Någon som använder elektrisk vattenpump?
Någon som använder elektrisk vattenpump?
Eftersom jag har problem med kavitation vid högre varvtal funderar jag på att använda en elektrisk vattenpump typ:
http://www.daviescraig.com.au/documents ... ochure.pdf
Någon som har erfarenhet?
http://www.daviescraig.com.au/documents ... ochure.pdf
Någon som har erfarenhet?
Regards Corleone - 700 hp on its way...
100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
Det var en som bromsade ca 700hk volvo rödmotor som hade sådan.
Men en 80L räckte inte till honom i bänken iaf. då körde han iof. på bensin.
Men en 80L räckte inte till honom i bänken iaf. då körde han iof. på bensin.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Hur uppkommer detta menar du? Är de som jag framställer mig att vattnet blir gas pga för hög värme/dåligt flöde, eller menar du att vattenpumpen vispar skiten till bubbelbad? Är de de sistnämda så är de ju inte hela värden att dreva pumpen lite så den inte blir så stressad.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Jag vet ju inte säkert hur detta uppstår. Kan vara att vattnet "släpper" runt skoveln vid högt varv eller att det blir småkokningar runt cylindrarna i toppen som sedan följer med.sniffer skrev:Hur uppkommer detta menar du? Är de som jag framställer mig att vattnet blir gas pga för hög värme/dåligt flöde, eller menar du att vattenpumpen vispar skiten till bubbelbad? Är de de sistnämda så är de ju inte hela värden att dreva pumpen lite så den inte blir så stressad.
Jag har blivit rekomenderad att köra 50/50 vatten/glykol samt water wetter. Jag ska se om det blir skillnad ihop med ett bättre lock.
Regards Corleone - 700 hp on its way...
100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- fiskargubbe
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 43
- Blev medlem: lör feb 16, 2008 3:15 pm
- Ort: ronneby
Tack, jag kollar!fiskargubbe skrev:Om jag inte minns fel så har väl ¨han med den mattsvarta sierran det som finns i vad händer i garagen..
Regards Corleone - 700 hp on its way...
100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
Inte helt enkelt, sitter på remmen och är mer än bara en pump.LarC skrev:Du har inte provat att dreva om vattenpumpen bara. eller är det där en sån pump som sitter på kamremmen?
Har talat med motorbyggare nu och de säger sig använda Motul MotoCool som kylmedie. Är en färdigblandad glykol för främst motorcyklar. Kokpunkt 136 grader C. Jag har beställt och ska prova.
Regards Corleone - 700 hp on its way...
100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad är den baserat på? 136 grader lät myckeCorleone skrev:LarC skrev:.
Har talat med motorbyggare nu och de säger sig använda Motul MotoCool som kylmedie. Är en färdigblandad glykol för främst motorcyklar. Kokpunkt 136 grader C. Jag har beställt och ska prova.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fördelen med tex evens coling är ju att ytkokningar minskar då kokpunkten ökar (olje baserat skulle jag gissa??) men kom i håh att värme bärings förmågan är mycke sämre än vatten som är det bästa som fins.
jag hävdar att vatten med ett högt tryck (2-3bar) och ganska låg temp på 60-75grader är bäst att kyla en motor!
jag hävdar att vatten med ett högt tryck (2-3bar) och ganska låg temp på 60-75grader är bäst att kyla en motor!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Ja, med Motul MotoCooling är kokpunkten 136 grader C med 1.5 bars tryck. Koeniggsegg kör med Evans Cooling och jag har det på hyllan hemma men inte velat använda det ännu. Jag provar Motul som oxå är baserad på glykol.
Någon som vet vart man kan köpa ett kylarlock med 2 bar eller mer? Det ska vara ett med fjäder som lyfter och öppnar till överströmningsslangen.
Någon som vet vart man kan köpa ett kylarlock med 2 bar eller mer? Det ska vara ett med fjäder som lyfter och öppnar till överströmningsslangen.
Regards Corleone - 700 hp on its way...
100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. M030. 3 l Darton sleeved, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, race-cat, SFR headers, Tial 46 WG, ported head, 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, New short intake, 160 lbs inj, SX fuel pump, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Fuel E85.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo 136 grader vid 1.5 bar övertryck blir en annan sak då köper jag att det är vatten och glyka.Corleone skrev:Ja, med Motul MotoCooling är kokpunkten 136 grader C med 1.5 bars tryck. Koeniggsegg kör med Evans Cooling och jag har det på hyllan hemma men inte velat använda det ännu. Jag provar Motul som oxå är baserad på glykol.
Någon som vet vart man kan köpa ett kylarlock med 2 bar eller mer? Det ska vara ett med fjäder som lyfter och öppnar till överströmningsslangen.
högtrycks system måste man bygga från grunden, mycket måste bytas, tex slangar, expansions kärl och lock och kanse tillock med kylare ibland (speciellt plast modeller) och byggas om men det är det optimala.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/