bygg ny, 500 hk vid 1 bar ladd :)

Nää, fortsätt me sugmotor. Roligt tå int allihopa gör lika.

/Kenneth

Postat: tis mar 25, 2008 6:53 pm
av Knuts
Ken-1 skrev:Tjenare Knuts, he siir ju bra ut hedee!

Tänkt bara fråg vannifrån ade toppin er, siir ju rätt så special ut om man säjr så. Int har ni väl äntå såpass avancera greijona vi Mekano att du får fräst fram en topp ur en alu-beta?

Tänk om du sku överladd ade gambel motorn inställ för å bygg ny, 500 hk vid 1 bar ladd :)

Nää, fortsätt me sugmotor. Roligt tå int allihopa gör lika.

/Kenneth
Tjo!

En liten fråga.. Kenneth vem? :)

Det är en kille här i Finland som gör topparna.http://www.poikkimakiracing.fi
Skulle nog gå att göra vid Mekano, jo ;) men har int lust att sitta o konstruera en topp. inte kunnande heller.

äh, 10: or med sugmotor ;)

Postat: tis mar 25, 2008 8:01 pm
av Ken-1
Hej igen, ok så de fanns eftermarknadstoppar tillverkade här i Finland att köp löst. Trevligt trevlig.

Vi var i Draka på sama gang, chaufför på pjäs var jag. Härliga år 2002 eller hur e nu va ;) Hellman var efternamnet.

Lycka till me Escorten.

Postat: tis mar 25, 2008 9:20 pm
av Cpt Tuttle
2,5 liters USA-pinto på gång ser jag... Är rätt nyfiken på hur mycket dessa motorer ("Lima"?) skiljer sig från europeiska 2000-pinton. En del säger det mesta och andra säger "inte så mkt"... Har även hört att amerikanska 2000-motorn ska vara hyfsat lik medans 2,3 och 2,5 liters pintona inte har så mycket gemensamt... Hur är det med yttermått och så?

Postat: tis mar 25, 2008 9:46 pm
av Nicke Blom
Kul bygge :D
Är bakaxel fästen och 4-link uträknat för att funka? läng på stagen ca?

Mvh Nicke.

Postat: ons mar 26, 2008 6:40 am
av norrback
Usa Pinton liknar ett b23 block. Samma mått mellan yttersta cylindrarna som b23 men har samma delning mellan alla cylindrarna mot volvo som har olika delning mellan mittersta.



/Andre'

Postat: ons mar 26, 2008 2:38 pm
av Finnsebbe
Ken-1 skrev:Vi var i Draka på sama gang, chaufför på pjäs var jag. Härliga år 2002 eller hur e nu va ;) Hellman var efternamnet.
Draka o. Pjäs, vad är bättre än det? II/97 var jag, stuga Lochteå och en annan som jag inte kommer ihåg namnet på. Dock är jag inte från Pampas.

Postat: ons mar 26, 2008 3:22 pm
av Knuts
Cpt Tuttle skrev:2,5 liters USA-pinto på gång ser jag... Är rätt nyfiken på hur mycket dessa motorer ("Lima"?) skiljer sig från europeiska 2000-pinton. En del säger det mesta och andra säger "inte så mkt"... Har även hört att amerikanska 2000-motorn ska vara hyfsat lik medans 2,3 och 2,5 liters pintona inte har så mycket gemensamt... Hur är det med yttermått och så?
som norrback säger så är 2.3 och 2.5 liters pintona ganska lika B23: orna.
sen skiljer sig 2.3 och ranger 2.5 en del från varandra. oljepump osv.

Är nu vad jag hört iaf :)

Postat: ons mar 26, 2008 3:25 pm
av Knuts
Nicke Blom skrev:Kul bygge :D
Är bakaxel fästen och 4-link uträknat för att funka? läng på stagen ca?

Mvh Nicke.
nej jag hoppas bara på det bästa :wink: nädå, det är competition engineerings fyrlink. sen blir det ju att försöka ställa in den något sånär när man får bilen att stå på egna hjul.
Längd på stagen kommer ja inte ihåg... kan mäta ikväll bara jag kommer ihåg det ;)

Postat: ons mar 26, 2008 3:28 pm
av j björk
Frän liten sugmaskin :thumbright:
Kul att den går såpass fort :wink: