Sida 1 av 6

Billet topp, USA Pinto 300+ cfm

Postat: lör apr 19, 2008 5:10 pm
av norrback
Här har ni lite info och bilder på en ganska speciell topp.

Toppen skall användas till en sugmotor på 2.8 liter, motorn skall i en Ford Escort MKII, bilen skall gå på strippen, inget annat :)

Ni kan läsa om bilen i en tråd i "Vad händer i garaget" delan av forumet. Bilen har i dag gått 11,4? med 250hk.

Toppen har 52mm insugsventil, 40mm avgas, rullkam på 274 grader in vid 1,27mm + ventilspel (318grader vid 0mm +ventilspel), på avgas 284 grader vid 1,27mm + ventilspel (330 grader vid 0mm +ventilspel). Ventillyftet är 17,85mm på ventilen med ventilspel.

Vad flödar toppen då? Jo,

lyft_____insug_______avgas

2mm____ 53 cfm______48,5 cfm
4mm____ 101,5 cfm____80,4 cfm
6mm____148 cfm______109 cfm
8mm____189,5 cfm____136 cfm
10mm___228,8 cfm____160 cfm
12mm___254,5 cfm____176 cfm
14mm___279,2 cfm____186 cfm
16mm___294,8 cfm____195 cfm
18mm___312,5 cfm____202 cfm
20mm___325 cfm______----

Flödad vid 28" upp till 12mm efter det på 15", avgas är på 28" hela vägen. Flödat med 98mm cylinder som också motorn skall ha.

Hastighetein vid inloppet i toppen är 340FPS mitt i kanalen på 18mm vilket är aldeles för hårt, 1360mm2 ! På avgas uppmätt 322FPS vid 18mm vilket också är i högsta laget, 1046mm2. Därav det höga momentet på lågt varv.

En likadan topp har gett 330hk/370nm på 3liter block. Effekt diagram: http://www.poikkimakiracing.fi/kuvat/tehokayra.jpg

Vi kommer att testa toppen som den är , bänka, köra lite, varefter toppen skall lös och insugskanalen skall förstoras så vi kommer ner till behagligare 310FPS på minsta stället. Avgas vågar jag inte röra eftersom det är värre att bygga tillbaka, på insug är det ju bara ett lägga epoxy.

Vi siktar på närmare 370hk på bensin vid runt 8000rpm då toppen är omgjord, som ett första resultat skulle ju ca 330hk vara OK. Kanske man testar metanol sen, man vet aldrig, finns ju material att porta bort iallafall :)

Bild

Bild

Bild

Bild


/Andre'

Postat: lör apr 19, 2008 5:58 pm
av Kadett4wd
ahh vad härligt att se.
jag ahr sett de kört med nån annan slags billet topp i baja serien i staterna elelr om det var mexico?

Postat: lör apr 19, 2008 6:07 pm
av norrback
denna är made in Finland :)

/Andre'

Postat: lör apr 19, 2008 7:07 pm
av Lacke
norrback skrev:denna är made in Finland :)

/Andre'
GRYMMT Andre

Häls, Lacke

Postat: lör apr 19, 2008 7:22 pm
av norrback
Den är faktist grym :)

Han som tagit fram / skött om produktionen, utvecklingen av dessa toppar heter Pasi Poikkimäki. Googla poikkimäkiracing

Passar på både Volvo/Pinto 2,5 block, finns också med 8 stift.


/Andre'

Postat: lör apr 19, 2008 7:41 pm
av HX52
Grymt :twisted:
Har du mer sånna på lager :D

Postat: lör apr 19, 2008 7:58 pm
av Martin H
rock n roll med rullkam o 18mm lyft 8) får man fråga vad en sån komplett topp med kam kostar i förhållande till en evo?

Postat: lör apr 19, 2008 8:12 pm
av norrback
betydligt billigare än en evo är den

/Andre'

Postat: sön apr 20, 2008 6:48 am
av robban
be han tafram en sådan till bmw m10 motorn med :thumbright:

Postat: sön apr 20, 2008 12:06 pm
av Dennis Öhman
alltså tar han bara en aluminiumklump och börjar fräsa i den? ser lite ut så :shock: Har mejlat han men vad liger priset på? Vars hittar man kamaxlar?

Postat: sön apr 20, 2008 12:29 pm
av caterpillar
:shock: 18mm vetilløft.... helt sjukt :roll:
topplokket va rått :!:

Postat: sön apr 20, 2008 1:28 pm
av Knuts
air_denka skrev:alltså tar han bara en aluminiumklump och börjar fräsa i den? ser lite ut så :shock: Har mejlat han men vad liger priset på? Vars hittar man kamaxlar?
tjo!

Jag svarar här istället för norrback :)

joo, dom tar en klump och fräser bort allt som inte ser ut som ett topplock ;) Lagerbockarna fräses skillt, och bultas fast med topplocksbultarna när locket monteras.
Vill du kan jag ta reda på prisuppgifter, för de kan va svårt att få svar av honom, då han inte pratar mycket svenska eller engelska. såvida du inte pratar finska då :)
Kamaxlar får man tag på genom honom också.
Till vanliga pinton har ja för mig att roller kammar går på ca. 650euro. kan kolla up det.

mvh. Mathias

Postat: sön apr 20, 2008 2:36 pm
av Dennis Öhman
lät ju dyrt ju. Men å andra sidan verkar iaf flödesvärdena jämnbördiga med evotoppen på 8v rödblock. Ca pris med bra sugkam vore kul att veta.

Postat: sön apr 20, 2008 5:08 pm
av caterpillar
16 v til b20 hadde vært noe kansje.... :busted_cop: !!! ev 25v til audi 5er :twisted: :twisted: :dance2:

Postat: tis apr 22, 2008 4:24 pm
av Dennis Öhman
9000€ ville han ha för komplett topp. en rödblockare måste rakställas fick jag oxå fram..