M5a till minne av..

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck

M5a till minne av..

Inlägg av johanedstrom »

Jag vet inte hur jag ska börja denhär tråden men den handlar om en bil som ägdes av en kompis till mig som omkom i en arbetsplatsolycka.
Emil nilsson omkom i en gruva i kiuna för drygt ett halvår sedan. han hade en bmw m5-92 som han börjat "turbotrimma".¨
Nu har min polare Mangus gjort nån slags deal med emils pappa och han ska med min hjälp bygga bilen klart.

det som är gjort med motorn:
Eagel stakar
JE kolvar 8.0kompa
Pyramidringat, borrat och toppdeckat block
Arp bultar till topp
Sachs...765 tryckplatta
4-puckad lamell
Toppen är mirad annars orginal

Detta är det som är gjort.. allt runt om fattas så som bränslesystem, sprut, turbo, grenrör m.m.

Tanken är med bilen att Magnus ska ha den som sommar bil och kunna köra med den ofta om inte varje dag..
effektmålet ligger runt 600hk.

Jag har tittat lite efter nån turbo och det lutar nog åt en av dessa http://klracing.se/?subpage=vara&vara=707 kom gärna med förslag!!
Det luter mot ett vems men fort blir det autronic om Mange får nån fet lön nån gång i vinter. :)

Jag vill gärna ha tipps och förslag på hur man kan göra någonting bra av allt detta!

Här är föressten några gamla bilder som jag hittade.. mer kommer förmodligen efter helgen.
Bild
Bild
Bild
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

tragiskt med Emils bortgång, synd att en sån där sak ska kunna få hända!

Men roligt att mange och du ska få liv i bilen! Han hade nog velat att det var mange som skulle ha den!

Lär nog bli bra respons med hx55 ändå, tror inte det lär va nåt problem med nån av dom, men tror nog 22ans är vettigast, fast man är ju ingen expert men tror det blir lagomt, inte för liten inte för stor :thumbright:

Fint grenrör på det och en 60s WG? dubbla walbro 255or. 1000cc spridare 3.5" DP till dubbla 3" avgas :hihi: Är ju trots allt en m5a :wink: Blir nog bra vilket som :D Nu ska jag sova :P

Edit: blev nog rekord i antal smilies på slutet där :hihi: :hihi:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag skulle nog påstå att även den största HX55 i den där listan är "liten" på en sån här motor. Den här motorn ska varvas och ha lågt mottryck, och ska det hänga med till 600 hk (bara 1 kg laddtryck på en sån här motor) så ska det nog till lite grövre doningar ändå.

Nog går det köra VEMS på en sån här motor, men det blir en helt annan sak med Autronic när man har separata spjäll och laddtryck. Det är en del tuning och expertis innan man fått ordning på allt. Men allt beror på hur kräsen man är.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende

Inlägg av wyzer »

beklagar sorgen hoppas bilen blir klar iaf KEEP UP THE GOOD WORK :thumbright:
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Kan bli fränt :thumbright:

Är stakarna till bmw eller något annat?
Vart hittar man dem?
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av johanedstrom »

mattias skrev:Jag skulle nog påstå att även den största HX55 i den där listan är "liten" på en sån här motor. Den här motorn ska varvas och ha lågt mottryck, och ska det hänga med till 600 hk (bara 1 kg laddtryck på en sån här motor) så ska det nog till lite grövre doningar ändå.

Nog går det köra VEMS på en sån här motor, men det blir en helt annan sak med Autronic när man har separata spjäll och laddtryck. Det är en del tuning och expertis innan man fått ordning på allt. Men allt beror på hur kräsen man är.
vi måste sänka ner motorn och se om vilken turbo som är fysiskt möjlig att montera.
men först av allt ska ventilurtagen i kolvarna kollas, det är lika kolvar som ximon körde med första sommaren och det hade tydligen tagit i avgasventilerna för han.
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av johanedstrom »

jo det är till bmw 144mm
jag vet inte vars dom kommer ifrån emil köpte dom av nån kille på ppf tror jag..
E21 Turbo
Min bil!
Användarvisningsbild
j0jje
Forumsberoende

Inlägg av j0jje »

johanedstrom skrev:jo det är till bmw 144mm
jag vet inte vars dom kommer ifrån emil köpte dom av nån kille på ppf tror jag..
Vad jag kan minnas så köpte Emil dom i tron om att det var eagle stakar men då visade det sig att det var parner stakar :doh: Men nog ska dom hålla ett kilo laddtryck i många mil utan problem så länge det inte är nåt fel på dom
Användarvisningsbild
Mats_L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Mats_L »

Lycka till ni har min välsignelse med er, sånt här gillar jag.
Man bygger färdigt en annans dröm i hans namn, starkt!! :thumbright: :thumbright: :thumbright:
Kösworth
Lite mer laddtryck

Inlägg av Kösworth »

Bygget har börjat. Edström har fler bilder som säkert kommer upp
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH Krille
Projekt tråd Sierra Cosworth RWD http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=34010" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
johanedstrom
För mycket laddtryck

Inlägg av johanedstrom »

ventil utagen i kolvarna var rätt.. som tur var, hade varit drygt att få börja fräsa i dom..
det enda jag kan tänka mig är att ximon vänt kolvarna fel när han använda likadana kolvar...
E21 Turbo
Min bil!
Christian L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

han körde inte med mera lyft på kammarna då? Kul projekt men tråkig bakgrund... ska följas ialf
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Problemet för Simon var att han köpte värre fjädrar av samma firma som visade sig ha halva inspänningsmåttet mot orig fjädrarna. Därav tog ventilerna i kolvarna..

Lycka till med bygget!

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Beklagar er polares bortgång.

sjyst att ni bygger bilen klart, det hadde nog emil uppskattat mycket.

har ni läst om bröderna begergenholtz i usa?

då de var lite yngre var de måtligt intreserade av trimmade bilar men följde ofta med sin polare sap på race. tyvär så omkom sap tragiskt i ett mord och bröderna bestämde sig att försöka uppfylla saps dröm att få hans honda att bli den snabbaste i värden.

de jobbade hårt och ett par tre år senare så vart de just den snabbaste hondan och de var först att komma ned på 9 sec repor med standard chassi.

i en interjuv så fråga reportern vad som gjorde de så snabba. de fick till svar att det var saps ande som hjälpte till att knuffa hondan nedför strippen, de hadde också en dekal längst bak på bilen där det stod "sap lives"

slå en signal om ni behöver lite hjälp, jag kan dock va lite svår att få tag på ibland men försök igen.
martinssoN
Forumsberoende

Inlägg av martinssoN »

Fint av er att skruva ihop hans bil. Skulle nog uppskattats =)
Skriv svar