Volvo 242 -75 DL

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Freddie Meduza
Lite mer laddtryck

Volvo 242 -75 DL

Inlägg av Freddie Meduza »

Tänkte det var dags att slänga upp en egen tråd nu när det har hänt lite saker med kärran. Köpte en 242 -75:a för en två månader sedan. Tanken är väll att byta hela drivlinan och med start bakifrån. Alltså först byta bakaxel, styva upp bakvagnen och sedan arbeta mig framåt, byta växellåda och kardan, för att till sist byta motorn. På detta sätt får man möjlighet att rulla lite med kärran undertiden och inte ta sig vatten över huvudet. Det skulle ju kunna ta väldans lång tid innan man kunde ut och rulla om man gjorde allt samtidigt eller i fel ordning. Tänkte mig något i stil med B230fk/ft att registreringsbesiktiga med då det är dags (två år). Har en KKK k27:a (avgas 12) som jag tänkte slänga på tillsammans med ett VEMS då det blir dags. Lack och inredning blir något jag får ta tag i då det maskinella börjar komma i ordning. Slänger upp lite bilder på den gångna tidens arbete, om jag bara listar ut hur... :?

Lite bilder på bilen och dess fina "platina lack" Mattaste lacken jag någonsin sett :thumbright:
Bild
Bild
Bild

Restaurering av 1031:a samt installation av Aussie Locker
Bild
Bild

Tänkte att då man ändå har nere hela bakvagnen och blästrat den kan man lika gärna göra ett ärligt försök att styva upp lite grann så jag la dit några plåtbitar på ett par ställen på bärarmarna
Bild
Bild

Grundade med zinkprimer och täckmålade med hammarlack
Bild
Bild

Fick ett trevligt men dyrt paket från KG, Bilstein club sport
Bild

Tänkte använda fjädrarna som satt på bilen (ej orginal), köpte husvagnsfjädrar på biltema (20-30% styvare) men märkte sen att fjädrarna som satt på var ändå styvare så jag kortade dessa 40mm istället
Bild

Renoverade oken passade jag även på att göra, blev jävligt nöjd med resultatet. Är dock väldigt skeptisk till färgglatt målade orginalok ska ni veta, men dessa passade lisom in i temat. Dessutom hoppas jag plåtfälgarna täcker dessa :lol:
Bild

När färgen äntligen torkat var det ÄNTLIGEN dags för montering
Bild
Bild

På bilderna här syns även en annan ombyggnation nämligen den rostfria gängan på parhnadstaget :thumbright:
Bild
Bild

Nu är allt dithängt och nu återstår endast bättringsmålning på de detaljer som fick smaka på jyrgen under monteringen och inkoppling av bromssystem. Ser fram emot att se den på bakhjulen igen och känna på Aussie Lockern, även om b20:in kanske inte är lika pigg på det :D . Utväxlingen bör också bli lite i högsta laget då 1030 axeln som satt orginal hade 4,10:1 och 1031:an nu har 3,73:1 :? . Ja ja, jag ska försöka att inte köra allt för vårslöst med den gamle, kan va bra att ha en fungerande B20 tänker jag mig...
Bruksbil: Volvo S90 3,0 manuell -98
Projektbil 1: Chevrolet C1500 silverado stepside
Projektbil 2: Volvo 242 DL -75
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Fränt bygge, bakvagnen ser ju riktigt sportig ut !
Tror nog b20´n är rätt seglivad ändå, koppplingen lär ju dock få slita hunn om du ska testa diffen där det är lite bättre grepp :)
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Gött me fler 242or. Du har samma setup som mig nästan i bakvagn, ja kör Koni Sport istället för Bilstein.

Jobba på! :thumbright:
SR
För mycket laddtryck

Inlägg av SR »

Blev väldigt fint där bak!
Den såg inte så rostig ut heller.. :)
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

äntligen freddie, visar du upp sveriges kanske mattaste bil :hihi: fasen va rent du har i garaget :shock:

jag får la ta tag i mitt liv å börja skruva lite 760 turbo annars lär jag bli i från åkt av en mattgrön 242a :?
Senast redigerad av runevaden den tor sep 18, 2008 3:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Användarvisningsbild
Freddie Meduza
Lite mer laddtryck

Tycker det är mer än på tiden du tar tag i 760:in! Är ju en riktigt frän bil som bara väntar på att bli påbörjad. Skall själv ägna större delen av helgen åt att få färdigt det sista innan det är dags för provkörning. Väntar bara på att min bakfylla ska släppa så man kan bli människa igen :roll:
Användarvisningsbild
Freddie Meduza
Lite mer laddtryck

Nu är kärran äntligen provkörd, något som har fått väntas med då jag jobbat som fään nu ett tag. Tyvärr hade jag inte lyckats med att avlufta bromsarna tillräckligt för att våga provköra på riktigt men fortsatte ändå provturen men väldigt försiktigt :roll: Det är inte svårt att få bilen dit man vill kan jag ju säga. Sen tickar det och knäpper så trevlig från lockern också. Något som gör sig extra påmint då jag kör superflex :)
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

jaha här har det smygprovkörts, gött fredde :thumbright: tycker du borde kommit om halla på kaffe!!.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Användarvisningsbild
Freddie Meduza
Lite mer laddtryck

Hade som sagt fruktansvärt svampiga bromsar, dessutom skulle jag, erik o kukronkarpeter käka o dom väntade på att jag skulle ge mig... får ta kaffe snart ändå, hur går det med V70:n?
Blommas
För lite laddtryck

Inlägg av Blommas »

Gött att den rullar igen! :)
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

Blommas skrev:Gött att den rullar igen! :)
erik, fan va roligt att du med har hittat till turbo paradiset :thumbright:

några framsteg med s¤¤ben?

Blommas
För lite laddtryck

Inlägg av Blommas »

Nu har man äntligen fått åka med i detta vidunder till bil. Måste faktiskt säga att det är rätt fränt med bakhjulsdrift ändå :D .

runevaden skrev: erik, fan va roligt att du med har hittat till turbo paradiset :thumbright:

några framsteg med s¤¤ben?
Ja du Rune den nya s¤¤ben ska det mekas friskt med nu och först på tur står byte av topplockspackning.
Användarvisningsbild
Freddie Meduza
Lite mer laddtryck

Så fick man ut på en mer utförligare provtur då... Sjukt styv bakände + ändå mer sjukt mjuk framände verkar betyda snabba och överstyrda kast :hihi: Misstänker att jag har lite överdrivet hög "förspänning" på mina inte tillräckligt kortade fjädrar. Det gör att jag kör runt med dämparna lite för nära sina ändlägen. Skulle nog behöva kapa fjädrarna ytterligare. Får se hur jag gör, behöver ju ändå köpa fjädrar fram i det närmaste... Lockern fungerar fint :thumbright: men jag har ett helvete att hinna med att ratta kärran utan servo. Håller troligtvis högre hastighet på ratten än på bakhjulen, något Blommas fick erfara då vi hamnade i en buske i något av försöken :hihi: Så nu följer framvagns renovering och möjligt en servo installation.
Användarvisningsbild
Freddie Meduza
Lite mer laddtryck

Nu är det dax för en uppdatering! Har inte gjort annat än målat o skruvat den sista tiden och det känns jävligt gött nu när den gamle volvon äntligen står på egna framhjul. Nedan följer lite byggbilder och bilder på investerade prylar.

Plockade ner en hel framvagn från en 245:a 89:a och tog det mesta av den till blästring. Hela framvagnen är nu blästrad förutom krängningshämmaren som sitter där den sitter i väntan på att bli utbytt till något grövre. Lite bilder på målade delar:
Bild

Bild

Sen kom ännu ett efterlängtat paket från KG. Bilstein club sport, Lesjöforsfjädrar runt om och superflex till hela framvagnen.
Bild

Ändrade även mina motorplaner då jag kom över en b234:a till bra pris. En ZF låda och 4st nästan nya 937cc spridare:)
Bild

Bild

Bild

Montering av framvagn:
Bild

Bild

Bild

Bild

Fick även monterat frambromsarna från 89:an :thumbright: Blir förhoppningsvis lite bättre iaf. Fick även svarvat till skivorna.
Bild

Innan jag hann koppla in bromsarna va jag ju bara tvungen att slänga på fälgarna och kolla hur han ligger :hihi: Blev fruktansvärt mycket lägre än innan kan jag meddela... Ser inte lika fräckt ut på bild, men jag blev nöjd som fan
Bild

Pillade lite med annat innan. Blev väldigt förvånad då jag märkte att 240:ins växellänkage passade rätt av på ZF :D Säkert ingen stor grej men jag blev förvånad. Får fixa spakställets infästning i lådan sen när lådan är på platts.
Bild

Passade även på att svarva till ett par mässingsbussningar när jag ändå höll på
Bild

Nu ska jag bara sätta fart på bromsarna sen blir det åka av! Har hört att dom redan börjat salta här nere på västkusten, trotts avsaknad av halka :thumbdown: Jaja måste ju ut o känna på kärran innan det blir motorbyte mm.
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

det var en jäkel att ligga i.
Vad ska göras med nya motorn då?
Min kluvna personlighet är något som inte jag har att göra med.
Skriv svar