Bygger min första motor.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Andersson940
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor dec 16, 2004 7:46 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Bygger min första motor.

Inlägg av Andersson940 »

Hallå alla!

Jag håller på och bygger på min första motor.
Det är en B230FK från 96.
När allt är klart kommer den ligga på ca 350 hk.
Det jag funderar på är stakarna.
Vad är det för stakar som sitter i den orginal?
Och hur mycket pallar de för?
Först var jag helt inne på att skaffa SPM stakar men sen hittade jag denna sidan och läste lite info om stakar och blev sen rätt osäker på om jag verkligen behöver det.
Jag har inte tänkt mig att tokvarva nått, utan 6.000-6.500rpm blir bra.

Det jag är ute efter är en lagom stark och framför allt driftsäker motor.
Jag har läst på flera ställen att orginalstakarna "bör" palla för min effekt.
Men tydligen inte så mycket mer, därav var jag inne på SPM stakarna.

Vad säger ni som vet?
Finbilen: Volvo 944 2.3 S -96 *modifikation pågår*
Vinterbilen: Volvo 744 GL "Drift Edition" -87
Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Beror väll på vad det sitter för stakar i den? Vet ej vad som satt i -96 årsmd.

Men om allt är balanserat, viktat och lager e.t.c. är bytta och du åker utan spikningar och andra odyggdigheter skall det hålla för 350hk tycker jag.

SPM stakarna känns lite avlägset för ditt effekt mål på 350hk.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

om du har 9.5mm skaft på dom stakarne så holler dem IKKE,er det 13,5mm skaft så holler dom til moderat effektøkningar :wink: har noen "BANANER" her hjemme :D :D www.stenparnermotor.se er en BILLI forsikring mot "BANANER" :-D :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Grabbar grabbar! ni borde väl veta att ft och fk har dom "nya m-stakarna", dvs inte samma som b230e/et, b230k, b230a och b230f -87.
Eftersom jag inte byggt ngn liknande motor kan jag inte garantera att det håller, men ofta hör man att det skall hålla för över 300hk.
Hade inte kolfiber PV:n en org b230ft botten i början? kanske var andra kolvar, men stakar, block och vev tror jag var org. Och det var ju inga dåliga effekter inte!
Sammanfattning:
Varvar du inte mer än du beskriver och effekten hamnar på runt 350 spikningsfria hk, så håller det, men driftsäkerheten kan man ju aldrig garantera.

Ni norrlänningar har väl bättre koll på kolfiber PV:ns historia ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

marmander skrev:Grabbar grabbar! ni borde väl veta att ft och fk har dom "nya m-stakarna", dvs inte samma som b230e/et, b230k, b230a och b230f -87.
Eftersom jag inte byggt ngn liknande motor kan jag inte garantera att det håller, men ofta hör man att det skall hålla för över 300hk.
Hade inte kolfiber PV:n en org b230ft botten i början? kanske var andra kolvar, men stakar, block och vev tror jag var org. Och det var ju inga dåliga effekter inte!
Sammanfattning:
Varvar du inte mer än du beskriver och effekten hamnar på runt 350 spikningsfria hk, så håller det, men driftsäkerheten kan man ju aldrig garantera.

Ni norrlänningar har väl bättre koll på kolfiber PV:ns historia ;)
Njaa..... nu är du nog ute och cyklar... Marcus Sundsten ifrån Finland körde däremot länge originalstakar i sin motor.

Kolfibergänget har och kör fortfarande med B21ET block dessutom.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

phredde: Åkte inte dom med ett B23 block? - Alla dessa rykten, man får ju höra nya saker varje dag. Måste glutta deras hemsida och kolla den riktiga faktan känns det som
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Njaa..... nu är du nog ute och cyklar... Marcus Sundsten ifrån Finland körde däremot länge originalstakar i sin motor. ????????


Är det inte per eriksson med altred T23 som du menar, han vet jag körde upp mot 700hk med B23 M stakar enligt parner.
Andersson940
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tor dec 16, 2004 7:46 pm
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Andersson940 »

Hehe...verkar vara ett härligt gäng här :D

Som det verkar så får jag slänga ut pengar på SPM stakar ändå :?
Det är lika bra när jag ändå har allt nere.

Tack för svaren!
Finbilen: Volvo 944 2.3 S -96 *modifikation pågår*
Vinterbilen: Volvo 744 GL "Drift Edition" -87
Bild
Skriv svar