Hallå alla!
Jag håller på och bygger på min första motor.
Det är en B230FK från 96.
När allt är klart kommer den ligga på ca 350 hk.
Det jag funderar på är stakarna.
Vad är det för stakar som sitter i den orginal?
Och hur mycket pallar de för?
Först var jag helt inne på att skaffa SPM stakar men sen hittade jag denna sidan och läste lite info om stakar och blev sen rätt osäker på om jag verkligen behöver det.
Jag har inte tänkt mig att tokvarva nått, utan 6.000-6.500rpm blir bra.
Det jag är ute efter är en lagom stark och framför allt driftsäker motor.
Jag har läst på flera ställen att orginalstakarna "bör" palla för min effekt.
Men tydligen inte så mycket mer, därav var jag inne på SPM stakarna.
Vad säger ni som vet?
Bygger min första motor.
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tor dec 16, 2004 7:46 pm
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Bygger min första motor.
Finbilen: Volvo 944 2.3 S -96 *modifikation pågår*
Vinterbilen: Volvo 744 GL "Drift Edition" -87

Vinterbilen: Volvo 744 GL "Drift Edition" -87

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
om du har 9.5mm skaft på dom stakarne så holler dem IKKE,er det 13,5mm skaft så holler dom til moderat effektøkningar
har noen "BANANER" her hjemme
www.stenparnermotor.se er en BILLI forsikring mot "BANANER"






caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Grabbar grabbar! ni borde väl veta att ft och fk har dom "nya m-stakarna", dvs inte samma som b230e/et, b230k, b230a och b230f -87.
Eftersom jag inte byggt ngn liknande motor kan jag inte garantera att det håller, men ofta hör man att det skall hålla för över 300hk.
Hade inte kolfiber PV:n en org b230ft botten i början? kanske var andra kolvar, men stakar, block och vev tror jag var org. Och det var ju inga dåliga effekter inte!
Sammanfattning:
Varvar du inte mer än du beskriver och effekten hamnar på runt 350 spikningsfria hk, så håller det, men driftsäkerheten kan man ju aldrig garantera.
Ni norrlänningar har väl bättre koll på kolfiber PV:ns historia
Eftersom jag inte byggt ngn liknande motor kan jag inte garantera att det håller, men ofta hör man att det skall hålla för över 300hk.
Hade inte kolfiber PV:n en org b230ft botten i början? kanske var andra kolvar, men stakar, block och vev tror jag var org. Och det var ju inga dåliga effekter inte!
Sammanfattning:
Varvar du inte mer än du beskriver och effekten hamnar på runt 350 spikningsfria hk, så håller det, men driftsäkerheten kan man ju aldrig garantera.
Ni norrlänningar har väl bättre koll på kolfiber PV:ns historia

Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Njaa..... nu är du nog ute och cyklar... Marcus Sundsten ifrån Finland körde däremot länge originalstakar i sin motor.marmander skrev:Grabbar grabbar! ni borde väl veta att ft och fk har dom "nya m-stakarna", dvs inte samma som b230e/et, b230k, b230a och b230f -87.
Eftersom jag inte byggt ngn liknande motor kan jag inte garantera att det håller, men ofta hör man att det skall hålla för över 300hk.
Hade inte kolfiber PV:n en org b230ft botten i början? kanske var andra kolvar, men stakar, block och vev tror jag var org. Och det var ju inga dåliga effekter inte!
Sammanfattning:
Varvar du inte mer än du beskriver och effekten hamnar på runt 350 spikningsfria hk, så håller det, men driftsäkerheten kan man ju aldrig garantera.
Ni norrlänningar har väl bättre koll på kolfiber PV:ns historia
Kolfibergänget har och kör fortfarande med B21ET block dessutom.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Njaa..... nu är du nog ute och cyklar... Marcus Sundsten ifrån Finland körde däremot länge originalstakar i sin motor. ????????
Är det inte per eriksson med altred T23 som du menar, han vet jag körde upp mot 700hk med B23 M stakar enligt parner.
Är det inte per eriksson med altred T23 som du menar, han vet jag körde upp mot 700hk med B23 M stakar enligt parner.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 2
- Blev medlem: tor dec 16, 2004 7:46 pm
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt: