Tändning på trimmad B20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Tändning på trimmad B20

Inlägg av Påsen Racing »

Hej.
Har sökt lite men inte hittat exakt vad jag letar efter.
Har en 142:a med trimmad b20 motor i.
dubbla weber45:or, r-kam, portad och planad topp, större ventiler, stummad 085 fördelare å skelett svänghjul.

Någon som är sugen på å gissa lite effekt? Vet inte själv vad det kan vara nämligen, men den är rolig att köra :)

Kör just nu med stum tändning, vet dock inte riktigt vad den är på, men den spikar iallafall inte.
Undrar nu om någon kan förklara lite mer om varför man ska köra med stum tändning och vad jag ska ha för tändning, har läst/hört ca. 34-38grader vid 3500-4000 varv (spelar väl ingen roll på varvet med stummad fördelare?)

Undrar också var det är man kollar tändningen, alltså var man ska lysa med blinklampan, har inte sett någon gradskiva och har inte skruvat så jättemycket med b20 motorer tidigare.

Tack på förhand allihop.

Mvh. Påsen
PÅSEN RACING
B20 for life
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av B20 for life »

Hej ska försöka svara på några av dina frågor.
Effekt? Vild gissning 150-160hk
Stum tändning ger stabil tändpunkt. Vet inte om de e så bra ide att köra stummat på en gatbil, men gör ju ingen skillnad på toppeffekten.Stum tändning används mest på dragracebilar vad jag vet. Om du har stum tändning på 34 grader och belastar motorn på låga varv borde den ju spika som fan.. borde ju även va ganska svårstartad.
Gradering finns på remskivan, du kanske måste göra rent för att se.
På kåpan till kamdrivningen finns En motsvarande pilmarkering.
Tändningen kan du ju ställa på tomgång eftersom du har stum tändning.
Du kan ju prova att koppla in stroben o varva motorn lite o kolla att du verkligen har stum tändning.
Kan ju även va så att fördelaren har legat länge o rostat fast.
Man brukar ju använda 085 fördelaren för att den har en bra tändkurva.
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

B20 for life skrev:Hej ska försöka svara på några av dina frågor.
Effekt? Vild gissning 150-160hk
Stum tändning ger stabil tändpunkt. Vet inte om de e så bra ide att köra stummat på en gatbil, men gör ju ingen skillnad på toppeffekten.Stum tändning används mest på dragracebilar vad jag vet. Om du har stum tändning på 34 grader och belastar motorn på låga varv borde den ju spika som fan.. borde ju även va ganska svårstartad.
Gradering finns på remskivan, du kanske måste göra rent för att se.
På kåpan till kamdrivningen finns En motsvarande pilmarkering.
Tändningen kan du ju ställa på tomgång eftersom du har stum tändning.
Du kan ju prova att koppla in stroben o varva motorn lite o kolla att du verkligen har stum tändning.
Kan ju även va så att fördelaren har legat länge o rostat fast.
Man brukar ju använda 085 fördelaren för att den har en bra tändkurva.
Okej, tack så mycket, blev faktiskt mycket klokare av det.
Vet att jag har stum tändning då vakuumklockan är borttagen och det är svetsat i den, han jag köpte den sa även att det va de.
Fick en 085 fördelare till som inte är svetsad, ska ta å fixa "innehållet" med brytare å det till den och montera den tror jag, man vill ju inte att motorn ska spika, tror dock inte att den gör det då jag inte hört det. Och den är faktiskt inte så svårstartad, är förvånansvärt lättstartad tycker jag.

Ska även ta å rengöra på remskivan så att jag kan ta å kolla tändningen någon dag.
Men ska man ha tändningen på ca. 34-38grader även om man inte kör med stum tändning? Å då vid ca. 4000rpm?

Någon mer som har några invändningar/funderingar?
Vill gärna lära mig å få veta mer om trimmade b20 motorer då jag inte hållt på så mycket med det innan.

/Påsen
PÅSEN RACING
B20 for life
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av B20 for life »

Kan hända att den inte spikar nu för att tändningen står lågt..
Testa o ställ den på 34 grader vid ungefär 4000rpm(då borde vikterna ha slagit ut fullt.Vaccumklockan kan du strunta att koppla in( e mest för bränsle ekonomi),tror att en r-kam drar däligt vaccum på tomgång och det kan ge problem. E bara att vrida på mer förtändning tills det börjar spika, sen kan du backa lite.
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

B20 for life skrev:Kan hända att den inte spikar nu för att tändningen står lågt..
Testa o ställ den på 34 grader vid ungefär 4000rpm(då borde vikterna ha slagit ut fullt.Vaccumklockan kan du strunta att koppla in( e mest för bränsle ekonomi),tror att en r-kam drar däligt vaccum på tomgång och det kan ge problem. E bara att vrida på mer förtändning tills det börjar spika, sen kan du backa lite.
Okej, så om jag byter till den jag har så ska jag ställa den på ca. 34 grader vid 4000rpm å ställa det från det, höja tills det spikar å då sänka lite alltså.
Men det är inga problem att köra utan vakuumklockan då? Har läst något om att det inte är så bra att göra det nämligen.

Just nu så är det så att den spottar lite ur förgasarna när man kör på jämn gas men inte när man gasar på, kan det vara att tändningen står lågt?

Föressten, passa innehållet med brytarna å det från vilken fördelare som helst eller måste jag ta det från en annan 085 fördelare för att det ska passa å bli bra till den 085 fördelaren som jag har liggandes nu.

Tack för svaret :)

/Påsen
PÅSEN RACING
Kirre
HK Performance

Inlägg av Kirre »

min b20 i samma koncept, dock s kam och orginal svänghjul kör jag efter gradskivan och har en tändning på ca 25grader dock ej stummad
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

Kirre skrev:min b20 i samma koncept, dock s kam och orginal svänghjul kör jag efter gradskivan och har en tändning på ca 25grader dock ej stummad
Okej, du har ställt den till 100% efter gradskivan då utan att den har spikat eller något annat dumt?

För jag funderar nämligen på att göra det och byta till en ick stummad fördelare bara för å sen om den blir lite mer lättkörd då så att säga.
Men man får ju såklart försöka att lyssna efter spikningar då också, jobbigt nog så är sådant lite svårt att höra just nu då det sitter sidepipe på den som väsnas en hel del.

/Påsen
PÅSEN RACING
Kirre
HK Performance

Inlägg av Kirre »

den har inte spikat vad jag vet och den varvar hur mkt som helst, sen har jag brytarlös fördelare. skulle tro att man kanske skulle kunna ställa in den bättre om man vill
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

Kirre skrev:den har inte spikat vad jag vet och den varvar hur mkt som helst, sen har jag brytarlös fördelare. skulle tro att man kanske skulle kunna ställa in den bättre om man vill
Okej, det låter ju kanon det måste jag säga.
Men kör du med vakuumet inkopplat eller har du den slangen bortkopplad?

Vad använder du för grejer till å göra det brytarlöst? Vad är det man behöver och var kan man köpa det för en hyffsad peng?

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

Vet att jag har stum tändning då vakuumklockan är borttagen och det är svetsat i den, han jag köpte den sa även att det va de.
Fick en 085 fördelare till som inte är svetsad, ska ta å fixa "innehållet" med brytare å det till den och montera den tror jag, man vill ju inte att motorn ska spika, tror dock inte att den gör det då jag inte hört det. Och den är faktiskt inte så svårstartad, är förvånansvärt lättstartad tycker jag.

Ska även ta å rengöra på remskivan så att jag kan ta å kolla tändningen någon dag.
Men ska man ha tändningen på ca. 34-38grader även om man inte kör med stum tändning? Å då vid ca. 4000rpm?

Vill gärna lära mig å få veta mer om trimmade b20 motorer då jag inte hållt på så mycket med det innan.

/Påsen

är du säker på att vikterna under brytarplattan är stummade?
många tror att fördelaren är stummad när det i själva verket bara
är vacumdelen som är spärrad!

/F
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

fredde_vit_pv skrev:

/Påsen

/F
Nä det är jag faktiskt inte 100% säker på om jag ska vara ärlig.
Kollade under locket idag å det är ju svetsat vid vakuumdelen, jämförde med den ostummade som jag har liggandes.
Funderar på att flytta över brytare och det till den å testa å köra med den istället för den som är stummad.

Men ska man köra med vakuumet inkopplat eller urkopplat?

Mvh. Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Påsen Racing skrev:
fredde_vit_pv skrev:

/F
Nä det är jag faktiskt inte 100% säker på om jag ska vara ärlig.
Kollade under locket idag å det är ju svetsat vid vakuumdelen, jämförde med den ostummade som jag har liggandes.
Funderar på att flytta över brytare och det till den å testa å köra med den istället för den som är stummad.

Men ska man köra med vakuumet inkopplat eller urkopplat?

Mvh. Påsen
ska o ska! :) man kan, men det beror ju på vad man vill ha för
tändkurva!.rekommendera tändkurva är ju svårt oxå till en okänd motor
men gissningsvis en tändning som ligger på ca 20gr som ändras till ca 30-35
efter motorn har passerat maxvrid om motorn är lågvarvig/slö kam (spikbenägen)!
sen kan man andvända vacumet för att höja tändningen på låglast(stängt/halvstängt spjäll) för
att bla sänka bränsleförbrukningen.

/F
Användarvisningsbild
Påsen Racing
För mycket laddtryck

Inlägg av Påsen Racing »

fredde_vit_pv skrev: ska o ska! :) man kan, men det beror ju på vad man vill ha för
sen kan man andvända vacumet för att höja tändningen på låglast(stängt/halvstängt spjäll) för

/F
Okej.
Va å kollade tändningen precis, å den ligger på ca. 15grader såg det ut som utan att ändra sig när man gasar.
Tycker att det verkar vara lite lågt faktiskt.

Det sitter ju en R-kam i motorn nu vad jag vet.
Mellan 5000-6000rpm så händer det inte så mycket, verkar inte vilja varva så mycket mer än 6000rpm.

Det är även lite svårt att höra spikningar just nu då det sitter ett sidepipe på den som väsnas ganska så mycket.
Har försökt å lyssna lite när man ligger i 3:an på ca. 3500rpm å gasar men hör inget som jag tycker låter som spikningar.

Men om man ställer motorn på 20grader å vill att den ändrar sig till ca 30-35 grader, kan man köra med vakuumet bortkopplat då menar du?

Är det bättre att köra med vakuumet inkopplat om man ligger å kör lite i blandat å drar på lite då och då eller det kan vara en nackdel å ha det inkopplat?

Är som sagt inte så jättebra på b20 motorer men vill gärna lära mig mer, därför jag frågar så mycket :)

Tack på förhand å tack för svaren hittills.

/Påsen
PÅSEN RACING
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Påsen Racing skrev:
fredde_vit_pv skrev: ska o ska! :) man kan, men det beror ju på vad man vill ha för

/F
Okej.
Va å kollade tändningen precis, å den ligger på ca. 15grader såg det ut som utan att ändra sig när man gasar.
Tycker att det verkar vara lite lågt faktiskt.

Det sitter ju en R-kam i motorn nu vad jag vet.
Mellan 5000-6000rpm så händer det inte så mycket, verkar inte vilja varva så mycket mer än 6000rpm.

Det är även lite svårt att höra spikningar just nu då det sitter ett sidepipe på den som väsnas ganska så mycket.
Har försökt å lyssna lite när man ligger i 3:an på ca. 3500rpm å gasar men hör inget som jag tycker låter som spikningar.

Men om man ställer motorn på 20grader å vill att den ändrar sig till ca 30-35 grader, kan man köra med vakuumet bortkopplat då menar du?

Är det bättre att köra med vakuumet inkopplat om man ligger å kör lite i blandat å drar på lite då och då eller det kan vara en nackdel å ha det inkopplat?

Är som sagt inte så jättebra på b20 motorer men vill gärna lära mig mer, därför jag frågar så mycket :)

Tack på förhand å tack för svaren hittills.

/Påsen
ja,15gr låter lågt men det beror ju på hur motorn är ihopsatt(komp mm)
jag kan bara gissa att den klarar/vill ha 35gr som max utslag! :wink: .
om du väljer att köra med vacumet inkopplat så påverkar det ju inte när
du gasar för då försvinner ju den extra förtändningen!. försök att få till
tändförställningen utan vacum så att den ger som mest effekt utan att
spika och sen kan du börja labba med vacum om du är missnöjd,det
kan va onödigt att göra flera saker samtidigt om man inte har koll på
läget.

/F
B20 for life
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av B20 for life »

De ja tänkte på me att koppla bort vacumklockan var att det kan va svårt att få motorn att gå redigt på tomgång om man har vass kam, fladdrigt vacum. Kanske drar bra vacum me r-kam.. Bara att prova
Skriv svar