Sida 1 av 2

KOSTNAD PÅ TRIMMET MOTOR??

Postat: tor dec 23, 2004 6:16 pm
av caterpillar
HVA skulle en volvomotor (b230ft/b23) koste å trimme med turbo,fx til 600hk?? :shock: forutsetningen er at man HAR motorn fra før,å at man KAN montere den isammen selv. :roll: :wink: :!:

Postat: tor dec 23, 2004 8:37 pm
av peppe
Dom "lärda" på ett forum förespråkar ju 300kr / hk, men det betvilar jag.

Beror väll på hur mycket du kan göra själv, samt vilka kontakter du har på olika områden.

Postat: tor dec 23, 2004 10:40 pm
av Ersviken
180000 för 600hk lät väldigt mkt må jag säga, tror nog 80 låter mer rimligt om man inte köper så mkt "hiffi hiffi prylar"

Postat: tor dec 23, 2004 11:53 pm
av caterpillar
:wink: :!: Er dette oppsettet MYE feil :shock:
BORR: 1500
KOLVAR: 10000
STAKAR: 6000
TOPP PREP: 7000
INNSUG: 8000
AVGASS: 7000
TURBO GT35/40: 11000
WASTEGATE: 3000
POPOFF: 3000
ELTONIKK
INKL DYSER 20000
DIV LAGER
PAKNINGER 5000

tror ikke dette er helt galt..... :oops: :!:

Postat: fre dec 24, 2004 11:50 am
av mrabarth
Det borde troligen bli en riktigt bra motor enligt din kalkyl- Skulle också tro att 80.000kr räcker till en seriös hållbar maskin för 600hk. skulle du gå på en 16v topp istället, kan det bli kanske 10.000kr till med prepp. Om du vill vara riktigt säker på att den ska hålla även när du varvar över 7500rpm en längre tid (t.ex. för bankörning eller längre belastnings intervaller), BÖR du även skaffa en stålvevaxel= eftermarknads vev nypris 25.000-35.000kr (35" om den har dubbla motvikter) finns att köpas för ca halva priset begade =12.000kr-17.000kr..... Kör på!!!

Själv la jag ut ca 56.000kr på min 16v twinturbo motor- med programerbar tändning/injek. AutoVerdi stakar, Ross kolvar, Totalseal ringar.. Dock så lämnades toppen orörd med standard kammar/tryckare. Och vissa delar köpes in lätt begade. Annars hade det troligen blivit mkt dyrare. Men en trevlig motor blev det iaf. Den gav inte 600hk men närmare 400hk gissar jag vid 1,35bar. Jag var inte ute efter att krama ur mest effekt. Utan jag ville ha en lätthanterlig responsmaskin för bana/is och gata..

Postat: fre dec 24, 2004 12:11 pm
av Ersviken
Phredde kanske vågar dra lite av sina kostnader också ?
580hk med standard oportad topp och orginal ventiler säger ju sitt. :)


Många kostnader går ju som tidigare nämnts att eliminera om man
vill tillverka saker själv på bilen, dvs: portning, dumpar, wastegates, ic´s, grenrör, insug mm.
Tidsperspektivet tycker jag själv också spelar stor roll, ska bilen byggas öven en vinter och man måste sitta och köpa allt man ska ha nytt blir det oftast mkt dyrt, kan man lägga det hela över lite tid så man kan få tag på beggat så kan man nog få ned kostnaderna ordentligt (som micke påpekade)

Postat: fre dec 24, 2004 2:44 pm
av peppe
erssa skrev:180000 för 600hk lät väldigt mkt må jag säga, tror nog 80 låter mer rimligt om man inte köper så mkt "hiffi hiffi prylar"
Det är precis det jag menar, vissa säger dock 200kr/hk e.t.c.

Låter lite safigt.

Postat: lör dec 25, 2004 2:02 pm
av mrabarth
peppe skrev:
erssa skrev:180000 för 600hk lät väldigt mkt må jag säga, tror nog 80 låter mer rimligt om man inte köper så mkt "hiffi hiffi prylar"
Det är precis det jag menar, vissa säger dock 200kr/hk e.t.c.

Låter lite safigt.
Om du ska bygga en motor som ska klara t.ex. långlopp =flera timmar på full belastning så är det absolut ingen överdrift- speciellt inte om du ska åka sugmotor och låta någon känd motorbyggare göra jobbet. En dragrace maskin ska ju endast klara hög effekt under en mycket kort period, så de flesta brukar snika på vissa komponenter (som t.ex vevaxel, kolvar, stakar) eftersom orginal "smidda" prylar brukar klara jobbet relativt långt korta stunder. Men snik brukar alltid visa sig i längden- genom motorskott och många irriterande driftstopp.

Postat: lör dec 25, 2004 7:28 pm
av Fredde Holmgren
min motor har kostat ca 40.000 och då är sprutet inräknat som hade ett inköpspris på 17.500:- så jag har fått mycket delar billigt eller gratis.

motorn innehåller strokad vev, verdistakar och b23et kolvar, oportad b234 topp med gamla enemkammar och hydrauliska tryckare. vet inte om den håller för långlopp men gatkörning tål den allt i alla fall mellan 402 reporna ;)
skiljer ju en massa i pengar hur och med vad för delar man bygger.

Fram med lackväskan

Postat: ons jan 25, 2006 12:30 pm
av Mr Loudness
Ett sätt är att köpa allt nytt......

Själv lurar jag lite på det....

Nya B23 Turbo motorblock /Vevaxel/H-profil vevstakar/Smidda kolvar/Vevlager/Ramlag/Svänghjulsbult O.B.S. Alla delar är helt nya ! 2316cc Pris:11500:- Turbo kit

http://www.stenparnermotor.se/default.aspx?NodeId=109

Börjar man räkna vad det skulle kosta att "bygga" denna motor själv med
lösa delar är det riktigt billigt.

Postat: ons jan 25, 2006 4:11 pm
av Finnsebbe
mrabarth skrev:Om du vill vara riktigt säker på att den ska hålla även när du varvar över 7500rpm en längre tid (t.ex. för bankörning eller längre belastnings intervaller), BÖR du även skaffa en stålvevaxel= eftermarknads vev nypris 25.000-35.000kr (35" om den har dubbla motvikter) finns att köpas för ca halva priset begade =12.000kr-17.000kr..... Kör på!!!
Har nån någonsin kört sönder en rak, icke svetsad, icke excenterslipad B20-23 vevaxel? Eller en B230 marinvev?

Postat: ons jan 25, 2006 4:54 pm
av Jens Gustavsson
mrabarth skrev: Om du vill vara riktigt säker på att den ska hålla även när du varvar över 7500rpm en längre tid (t.ex. för bankörning eller längre belastnings intervaller), BÖR du även skaffa en stålvevaxel= eftermarknads vev nypris 25.000-35.000kr (35" om den har dubbla motvikter) finns att köpas för ca halva priset begade =12.000kr-17.000kr..... Kör på!!!
:?: jag har då aldrig hört talas om någon som körtsönder en volvo std vevaxel (ej inräknat B230 85-89).

nytillvärkade vevaxlar ska inte behövas så länge slaglängden inte behöver ändras.

Postat: ons jan 25, 2006 5:20 pm
av Kadett4wd
uj uj...

Här nere i Dalarna går Volvo axlarna av som spaghetti :)
men det är när vi kliver över 1000hk i en B21 *hähä*

Postat: ons jan 25, 2006 7:01 pm
av Jens Gustavsson
Kadett4wd skrev:uj uj...

Här nere i Dalarna går Volvo axlarna av som spaghetti :)
men det är när vi kliver över 1000hk i en B21 *hähä*

jo över 1000hk så hännger allt på en tunn tråd även ricktiga race vevaxlar :lol:

vad hände och vad bestod motorn av för grejer.?

Postat: ons jan 25, 2006 8:57 pm
av caterpillar
Kadett4wd skrev:uj uj...

Här nere i Dalarna går Volvo axlarna av som spaghetti :)
men det är när vi kliver över 1000hk i en B21 *hähä*
:arrow: kann vi få lite bilder,å hva som er jort iså tilfelle. :wink: hørtes voldsomt ut :evil: selv ikke SPM pratade om dålie volvovevaxler.