Vatteninsprut

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
4eyez
Lite mer laddtryck

Vatteninsprut

Inlägg av 4eyez »

Hallå där

Ja läste igenom trådarna om att turbomata zündapp och det är så att ja har en gammal KS50 som ja tänkte trimma ''lite'' :-D . Min fråga är om man kanske kunde dryga ut avgaserna med vatteninsprutning för att orka dra runt ett bil-turbo aggregat. Det funkar ju på fyrtaktarna...
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Du kommer nog inte lyckas få 2-taktaren att dra runt en bilturbo. Däremot finns det pyttesmå aggregat att köpa, dom är små på riktigt.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av fizz »

peppe skrev:Däremot finns det pyttesmå aggregat att köpa, dom är små på riktigt.
nu har jag iofs druckit 5 st. Lapin Kulta 7%, det kan påverka, men jag tycker den där meningen var kul .. :-D
Older and YZer ....
Azore
För lite laddtryck

Inlägg av Azore »

peppe skrev:Du kommer nog inte lyckas få 2-taktaren att dra runt en bilturbo. Däremot finns det pyttesmå aggregat att köpa, dom är små på riktigt.
Vart finns sådana aggregat att köpa?
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

fizz skrev:
peppe skrev:Däremot finns det pyttesmå aggregat att köpa, dom är små på riktigt.
nu har jag iofs druckit 5 st. Lapin Kulta 7%, det kan påverka, men jag tycker den där meningen var kul .. :-D
Jag hade också djup dykigt i flaskan tyvärr, så därför blev det så :D

Dom aggregaten går b.la. att betsälla från USA. Kan kolla om jag hittar sidan där jag såg dem.
Azore
För lite laddtryck

Inlägg av Azore »

Dom aggregaten går b.la. att betsälla från USA. Kan kolla om jag hittar sidan där jag såg dem.
Jo vore schysst.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Hittar inte igen den nu bara för att. - Men en bilturbo är nog bara att glömma? - D.v.s. om det inte finns någon omänskligt litet aggregat på någon.
Lången
Forumsberoende

Inlägg av Lången »

Hur löser man det här med olja till turbon...sätter man dit en tank och en pump eller??
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

du har ju en oljepump i motorn som pumpar olja, du får sätta en slang från sidan på motorn där oljetrycksgivaren sitter t.ex. och leda till turbon, sedan efter turbon tillbaka ner i tråget igen... ett slutet system så att säga, ingen extra tank eller pump... inte om du inte vill krångla till det extra mycke ;)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

larsat skrev:du har ju en oljepump i motorn som pumpar olja, du får sätta en slang från sidan på motorn där oljetrycksgivaren sitter t.ex. och leda till turbon, sedan efter turbon tillbaka ner i tråget igen... ett slutet system så att säga, ingen extra tank eller pump... inte om du inte vill krångla till det extra mycke ;)
Knappast på en zündapp ;)
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

St3v3 skrev:
larsat skrev:du har ju en oljepump i motorn som pumpar olja, du får sätta en slang från sidan på motorn där oljetrycksgivaren sitter t.ex. och leda till turbon, sedan efter turbon tillbaka ner i tråget igen... ett slutet system så att säga, ingen extra tank eller pump... inte om du inte vill krångla till det extra mycke ;)
Knappast på en zündapp ;)

precis, hehe på ett så litet agg å på en moppe, kör utan olja :) "gasa tills det rasar"
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Lången
Forumsberoende

Inlägg av Lången »

Låter osm att det blir väldigt mkt jobb för så lite med att turbomata en moppe...Jag tror jag skulle ta till flaskan i stället...ett lite fint lustgassystem och sen vanlig trimning på det...räcker nog för att åka ifrån dom flesta på byn :-D
4eyez
Lite mer laddtryck

Kompressor

Inlägg av 4eyez »

Kul att så många ä intresserade. Jag har cokså börjat tänka i andra banor. Kanske skulle satsa på en centrifugalkompressor typ procharger. :twisted: Man borde väl kunna ta kompressorhuset från en turbo och svetsa fast en remskiva på axeln som man kunde driva från en medbringare på vevaxeln? :-D
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

http://web.telia.com/~u65202254/monsun.html

kolla denna , han har byggt en kompressormoppe
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Lite bilder på den kompressormatade moppen

Bild

Bild

Bild