Flänsar 8mm vs 10mm

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Perka
För mycket laddtryck

Flänsar 8mm vs 10mm

Inlägg av Perka »

ja vad är det för skillnad?? är det olika användningsområden elelr är det bara en kostnads fråga??

Har sett att detta kommer på tal vid fläns inköp.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

tjockar kan planas efter svetsnig utan att bli för tunna.

/Andre'
power
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Vi hade just ett resonemang kring ämnet:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=26488
Peter Strandberg
Alfa kombi
Holger
För mycket laddtryck

Inlägg av Holger »

Tjockare slår sig inte lika lätt heller. Jag gjorde mitt senaste med 15mm tjocka flänsar. Behövde inte plana någonting, spände inte ens fast det i någonting när jag svetsade. :roll:
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Beror helt på hur man svetsar och material. Har man tränat på några rör så man vet hur materialet betersig när man svetsar kan man göra ett rör med 8mm fläns utan att det slår sig nämnvärt om det är svartstål, men man kan även göra fel och få en 10mm att se ut som en banan. Och rostfria flänsar är inte roliga alls då dom kan råka bli för korta.
Perka
För mycket laddtryck

Inlägg av Perka »

Ok, men om man nu skulle ta och göra ett insug till 16V topp och 2x weber 45or vad skulle man då ha använt för material och tjocklek??

Dom får ju inte bli för långa då det blir väldigt tajt mellan topp och bromscylinder, kanske inte går heller??
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Jag gjorde mitt insug med en 6mm fläns, den slog sig lite med den blir helt plan och tät då jag drar fast den mot toppen.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Perka skrev:Ok, men om man nu skulle ta och göra ett insug till 16V topp och 2x weber 45or vad skulle man då ha använt för material och tjocklek??

Dom får ju inte bli för långa då det blir väldigt tajt mellan topp och bromscylinder, kanske inte går heller??
Om flensen er tykk,trekker man jo bare av litt på runnerlengden.. :wink: ...Jeg bruker 12mm eller mer,uansett om det er innsug- eller eksos-flens,rustfritt eller alu. Greit å ha nok til å plane på.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag kör ju 12mm, mest för att jag är lat och tycker det är härligt när det är stabilt.

Men byggt med 8 -10mm med och det funkar.

det är nog bara en sak som uppstått dessa olika materialtjocklekar..

Som Ajden säger, svetsar man det rätt så det slår sig minimalt så behöver man aldrig plana det utan bara dra det mot toppen så är det tätt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

12mm är gränsen för att det inte skall slå sig knappt alls, har provat olika. Gör som så att spännfast flänsen mot toppen och svetsa hela grenröret förutom den sista skarven mot grenröret jag förutsätter att allt sitter upp punktat. Skär loss alla röran från flänsen och gör de plana. då är de flesta spänningarna ur, sedan punktar du upp det på nytt och helkör.
William Ekström
Lite mer laddtryck

Inlägg av William Ekström »

dgyldmark skrev:12mm är gränsen för att det inte skall slå sig knappt alls, har provat olika. Gör som så att spännfast flänsen mot toppen och svetsa hela grenröret förutom den sista skarven mot grenröret jag förutsätter att allt sitter upp punktat. Skär loss alla röran från flänsen och gör de plana. då är de flesta spänningarna ur, sedan punktar du upp det på nytt och helkör.
Är det så här ni menar att man ska göra också, Ajden och Tommy?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

så gör inte jag men kan kanske liknande procedur.

Sista man svetsar är det kollektorn:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

William Ekström skrev:
dgyldmark skrev:12mm är gränsen för att det inte skall slå sig knappt alls, har provat olika. Gör som så att spännfast flänsen mot toppen och svetsa hela grenröret förutom den sista skarven mot grenröret jag förutsätter att allt sitter upp punktat. Skär loss alla röran från flänsen och gör de plana. då är de flesta spänningarna ur, sedan punktar du upp det på nytt och helkör.
Ungefär brukar behålla ett rör för att allt ska sitta ihop. Och det låter jag sitta hela tiden från punktandet tills det är klart, medans resten tar jag lös och helsvetsar.
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende

Inlägg av dgyldmark »

William Ekström skrev:
Ang Tommys svar,

Du vet själv att har man inte press passning i kollektorn så drar det sig friskt där. svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem.
Skriv svar