Sida 1 av 1

motor utan kamaxel

Postat: tis sep 02, 2008 7:43 pm
av Patrik H
jag läste en intressant artikel i nyteknik om luftstyrda ventiler . tänk vilken dröm att kunna "mappa " kammen bara byta kam genom att byta programvara och Koenigsegg är visst delägare i företaget som har patentet . än så länge så provas det i en saab

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 400466.ece

jag tycker den borde platsa under avanserat

Postat: tis sep 02, 2008 11:30 pm
av The
Renault testade väl med hydrauliskt styrda ventiler i F1 för massvis med år sedan. Om jag inte minns fel så hade de problem att få det att funka vid F1 motorvarv, men för standardmotor skulle det visst inte vara några problem att använda systemet.

Enda haken är väl att få skiten att funka problemfritt i säg 20´000 mil

Postat: ons sep 03, 2008 11:06 am
av knotan
jag har en bekant som håller på genom skolan å bygger nått liknande som ex arbete.
dem har väll som jag fattat redan överträffat de tidigare modellerna både gällande prestanda och pris.
men superhemligt förståss :doh:
häfigt är et ju hur som helst

Postat: ons sep 03, 2008 12:05 pm
av Daniel Bjälevik
hörde för tio år sen att saab provade med elektromagnetiskt styrda ventiler,vart visst inget av det heller?

Postat: ons sep 03, 2008 2:15 pm
av Patrik H
men det kanske går bättre idag än för tio årsedan med tanke på hur mkt snabbare och billigare processorer man har i dag till att styra det hela.
Och dessutom drivkraften att det idag är så viktigt med miljötänkande som i sin tur kanske gör det lättare att få tag i riskkapital.

en bil på tusen hk som går på 0,65 vore ju inte fel , som koenisegg tror kan bli möjligt :thumbright:

Postat: ons sep 03, 2008 2:21 pm
av gta324
För några år sedan jobbade min bror på BMW i Munchen med just detta, vet dock inte hur projektet slutade..............

/N.

Postat: ons sep 03, 2008 3:01 pm
av mats757
gta324 skrev:För några år sedan jobbade min bror på BMW i Munchen med just detta, vet dock inte hur projektet slutade..............

/N.
Jag läste om BMW's projekt för några år sedan. Det var någon typ av vridbara vipparmar som gjorde att man kunde ta bort gasspjällen. Men den hade dock kamaxel.

Mats

Postat: ons sep 03, 2008 3:37 pm
av The
Patrik H skrev:men det kanske går bättre idag än för tio årsedan med tanke på hur mkt snabbare och billigare processorer man har i dag till att styra det hela.
Och dessutom drivkraften att det idag är så viktigt med miljötänkande som i sin tur kanske gör det lättare att få tag i riskkapital.

en bil på tusen hk som går på 0,65 vore ju inte fel , som koenisegg tror kan bli möjligt :thumbright:
Jag skulle helre ta en 300hk som går på 0.1 :)

Postat: tor sep 04, 2008 1:52 pm
av William Ekström
mats757 skrev: Jag läste om BMW's projekt för några år sedan. Det var någon typ av vridbara vipparmar som gjorde att man kunde ta bort gasspjällen. Men den hade dock kamaxel.

Mats
Tror det är Valvetronic du menar, vilket är i full produktion enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Valvetronic .