motor utan kamaxel
motor utan kamaxel
jag läste en intressant artikel i nyteknik om luftstyrda ventiler . tänk vilken dröm att kunna "mappa " kammen bara byta kam genom att byta programvara och Koenigsegg är visst delägare i företaget som har patentet . än så länge så provas det i en saab
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 400466.ece
jag tycker den borde platsa under avanserat
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 400466.ece
jag tycker den borde platsa under avanserat
Renault testade väl med hydrauliskt styrda ventiler i F1 för massvis med år sedan. Om jag inte minns fel så hade de problem att få det att funka vid F1 motorvarv, men för standardmotor skulle det visst inte vara några problem att använda systemet.
Enda haken är väl att få skiten att funka problemfritt i säg 20´000 mil
Enda haken är väl att få skiten att funka problemfritt i säg 20´000 mil
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
men det kanske går bättre idag än för tio årsedan med tanke på hur mkt snabbare och billigare processorer man har i dag till att styra det hela.
Och dessutom drivkraften att det idag är så viktigt med miljötänkande som i sin tur kanske gör det lättare att få tag i riskkapital.
en bil på tusen hk som går på 0,65 vore ju inte fel , som koenisegg tror kan bli möjligt
Och dessutom drivkraften att det idag är så viktigt med miljötänkande som i sin tur kanske gör det lättare att få tag i riskkapital.
en bil på tusen hk som går på 0,65 vore ju inte fel , som koenisegg tror kan bli möjligt

Jag läste om BMW's projekt för några år sedan. Det var någon typ av vridbara vipparmar som gjorde att man kunde ta bort gasspjällen. Men den hade dock kamaxel.gta324 skrev:För några år sedan jobbade min bror på BMW i Munchen med just detta, vet dock inte hur projektet slutade..............
/N.
Mats
Jag skulle helre ta en 300hk som går på 0.1Patrik H skrev:men det kanske går bättre idag än för tio årsedan med tanke på hur mkt snabbare och billigare processorer man har i dag till att styra det hela.
Och dessutom drivkraften att det idag är så viktigt med miljötänkande som i sin tur kanske gör det lättare att få tag i riskkapital.
en bil på tusen hk som går på 0,65 vore ju inte fel , som koenisegg tror kan bli möjligt

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 8:42 am
Tror det är Valvetronic du menar, vilket är i full produktion enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Valvetronic .mats757 skrev: Jag läste om BMW's projekt för några år sedan. Det var någon typ av vridbara vipparmar som gjorde att man kunde ta bort gasspjällen. Men den hade dock kamaxel.
Mats