Angående portning toppar

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Angående portning toppar

Inlägg av Driddler »

Det diskuteras ganska mycket om portning här på forumet.

Det jag undrar är hur man portar för att öka flödet men behålla gashastigheten på låga varv.


Eller blir det en kompromiss och det är i princip omöjligt?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

förstora inte minsta arean i kanalen, omforma endast kanalen.

porta kanalen för bra aerodynamik, utan att förstora på minsta stället, då bibehålls samma medelgashastighet.

vilken motor funderar du på??

/Andre'
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jag tänkte mest allmänt.
Alltså lite kring syftet med att porta. Vad man kan och vill ådstakomma.

Det verkar som en del tar upp kanaler på måfå och vet egentligen inte vad man gör och förändrar.

Tack för svaret :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

gå in på www.topplocksverkstan.se sedan teknik sedan fyrtakt, där finns mycket nyttigt att läsa.

Om du vill så registrerar du dej på www.speedtalk.com och på avancerade delen, sök inlägg av "darin morgan" och "maxracesoftware", finns nästan oändligt med information om portning m.m.


/Andre'
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

svårt att kompromissa, men area och säten brukar man ju få låta vara mer vänliga för snällare kammar och den tänkta motorkaraktären.

Det finns ju toppar med spjäll för ena insugningskanalen (4ventilsteknik) som lägger för ena ventilen på lågvarv.

Sen finns det ju aktiva kammar som ändrar sig efter körförhållande och insug med olika längder.

Vissa enstaka fall, variabel kompression (Tänkte på Saab).

Men toppen är ju en luft passage och en viktig sådan i motorn, men med en bra aerodynamiskt utformad topp med bra area och fina säten för låglyftskammar så når man mycket långt i effekt och körbarhet.

Sen kan man ju diskutera swirl och klämspallt och thumble ut ur kanalen..

Erland Cox har ju testat med att öka på thumble på en fiddy topp har jag för mig och tjänade mycket på det, rätta mig där Erland.
Eller kolla på hans hemsida för där står det.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Angående portning toppar

Inlägg av Lacke »

Driddler skrev:Det diskuteras ganska mycket om portning här på forumet.

Det jag undrar är hur man portar för att öka flödet men behålla gashastigheten på låga varv.


Eller blir det en kompromiss och det är i princip omöjligt?
Hej först måste du bestämma dig hur mycke flöde du vill ha
sedan är en tumregel 146cfm per kvadrat tum sedan är det
bara att räkna

Häls,Lacke
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1313
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

En grej till som jag funderat lite över är, storlek på kanalen.
Formar man den lite efter ändamål, alltsåom den ska gå på full mutter hela tiden som i dragracing, alltså så mycke luft som möjligt, och då baota kanaler? Eller för bana typ, där man vill ha ett bredare register så får man anpassa kanalen efter det?
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Du tappar effekt i en dragrace motor om du har för stor kanal.

BTCC motorerna har enorma kanaler.

Så det finns inget som sejer att det skall vara liten kanal för bana stor för dragrace.

Det finns bara en rätt kanal area för varje individuell motor storlek beroende på till vad den skall användas, hur långt den skall varvas, vad man siktar på för VE%.

/Andre'
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Jag vill inte bråka men BTCC motor är en extrem, då hela bilen i princip är anpassad för en Motor med extremt kort register, dom flesta banbilar är inte så extrema... i BTCC har jue kassett växellådor så man kan ändra Alla utväxlingsförhållande... på 30min... Jag har letat efter data i från Volvos motor... jag hittar inte så mkt Tyvärr, enda jag har hittat är en Cam carrier till volvofemman...

Jag är mkt intresserad av mer Räkne exempel vad gäller avstämmning av Insug å kanallängder. Och hur man räknar på Areaor, har kollat Erlands sidor, är inte riktigt med hur man räknar på trycksvacke formeln på inugs längden, har även Köpt Gordon P blairs bok :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Hej

Inlägg av norrback »

calle Bengtsson skrev:Jag vill inte bråka men BTCC motor är en extrem, då hela bilen i princip är anpassad för en Motor med extremt kort register, dom flesta banbilar är inte så extrema...
Stämmer bra att inte vanliga banmotorer har så stora kanaler, det beror på att BTCC motorn har mycket mera liter-effekt.

Storleken på kanalen är alltid i förhållande till varvtal, motorvolym, fyllnadsgrad.


/Andre'
Smokey
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons feb 16, 2005 8:38 pm
Ort: WestCoast

Inlägg av Smokey »

norrback skrev:
porta kanalen för bra aerodynamik,


/Andre'
:D
A V R E G I S T R E R A D P Å E G E N B E G Ä R A N

Tro gör man i kyrkan....Här skall man veta!
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Smokey skrev:
norrback skrev:
porta kanalen för bra aerodynamik,


/Andre'
:D
:thumbright:

/Andre'
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hej Calle! Har du problem med uträkningen eller ogillar du Blairs formler? Jag ska fundera ut lite nytt när det gäller beräkning av kanallängder. Det jag inte gillar hos Blair är att han inte tar hänsyn till kamaxeldurationen. En 2-ventils och en 4-ventils motor borde få olika kanallängd vid samma varvtal beroende på att durationen skiljer så mycket. Dessutom så gör olika koning att kanalen tunar på ett annat varvtal trots att längden är den samma och bara koniciteten skiljer. Pipemax verkar fungera ganska bra både när det gäller beräkning av insugslängd och både längd och diameter på avgas. För att räkna på insugs areor så använder jag hellre mina egna formler än Pipemax. Plenumvolym får man också räkna ut själv. På en 4:a så har 2ggr. motorvolymen fungerat ganska bra. En seriös Helmholtzberäkning har jag inte gjort än men det är ganska lätt att labba med längden på röret in i plenumet i bromsbänken. Erland.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Och där försvann jag totalt i den diskussionen :hihi: Öhh...
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Angående portning toppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Driddler skrev:Det diskuteras ganska mycket om portning här på forumet.

Det jag undrar är hur man portar för att öka flödet men behålla gashastigheten på låga varv.


Eller blir det en kompromiss och det är i princip omöjligt?
om vi tar exemplet cheva 350 orginal topp så skulle jag satsa på nya säten som är ganska snälla (lång 60 graders vinkel under 45 graders vinkeln) och som ger ca 0.88x ventil dim sen fin putsa bort alla gjut missar i canalen.

sen skulle jag va extra noga att få innerradien fin och den skulle portas lite mer liggande D formad för att den ska fortsätta flöda upp till ett högre lyft.

beroende på vad sen motorn ska va till och hur avanserat du tänkt dig så är det svårt att utröna hur du bör göra men om du vill gå lite djupare kan du JB welda i golvet före svängen och brädda och höja kanalen där istället. (obs tål inte E85 fins värre epoxy för det))

om du inte bygger för så mycket effekt så skulle jag fundera över om jag behövde större ventiler också jag tror 1.94" ventiler fungerar nog så bra i en snäll gat 350 motor men 1.6 på avgas skulle jag nog ändå satsa på då de med snälla kammar bruka ge resultat.

det är också värt att beräkna arian vid stötstångs passagen iallafall så den inte blir alldeles för liten för den motor storlek och rpm du ska ha.

inner radien på avgasssidan är också vicktig och att få ett bra sätes jobb.

hoppas du vart klokare och att det var ungefär det du ville höra?

kom bara igåg att inte lägga för mycket tid på portade 350 toppar, nya som flödar som s#tan är jäkligt billiga nu (ring så kan vi kolla priser)

mvh jensa
Skriv svar