Motor och drivlina till Morris Minor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Poppe
För lite laddtryck

Motor och drivlina till Morris Minor

Inlägg av Poppe »

(Rivit ur Ajdens tråd.. /Mattias)

Hallå!

Du som håller på mkt med engelska bilar som jag förstått, jag håller på med ett betydligt enklare projekt med en Morris Minor.
Jag har rivit ur motor och låda, tanken var ett en Toyota 1300 samt låda skulle monteras.
Men man vill ju som bekant ha ut mera när man ändå håller på att river, jag vet av en Fiat 1800 Twincam samt låda, dom är ju populära att montera i dessa.
Eller har du nåt annat skottsäkert tips på motor som kan vara lämplig i en Minor?
Helst som inte ställer till för mkt problem vid besiktningen. Vad bör man använda sig av för axel?

Grymt imponerade projekt du satt igång med! Jag som tyckte Healyn(stavning?) var grymt frän.
Mvh

Pontus
Pontus Bergström
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Poppe skrev:Hallå!

Du som håller på mkt med engelska bilar som jag förstått, jag håller på med ett betydligt enklare projekt med en Morris Minor.
Jag har rivit ur motor och låda, tanken var ett en Toyota 1300 samt låda skulle monteras.
Men man vill ju som bekant ha ut mera när man ändå håller på att river, jag vet av en Fiat 1800 Twincam samt låda, dom är ju populära att montera i dessa.
Eller har du nåt annat skottsäkert tips på motor som kan vara lämplig i en Minor?
Helst som inte ställer till för mkt problem vid besiktningen. Vad bör man använda sig av för axel?

Grymt imponerade projekt du satt igång med! Jag som tyckte Healyn(stavning?) var grymt frän.
Mvh

Pontus
Finns lite olika motorer jag vet dom stoppat i bla ford v6a, saab v4, rover v8a, div. toyota motorer.
Bakaxel så är fiat 124ans axel hyfsat lik morris axeln.

För mer tipps kan du kolla på dom här hemsidorna www.nmmk.se ( en av farssans hemsidor) och på www.beardmorebros.co.uk (ombyggda morrisar)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Poppe skrev:Hallå!

Mvh

Pontus
Dansar kanske iväg OT igen, men jag skulle överväga att kolla på en Opel C20NE/XE också, de är ju rätt korta och stabila och går ju få ut hyfsat med pulver ur... Tillbaka till Ajdens tråd och förlåt för inhoppet. :oops:
Perka
För mycket laddtryck

Inlägg av Perka »

Jag har åkt i en Minor med Ford V6a 2.6L och manuell låda och den bilen gick inte dåligt!!! Va inga problem att åka brett på torrasfalten :)
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Skriv svar