Någon som använder elektrisk vattenpump?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Corleone
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 16, 2006 8:36 pm
Ort: Norrköping

Någon som använder elektrisk vattenpump?

Inlägg av Corleone »

Eftersom jag har problem med kavitation vid högre varvtal funderar jag på att använda en elektrisk vattenpump typ:

http://www.daviescraig.com.au/documents ... ochure.pdf

Någon som har erfarenhet?
Regards Corleone - 700 hp on its way...

100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det var en som bromsade ca 700hk volvo rödmotor som hade sådan.
Men en 80L räckte inte till honom i bänken iaf. då körde han iof. på bensin.
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Hur uppkommer detta menar du? Är de som jag framställer mig att vattnet blir gas pga för hög värme/dåligt flöde, eller menar du att vattenpumpen vispar skiten till bubbelbad? Är de de sistnämda så är de ju inte hela värden att dreva pumpen lite så den inte blir så stressad.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
Corleone
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 16, 2006 8:36 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av Corleone »

sniffer skrev:Hur uppkommer detta menar du? Är de som jag framställer mig att vattnet blir gas pga för hög värme/dåligt flöde, eller menar du att vattenpumpen vispar skiten till bubbelbad? Är de de sistnämda så är de ju inte hela värden att dreva pumpen lite så den inte blir så stressad.
Jag vet ju inte säkert hur detta uppstår. Kan vara att vattnet "släpper" runt skoveln vid högt varv eller att det blir småkokningar runt cylindrarna i toppen som sedan följer med.

Jag har blivit rekomenderad att köra 50/50 vatten/glykol samt water wetter. Jag ska se om det blir skillnad ihop med ett bättre lock.
Regards Corleone - 700 hp on its way...

100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag kör elektrisk Moroso vattenpump på min race Mustang. Det har fungerat fint på gatan också. Den jag har nu är helt kapslad så man ser inte om den går eller inte men det märks ju på tempen. Efter ett par år börjar den att låta illa men då är det bara att renovera. Erland.
Användarvisningsbild
fiskargubbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
Ort: ronneby

Inlägg av fiskargubbe »

Om jag inte minns fel så har väl ¨han med den mattsvarta sierran det som finns i vad händer i garagen..
Användarvisningsbild
Corleone
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 16, 2006 8:36 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av Corleone »

fiskargubbe skrev:Om jag inte minns fel så har väl ¨han med den mattsvarta sierran det som finns i vad händer i garagen..
Tack, jag kollar!
Regards Corleone - 700 hp on its way...

100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
LarC

Inlägg av LarC »

Du har inte provat att dreva om vattenpumpen bara. eller är det där en sån pump som sitter på kamremmen?
Användarvisningsbild
Corleone
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 16, 2006 8:36 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av Corleone »

LarC skrev:Du har inte provat att dreva om vattenpumpen bara. eller är det där en sån pump som sitter på kamremmen?
Inte helt enkelt, sitter på remmen och är mer än bara en pump.

Har talat med motorbyggare nu och de säger sig använda Motul MotoCool som kylmedie. Är en färdigblandad glykol för främst motorcyklar. Kokpunkt 136 grader C. Jag har beställt och ska prova.
Regards Corleone - 700 hp on its way...

100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Corleone skrev:
LarC skrev:.

Har talat med motorbyggare nu och de säger sig använda Motul MotoCool som kylmedie. Är en färdigblandad glykol för främst motorcyklar. Kokpunkt 136 grader C. Jag har beställt och ska prova.
vad är den baserat på? 136 grader lät mycke :?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

136 grader borde vara med trycksatt kylsystem.

Orginal ska kylfläkten starta på 115 grader på min 1984 Corvette och den ska inte ha något specialvatten.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fördelen med tex evens coling är ju att ytkokningar minskar då kokpunkten ökar (olje baserat skulle jag gissa??) men kom i håh att värme bärings förmågan är mycke sämre än vatten som är det bästa som fins.

jag hävdar att vatten med ett högt tryck (2-3bar) och ganska låg temp på 60-75grader är bäst att kyla en motor!
Användarvisningsbild
Corleone
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön apr 16, 2006 8:36 pm
Ort: Norrköping

Inlägg av Corleone »

Ja, med Motul MotoCooling är kokpunkten 136 grader C med 1.5 bars tryck. Koeniggsegg kör med Evans Cooling och jag har det på hyllan hemma men inte velat använda det ännu. Jag provar Motul som oxå är baserad på glykol.

Någon som vet vart man kan köpa ett kylarlock med 2 bar eller mer? Det ska vara ett med fjäder som lyfter och öppnar till överströmningsslangen.
Regards Corleone - 700 hp on its way...

100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Corleone skrev:Ja, med Motul MotoCooling är kokpunkten 136 grader C med 1.5 bars tryck. Koeniggsegg kör med Evans Cooling och jag har det på hyllan hemma men inte velat använda det ännu. Jag provar Motul som oxå är baserad på glykol.

Någon som vet vart man kan köpa ett kylarlock med 2 bar eller mer? Det ska vara ett med fjäder som lyfter och öppnar till överströmningsslangen.
jo 136 grader vid 1.5 bar övertryck blir en annan sak :wink: då köper jag att det är vatten och glyka.

högtrycks system måste man bygga från grunden, mycket måste bytas, tex slangar, expansions kärl och lock och kanse tillock med kylare ibland (speciellt plast modeller) och byggas om men det är det optimala.
Skriv svar