Tändkurvor, 16v och 8v

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jansson89
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jun 20, 2007 10:48 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Tändkurvor, 16v och 8v

Inlägg av Jansson89 »

Hejsan jag har en 940 föredetta b230ft motor i, 8 ventilare, det är -94 årsmodel,

Har renoverar motorn och nu har jag m fått ihop allt. b230 med h-profil, 16v topp och massa gott, större turbo och så vidare,
Jag är intresserad av tändkurvor hur de skiljer sig mellan 8v och 16v
det är orginal styrsystem jag ska köra med nu i början men ska inte plocka ut nått spec mkt med det, blir annat styrsystem senare, bara så jag kan använda bilen nu.

Mvh Johan
Användarvisningsbild
hubbe
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: ons sep 13, 2006 7:05 pm
Ort: Gnesta

Inlägg av hubbe »

Lyfter lite, då jag lurar på samma sak!

Mvh Hubbe
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Min erfarenhet är att generellt sett har 4-ventilstoppar ofta bättre förbränningsrum med stiftet i mitten, och behöver betydligt mindre tändning än 2-ventilstoppar.

Men det är baserad på Ford :-)

Helt klart bör man i mina ögon ha en tändkurva anpassad för de förbränningsrum man har, att köra en aggressiv "Pintotändkurva" på en 16v-topp ger nog lätt spikningar.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Skriv svar