Ja läste igenom trådarna om att turbomata zündapp och det är så att ja har en gammal KS50 som ja tänkte trimma ''lite'' . Min fråga är om man kanske kunde dryga ut avgaserna med vatteninsprutning för att orka dra runt ett bil-turbo aggregat. Det funkar ju på fyrtaktarna...
du har ju en oljepump i motorn som pumpar olja, du får sätta en slang från sidan på motorn där oljetrycksgivaren sitter t.ex. och leda till turbon, sedan efter turbon tillbaka ner i tråget igen... ett slutet system så att säga, ingen extra tank eller pump... inte om du inte vill krångla till det extra mycke
larsat skrev:du har ju en oljepump i motorn som pumpar olja, du får sätta en slang från sidan på motorn där oljetrycksgivaren sitter t.ex. och leda till turbon, sedan efter turbon tillbaka ner i tråget igen... ett slutet system så att säga, ingen extra tank eller pump... inte om du inte vill krångla till det extra mycke
larsat skrev:du har ju en oljepump i motorn som pumpar olja, du får sätta en slang från sidan på motorn där oljetrycksgivaren sitter t.ex. och leda till turbon, sedan efter turbon tillbaka ner i tråget igen... ett slutet system så att säga, ingen extra tank eller pump... inte om du inte vill krångla till det extra mycke
Knappast på en zündapp
precis, hehe på ett så litet agg å på en moppe, kör utan olja "gasa tills det rasar"
Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
Låter osm att det blir väldigt mkt jobb för så lite med att turbomata en moppe...Jag tror jag skulle ta till flaskan i stället...ett lite fint lustgassystem och sen vanlig trimning på det...räcker nog för att åka ifrån dom flesta på byn
Kul att så många ä intresserade. Jag har cokså börjat tänka i andra banor. Kanske skulle satsa på en centrifugalkompressor typ procharger. Man borde väl kunna ta kompressorhuset från en turbo och svetsa fast en remskiva på axeln som man kunde driva från en medbringare på vevaxeln?