Sida 1 av 51

Wittmann - MB 190 16V Tack för året som varit Motor Nord!

Postat: tor jul 31, 2008 10:00 am
av Johnny H
Eftersom flera personer undrar vart jag mappat och bromsat bilen så skriver jag det här:

MOTOR NORD
060-157400
www.motornord.se



Nu känns det som det är dags för en projekttråd igen!

Tråkig info:

Märke: Mercedes
Modell: 190
Motor: 2,3 16V
Årsmodell: 1987
Utrustning: ROST!


Bild
Bild
Bild
Bild



Roligare info:

Efter ett tröstlöst försök att sälja bilen så har jag bestämt mig för att
testa hur mkt man kan plåga den innan den ger upp och dör.
I orginalskick lär den på sedvanligt Mercedes maner hålla i all evighet även med mig bakom spakarna.
Så vad gör man?
Turboladdar såklart!!

Målet med bilen är att åka fortare med oöppnad motor (32000mil typ)
än vad min bekant Dejvan åkte med sin 1020hk BMW ;) . (Vill minnas att den gick 12or.)
Borde vara nog så svårt med tanke på utgångsobjektet.
Men ca350hk borde väl räcka?

Vad ska jag då göra med bilen?
Ja först ska den såklart ha ett namn.
Efter lite funderande så bestämde jag mig för "Wittmann" efter den
suveräne SS-Hauptsturmführer Michael Wittmann.
http://www.panzerace.net
Passande namn för en bil som ska figthas till döden.

Ännu roligare info:

Turbo: Holset HX40
Grenrör: I grunden ett Ajden Volvo 16V, ombyggt lite för att passa mig.
Wastegate: Tial 44mm
Dump: Tial 50mm
Styrsystem: VEMS 3,3
Spridare: Lucas 830cc
Fuelrail: Ombyggd SAAB 9-3 med Bosch 3bar regulator.
Bränslepump: Orginal.
Ic: Stor kina ic
Avgas: Hembyggt 3" med 2 små ljuddämpare.
Växellåda: Orginal med Omega 690 olja.
Diff: Orginal ASD diff med Omega 690 olja.
Koppling: 735 tryckplatta med 240mm sinter.
MSD7AL2 med orginal tändspole.

Mera info kommer eftersom.

Gammal info typ:
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=31&t=42484

Postat: tor jul 31, 2008 10:01 am
av Johnny H
Bilder kommer snart!
Ska bara hinna ladda upp dom först!

Postat: tor jul 31, 2008 10:55 am
av Blom
låter ju skit fränt. :thumbright:

lite bilder så blir det ännu mer :thumbright:

Postat: tor jul 31, 2008 2:31 pm
av mattias
Jag skulle satsa på större spridare om du ska köra etanol, på bensin duger dom säkert bra till den tänkta effekten. Men det är lätt hänt att man kranar på mer laddtryck och den här motorn lär svälja det lätt.

Tänk också på att det kan vara bra med en modernare Holset HX, Garrett GT eller Schwitzer Sx00. En gammal TO4 sätter väl fart också, men går inte jämföra.

Fränt projekt, och jag tror du kör från Dejvan lätt bara växlarna sitter och greppet finns. :thumbright:

Postat: tor jul 31, 2008 3:10 pm
av Johnny H
Tanken var först att åka på E85 men jag tror jag börjar med bensin.
Ang turbon så var det ett Switcher agg som jag ville ha, men det blev tyvärr sålt innan jag velat klart.
HX35 skulle ju smakat fint men det får komma senare isf.
Funkar bilen bra så kommer den nog att få nytt liv men med lite seriösare tanke bakom. Den som lever får se.

Just ja....växlarna ska sitta för snabba tider....dessa lådor är ju rena skämtet mot de som BMW kör med....traktor låda!

Postat: tor jul 31, 2008 6:36 pm
av Johnny H
Dagens jobb bestog i att bygga ett nytt motorfäste på höger sida.
Det gamla var ivägen för grenröret.

Ang bilder, någon som vet av en bra sida att tanka upp dom på?

Postat: tor jul 31, 2008 6:50 pm
av Melkutt

Postat: tis aug 05, 2008 9:59 am
av Johnny H
Idag ska jag börja ordna med vevaxeltriggerns fäste och triggerhjul.


Bilder kommer....måste bara få till överföringen mellan kamerans minneskort och datorn. (Köpt en ny kamera....fattar noll )

Postat: tis aug 05, 2008 7:22 pm
av Perkele70
Johnny H skrev:Idag ska jag börja ordna med vevaxeltriggerns fäste och triggerhjul.


Bilder kommer....måste bara få till överföringen mellan kamerans minneskort och datorn. (Köpt en ny kamera....fattar noll )

du kan mixtra ihop elsystem hit å dit med olika boxar och sprut men kan inte fota med en kamera!?va fan?ha du fått alzheimers light!? :doh:

Postat: tis aug 05, 2008 10:37 pm
av Johnny H
TAXI674 skrev:
Johnny H skrev:Idag ska jag börja ordna med vevaxeltriggerns fäste och triggerhjul.


Bilder kommer....måste bara få till överföringen mellan kamerans minneskort och datorn. (Köpt en ny kamera....fattar noll )

du kan mixtra ihop elsystem hit å dit med olika boxar och sprut men kan inte fota med en kamera!?va fan?ha du fått alzheimers light!? :doh:
Fota kan jag....bara inte få bilderna från kameran till datorn. ;)

Postat: tis aug 05, 2008 10:45 pm
av Johnny H
DOOH.....hade ju köpt ett minneskort med inbyggd USB anslutning....bara att plugga in ju!

Nu ska jag bara förminska dom lite också.

Postat: tis aug 05, 2008 10:51 pm
av Perkele70
Johnny H skrev:DOOH.....hade ju köpt ett minneskort med inbyggd USB anslutning....bara att plugga in ju!

Nu ska jag bara förminska dom lite också.


va sitter det i du ha juh haft flera minuter på dig! :thumbright:

Postat: tis aug 05, 2008 11:04 pm
av Johnny H
Bild på motorfästet:
Bild

Bild på insuget under tillfixning:
Bild

Bild på triggerhjul under inpassning:
Bild

Postat: ons aug 06, 2008 12:58 am
av Turbokoftan
Detta skall följas.. :thumbright:

Vi besitter samma mål, men jag kommer dessvärre offra min 33 300-mila bottendel nu :P

Lycka till med bygget!

Mvh
Cristofer

Postat: ons aug 06, 2008 7:17 am
av Johnny H
Turbokoftan skrev:Detta skall följas.. :thumbright:

Vi besitter samma mål, men jag kommer dessvärre offra min 33 300-mila bottendel nu :P

Lycka till med bygget!

Mvh
Cristofer
Hur menar du att du ska göra då?
M50 går ju inte att få död på om man inte gör rent idiotiska saker i mappen. ;)
Och 33000mil är ju bara inkört på en sån. He he.