jensas Ten7 fiddy (11.3whp/8200rpm)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

jensas Ten7 fiddy (11.3whp/8200rpm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag startar en liten tråd om min fiddy här, den ligger i hård trimning i dag för i morron ska den bekänna färg i bänken för första gången i trimmat utförande.

hitils har den bromsats till 7.3WHP vid 5400rpm men det var med vinter bestyckning och bortfrästa kanter i avgasröret så vad den ger helt standard vet jag inte.


nåra bilder

is racing i vintras, seger i kina klassen :thumbright:
Bild

Bild




snabb portad topp, mycke jobb kvar tills den är optimal men arian är hyffsat rätt iallafall och hela moppen ska va klar tills i morron så fin putset får komma senare.

flödet ligger kring 90cfm på insug och 75 på avgas arian motsvarar 25mm dim runt hål som minst och ca 28mm vid packningen.

en 26mm VM gasare kommer först att användas men jag ska svarva om och kona en vm30 sen.

äkligt med toppeffekt på 5400rpm så nu ska den väll tilsammans med en Z40 kam och kortat orginal gren rör varva ut bättre koppas jag :)
Bild

Bild

kina speedparts och japan fjädrar :thumbright:
cyllen är en alu/nikasil modell på 57mm, kolven är av lättvikts modell.
ventil lyftet lär va 7.3mm och ge ca 244grader vid 1.27mm ventillyft.
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån okt 19, 2009 9:55 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:( kammen passar ju inte.

ser topparna annars ut på nyaste lifan?

nu blir det ju inga fräna effekter i morron med standard kam och jätte kanaler :)

den borde iallafall tom varva mer :wink:


den övre är trimkammen undere std kammen
Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre maj 30, 2008 2:45 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ha,ha,ha Vilka sjuka killar :D
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3719
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Vad har du för mått på kammen ?
Min originalkam (från en 120cc lifan) har:

42mm i diameter över stora lagret
28mm över det lilla
71 mm lång mellan ändarna

Min z40 från josun passade perfekt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Richard skrev:Vad har du för mått på kammen ?
Min originalkam (från en 120cc lifan) har:

42mm i diameter över stora lagret
28mm över det lilla
71 mm lång mellan ändarna

Min z40 från josun passade perfekt.

min trim kam har 42mm stora lagret, 28mm lilla och 70mm långmen kolla bilden ovanför mitt lager är mycke större på lilla sidan sen mycke mindre på stora sidan.

sen ligger lagren ca 10mm närmare varandra på min org kam sen är kamdrevet helt annars också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Driddler skrev:Ha,ha,ha Vilka sjuka killar :D
har ni alldrig öl+moppetrimmar lördags kvällar i stockholm där ni kör dyno shootout mot kompisarna? :hihi:


ni fjollträskare går på väll på fina resturanger och dricker ett glas rött vin på lördagar :hihi:

nä nu ska jag inte dra alla över en kant det fins ju undantag :wink: en del är ju riktiga män som turbotrimmar AC cobror och kröker rör som yrke :thumbright: .
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3719
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Din originalkam ser helt klart annorlunda ut än min (jag antar att det är den undre).
Kamdrevet var ett annorlunda även för mig, så det är nog ingen fara på den fronten ;)

I övrigt så ser den övre kammen nästan exakt likadant ut som min originalkam,
och den z40 som jag köpte. se http://tott.ulkhyvlers.net/~tomte/070310/dsc_2191.jpg
Trimpinnen till höger. Lite taskig vinkel, men tyvärr var det den ena bild jag tog.

Jag ska ta å lyfta sönder toppen på min lösa skyteammotor å se hur den kammen ser ut.
Bilder kommer sen ikväll när jag slutat jobba ;)
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3719
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Nu harjag pillrat isär motorn som stått i vardagsrummet i 12 månader :)

Kammen mäter 32mm i lilländen, 35mm över lagret i storänden, 34 mm över ytan där kamdrevet
sitter och är 74mm lång ände till ände. Dock sticker den ut nån millimeter i mitten så kant till kant
är 71.5mm från kamdrevets insida till yttre sidan på lilländen.
Om jag räknat rätt så lyfter den 5.5mm som mest.

Som synes av bilderna så skiljer den sig en del från lifanpinnen som satt i min andra motor.
Men jag tycker den är rätt lik den du har i din topp på fiddyn.

Lifanpinne till höger och Skyteam till vänster.
Skärpedjupet blev lite väl kort, men man ser iaf diffen mellan dem.

Bild
Bild
Bild
Bild

Kamdrevsänden är märkt LCJ ADI, så jag gissar att det innebär att Loncin virkat ihop motorn åt Skyteam.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja det värkar stämma, som man ser så ligger lagret närmare kam derevet den ytan är grov bearbetad i min topp men inte tilräckligt bra för att jag vill ha så (glappar ca 0.2mm)
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3719
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Jag såg att MBUK hade kammar som såg misstänkt rätt ut.
http://www.monkeybike.co.uk/acatalog/Ca ... Drive.html

Takegawa o Kitaco hade ett par modeller att välja på....
Fast givetvis så står det inga data på nån av dem, bara marknadsmumbojumbot om dem :(
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

i natt har mats hjälpt mig med en ny kolvbult i JM7 så 15mm vevstaken på min 140cc (utan bustning) blev 13mm, vi la oss på ett spel på ca 0.03mm.

sen så har kam och topp och fjädrar fixat sig men ännu är det en hel del jobb kvar at få höjden på cylindern rätt och att få kam kedjan och kam instälningen rätt.

men det går framåt :thumbright:
Användarvisningsbild
HaLinG
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 617
Blev medlem: tor nov 27, 2003 1:15 pm
Ort: Umeå

Inlägg av HaLinG »

Ser lysande ut !
Jag har fått grejerna till min nu så de e bara o hojta till när de blir nästa sväng i bänken.
Mitsubishi Evo IV
HAHLIN7 9.30@236kmh Såld
Volvo 965 LS1 V8 Dragbil Såld
Simon Hahlin

Bild
TheWho
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jul 31, 2008 12:17 pm
Ort: Åland

Inlägg av TheWho »

Vad är det för kolv du har? Varifrån?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

TheWho skrev:Vad är det för kolv du har? Varifrån?
det är en kolv som följer med cylinder kittet som är i alu och som är nickasil i, mats vad hette kittet :hihi: ? kolven och cylindern (57mm) ser väldigt fin och ut :thumbright: inhandlad från www.swebike.se Ten7
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

de vette tusan va de heter.. :thumbright:
få väll hära me hugo om han minns..
Skriv svar