Sida 1 av 14

Steners Volvo 240, Snart på en gata nära dig.

Postat: fre sep 12, 2008 9:14 pm
av Stener
Jaha, då var det väl dags att slänga upp en tråd om mitt projekt som jag har spånat på ganska länge. Det började med att jag köpte denna bil av en jobbarkompis för ett år sedan. Sedan dess har den mestadels stått.

I brist på pengar och garage så har det inte hänt så mycket, Men nu så drog jag igång på riktigt.

Bilen är alltså en Volvo 244 GLT från 84, Sitter alltså en B23E motor original.

Planen lyder:
  • Motor
    #B230 Block från 89. Honat, O-ringat. 7.5:1 kompression
    #Viktade H-Profil stakar med ARP bultar. B230FT Kolvar.
    #Kontrollerad originalvev

    #530 Topp
    #Maxportad
    #38mm rostfria avgasventiler
    #44mm original insugsventiler
    #Mirafrästa säten
    #Nya ventilstyrningar och inslipade ventiler

    #Puls-splittat Extraktorgrenrör med twin-entry T3 fläns
    #Garret T04 Turbo
    #Tial 38mm Wastegate. Fjäder för 0.4 bar än så länge.
    #38mm Marmander Dump
    #3 tums IC
    #3 tums tryckrör
    #Rostfritt plenuminsug med 3" spjäll.

    Drivlina
    #Dubbelmassesvänghjul med 60-2 triggerhål
    #228mm 4-puckad sinter
    #Sachs 763 tryckplatta
    #M46 växellåda
    #1031 Bakaxel

    Chassi/Bromsar
    #Totalrenoverade bromsar runt om, Ventilerade skivor fram.
    #Lesjöfors Sänkfjädrar runt om
    #Fjäderbensstag
    #1031 Bakaxel med uppspänd lamelldiff. Original drivaxlar

    Styrsystem

    #Megasquirt 1 V3. 029y4 Firmware
    #Blaster 2 Tändspole
    #Deka 683cc spridare
    #850 TPS och Bosch 029 MAT givare, Resten originalgivare
Bilder: (Klicka på dom för att förstora)
Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: fre sep 12, 2008 9:22 pm
av Stener
Idag började jag plocka ner bilen lite smått. Tänkte renovera bromsok, skivor och plocka ner fjäderbenen och renovera upp dom lite grann. Lättare sagt än gjort när allt hade rostat fast och mässingsskruvarna till bromsrören var fullproppade med oxid.

Bild

Fick till slut loss oken och skivorna:

Före:
Bild
Bild
Efter:
Bild

Dom var relativt raka så kör på samma skivor.

Oken:

Bild

Är inte riktigt klar med dom ännu.

Postat: fre sep 12, 2008 9:36 pm
av Stener
Idag så kom min B230FT med Bussgods.

Så tar en paus i bromsrenoveringen och stoppar i motorn först.

(Tackar Löken, Johan och Mårten som hjälpte mig lyfta upp aset på släpvagnen)

Bild
Bild
Bild

Söker för närvarande efter en motorhärva från en 240 -89 och framåt och kanske även en Guldbox ifall jag hittar en till rätt pris.

Postat: fre sep 12, 2008 10:55 pm
av Rasmus Annander
de sitter inte b21a i glt modellerna

de är nog en b23e :thumbright:

Postat: fre sep 12, 2008 11:22 pm
av Stener
Så sant som det är sagt, Fel av mig. Det är en B23E.

Postat: mån sep 15, 2008 8:20 pm
av Jocke E
så de blir en turbo motor alltså. :P trodde du skulle stoppa i en v8?
fick du ge för motorn då?

Postat: tis sep 16, 2008 8:47 pm
av Stener
Blir turbobygge :) Fick ge 4000 för motorn så nu är man pank igen :doh:

Men tänkte försöka slänga ihop bilen så jag kan sladda runt i vinter och sen fortsätta i sommar eller så fort jag får tag i ett garage att hålla till. Lika bra att bilen får rulla i vinter istället för att den får bara stå, eftersom jag inte har något garage så mekar jag ute och lär ju inte meka så mycket utomhus mitt i smällkalla vintern :lol:

Postat: ons sep 17, 2008 2:08 pm
av lord_nordkvist
en turbo från en sån där motor åkte jag med ifjol.. td0413c, minsta aggregatet i världen :lol:
fick ju tidigt ladd iaf, va roligare inne i staden me den snurran.. :thumbright:

Postat: ons sep 17, 2008 3:23 pm
av Jocke E
Stener skrev:Blir turbobygge :) Fick ge 4000 för motorn så nu är man pank igen :doh:

Men tänkte försöka slänga ihop bilen så jag kan sladda runt i vinter och sen fortsätta i sommar eller så fort jag får tag i ett garage att hålla till. Lika bra att bilen får rulla i vinter istället för att den får bara stå, eftersom jag inte har något garage så mekar jag ute och lär ju inte meka så mycket utomhus mitt i smällkalla vintern :lol:
hehe, ja du får ta och slänga ihop den litte rask nu och sen samla på dig litte prylar till sommarn el tills du får tag på ett garage! har förövrigt litte smått och gott tillsalu.

Postat: fre sep 19, 2008 5:55 pm
av Stener
lord_nordkvist skrev:en turbo från en sån där motor åkte jag med ifjol.. td0413c, minsta aggregatet i världen :lol:
fick ju tidigt ladd iaf, va roligare inne i staden me den snurran.. :thumbright:
Ja turboaggregatet är inte mycket till världen :hihi: Men kommer bytas ut så fort som möjligt

Precis slängt iväg beställning på nya fjädrar från KG, skulle komma på måndag eller tisdag :)

Ska bara slänga på dom sen så ska jag lyfta i motorn och dra klart all el sen så får den gå så i vinter!

Postat: tor sep 25, 2008 8:03 pm
av Stener
Ett tag sedan senaste uppdateringen.

Sedan sist har jag endast hållt på med upphängningen och förberett lite för det kommande motorbytet.

BildBild

Micke Falo kom förbi med en packning och två packboxar som jag behöver till nya motorn :)

BildBild

Fick ett paket häromdan från KG Trimning med en sats Lessjö sportfjädrar

BildBild

Gamla Fjädrarna

BildBild

Fjäderbenet

BildBild

Efter ett jävla strul så är äntligen fjädern av. Kolven snurrade när jag skruvade med ett vanligt spärrskaft så fick åka och låna en muttersnurra av Mårten men kolven snurrade ändå. Så fick efter lite konsultande av Micke Falo spänna av fjäderkrämporna för att få tryck på muttern och det funkade, Men när jag spännde på fjäderkrämporna igen när det var cirka ett varv kvar på muttern så snurrade kolven igen. Så fick skruva av muttern utan fjäderkrämpor och det var kanske inte det säkraste man gjort, Var en jävla kraft i dom asen när dom sköts iväg :lol:

Men lyckades behålla alla fingrar och fjädern är avtagen iallafall :)

Ska in på Clas Ohlson imorgon och köpa en bättre skiva till vinkelslipen för att slipa bort rost från fjäderbenet bl.a. och sedan måla dom med hammarlack innan jag sätter på de nya fjädrarna.

Har som sagt också börjat göra i ordning B230FT:n för att stoppa in den i 240:n. Måste flytta fördelaren som sitter på monterad på toppen original till blockmonterat som det är på de äldre volvo motorerna så ska flytta mellanaxeln ifrån min B23E som satt i bilen original till den nya motorn :thumbright:

Postat: tis sep 30, 2008 6:09 pm
av Jocke E
blir bra detta anton! ska bli kul att prov åka aset sen! :) dags att lyfta i motorn snart? skulle ha gjort de innan snön kom.

Postat: mån okt 06, 2008 10:22 pm
av Stener
Jo det börjar bli jävligt stressigt för det känns inte så kul att hålla på att meka i djupsnö.

Slänger upp lite nya bilder någon dag, har börjat måla fjäderbenen och lite annat smått och gott med primer så om någon dag så ska jag väl slänga på fjäderbenen, efter det så måste jag fixa motorn och slänga i den!

Postat: ons okt 08, 2008 6:22 pm
av Jocke E
kan hjälpa dig med motorn jag. du kan låna min lyft nån kväll sp kan vi hålla till på jobbet mitt. men bara om du bjuder på bira. :thumbright:

Postat: sön okt 12, 2008 12:30 am
av Stener
Kanske det kanske :D Ska höra med grannen ifall jag ska få låna hans traktor först så slipper jag bogsera, Annars så kan vi dra dit den :thumbright:

Slänger upp bilder imorgon om jag hinner på de nymålade fjäderbenen (förhoppningsvis med fjädrarna monterade) och bromsoken. Sen ska jag fara in till mekonomen och köpa bromsrör och bromsslangar och sedan är det bara att montera fjäderbenen och börja med motorn :)