Hejsan jag har en 940 föredetta b230ft motor i, 8 ventilare, det är -94 årsmodel,
Har renoverar motorn och nu har jag m fått ihop allt. b230 med h-profil, 16v topp och massa gott, större turbo och så vidare,
Jag är intresserad av tändkurvor hur de skiljer sig mellan 8v och 16v
det är orginal styrsystem jag ska köra med nu i början men ska inte plocka ut nått spec mkt med det, blir annat styrsystem senare, bara så jag kan använda bilen nu.
Mvh Johan
Tändkurvor, 16v och 8v
Moderator: backeliten
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Min erfarenhet är att generellt sett har 4-ventilstoppar ofta bättre förbränningsrum med stiftet i mitten, och behöver betydligt mindre tändning än 2-ventilstoppar.
Men det är baserad på Ford
Helt klart bör man i mina ögon ha en tändkurva anpassad för de förbränningsrum man har, att köra en aggressiv "Pintotändkurva" på en 16v-topp ger nog lätt spikningar.
/Gustaf
Men det är baserad på Ford

Helt klart bör man i mina ögon ha en tändkurva anpassad för de förbränningsrum man har, att köra en aggressiv "Pintotändkurva" på en 16v-topp ger nog lätt spikningar.
/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå