motor utan kamaxel

Diskussioner för erfaret folk
Patrik H
Forumsberoende

motor utan kamaxel

Inlägg av Patrik H »

jag läste en intressant artikel i nyteknik om luftstyrda ventiler . tänk vilken dröm att kunna "mappa " kammen bara byta kam genom att byta programvara och Koenigsegg är visst delägare i företaget som har patentet . än så länge så provas det i en saab

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 400466.ece

jag tycker den borde platsa under avanserat
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Renault testade väl med hydrauliskt styrda ventiler i F1 för massvis med år sedan. Om jag inte minns fel så hade de problem att få det att funka vid F1 motorvarv, men för standardmotor skulle det visst inte vara några problem att använda systemet.

Enda haken är väl att få skiten att funka problemfritt i säg 20´000 mil
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

jag har en bekant som håller på genom skolan å bygger nått liknande som ex arbete.
dem har väll som jag fattat redan överträffat de tidigare modellerna både gällande prestanda och pris.
men superhemligt förståss :doh:
häfigt är et ju hur som helst
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

hörde för tio år sen att saab provade med elektromagnetiskt styrda ventiler,vart visst inget av det heller?
Bild
Patrik H
Forumsberoende

Inlägg av Patrik H »

men det kanske går bättre idag än för tio årsedan med tanke på hur mkt snabbare och billigare processorer man har i dag till att styra det hela.
Och dessutom drivkraften att det idag är så viktigt med miljötänkande som i sin tur kanske gör det lättare att få tag i riskkapital.

en bil på tusen hk som går på 0,65 vore ju inte fel , som koenisegg tror kan bli möjligt :thumbright:
gta324
Lite mer laddtryck

Inlägg av gta324 »

För några år sedan jobbade min bror på BMW i Munchen med just detta, vet dock inte hur projektet slutade..............

/N.
mats757
För mycket laddtryck

Inlägg av mats757 »

gta324 skrev:För några år sedan jobbade min bror på BMW i Munchen med just detta, vet dock inte hur projektet slutade..............

/N.
Jag läste om BMW's projekt för några år sedan. Det var någon typ av vridbara vipparmar som gjorde att man kunde ta bort gasspjällen. Men den hade dock kamaxel.

Mats
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Patrik H skrev:men det kanske går bättre idag än för tio årsedan med tanke på hur mkt snabbare och billigare processorer man har i dag till att styra det hela.
Och dessutom drivkraften att det idag är så viktigt med miljötänkande som i sin tur kanske gör det lättare att få tag i riskkapital.

en bil på tusen hk som går på 0,65 vore ju inte fel , som koenisegg tror kan bli möjligt :thumbright:
Jag skulle helre ta en 300hk som går på 0.1 :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
William Ekström
Lite mer laddtryck

Inlägg av William Ekström »

mats757 skrev: Jag läste om BMW's projekt för några år sedan. Det var någon typ av vridbara vipparmar som gjorde att man kunde ta bort gasspjällen. Men den hade dock kamaxel.

Mats
Tror det är Valvetronic du menar, vilket är i full produktion enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Valvetronic .
Skriv svar