Sida 1 av 1

Mopeden går varmt

Postat: lör jul 26, 2008 9:57 am
av JBHunter
Har problem med att min moped går riktigt varm odm dagar då det är ca 20+ grader utomhus.

Funderat på om an kan ställa o tändingen för att få den att gå lite svalare??
Läste nån stans att det funkade ungefär så här.

För låg förtändning:
Motorn går varmare än normalt
Ej varvvillig
Mycket segdragen("stark") på låga varv.

För hög förtändning:
Risk för spikningar.
Risk att motorn sotar igen pga för kall motortemp.
Svag på låga varv
stark och varvvillig på höga varv.

Nu till specifikt min motor som är nån korsning av det som står här över.

Går oerhört varm.
Mycket segdragen, man kan formligen få den att gå på så låga varv att man kan räkna kolvslagen.
Dock skapligt varvvillig men svag på topp.
Om man inte kickar tillräckligt snabbt när man ska starta så hoppar motorn nästan igång baklänges (hög förtändning??).

Har även problem med att när motorn är kall och man drar iväg så kan den som "koppla ur" effekten helt och den kommer inte tillbaka förens varvet har sjunkit lite.

Mopeden är en Kreidler Florett Cross 3vxl men sådana här problem finns väl även å andra mopeder.

Postat: lör jul 26, 2008 10:04 am
av Richard
För snål bestyckning ger också värmeslag.

Postat: lör jul 26, 2008 10:17 am
av JBHunter
tror inte det, stiftet e brunt å fint precis som det ska va.

Postat: lör jul 26, 2008 10:37 am
av robinmoppe
igensotad avgasport eller avgasrör kanske?

Postat: lör jul 26, 2008 10:42 am
av JBHunter
kanske, hur bär jag mig lättast åt att sota ur avgassystet då??
Har en sån här liten gasolflaska som man kan hålla i handen och bränna med.
Nån speciell teknink man bör använda sig utav för att få det bra gjort.

Postat: lör jul 26, 2008 11:17 am
av G.Nauta
Det går ju o köra en klassiker o elda ur röret o sen lossnar de mesta :thumbright:

Postat: lör jul 26, 2008 1:59 pm
av robinmoppe
sota ur kröken med en gammal gasvajer som du sätter i borrmaskinen,

trä vajern genom hela kröken å sätt på borrmaskinen så slipas allt sot ur den mycket effektivt :thumbright:

till avgasröret finns det en speciell spray.

Postat: lör jul 26, 2008 5:15 pm
av Snickarn
Hur ser det ut mellan kylflänsarna? Skitigt ? En krejdler skall man inte behöva bekymra sig över värmen om cylinder och topp är rena i mellan flänsarna :P

Postat: lör jul 26, 2008 5:18 pm
av JBHunter
kan tänkas vara rätt så igenklabbat på undersidan har faktiskt inte kollat.
Det e ju rätt stora flänsar på cylinder och topp så man bör ju inte ha värmeproblem :hihi:.

Postat: sön aug 03, 2008 12:05 pm
av JBHunter
Lite obetydlig skit på flänsara var vad jag hittade, har kört med mycket mer skit där förut.

Kom att tänka på en sak när jag tände på lite bensin ifrån tanken som jag hadde hält i en burk.
Det kokade litegran om det så jag antar att jag har vatten i bensinen.
Kan det orsaka att mopeden går varmt??

Postat: sön aug 03, 2008 3:05 pm
av A.Jönsson
Hur vet du att den går betydligt för varmt ?
Mätt avgastempen ?

Bestycka upp.
Rör inte tändning , trottelnål.

Postat: sön aug 03, 2008 5:50 pm
av JBHunter
Vid varm lufttemperatur så efter ett tags körade så "nyper" den litegran, inte stum utan det mest bara skrapar(ljud) lite i cylindern när man kickar.
Vid lufttemp under ca 20grader så märks det inte av något sånt här.

Cylider, kolv, m.m är orginal från fabrik så grejorna är väl en drygt 30år gammla :P.