Flänsar 8mm vs 10mm
Flänsar 8mm vs 10mm
ja vad är det för skillnad?? är det olika användningsområden elelr är det bara en kostnads fråga??
Har sett att detta kommer på tal vid fläns inköp.
Har sett att detta kommer på tal vid fläns inköp.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Vi hade just ett resonemang kring ämnet:
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=26488
http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=26488
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Beror helt på hur man svetsar och material. Har man tränat på några rör så man vet hur materialet betersig när man svetsar kan man göra ett rör med 8mm fläns utan att det slår sig nämnvärt om det är svartstål, men man kan även göra fel och få en 10mm att se ut som en banan. Och rostfria flänsar är inte roliga alls då dom kan råka bli för korta.
Om flensen er tykk,trekker man jo bare av litt på runnerlengden..Perka skrev:Ok, men om man nu skulle ta och göra ett insug till 16V topp och 2x weber 45or vad skulle man då ha använt för material och tjocklek??
Dom får ju inte bli för långa då det blir väldigt tajt mellan topp och bromscylinder, kanske inte går heller??

- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
jag kör ju 12mm, mest för att jag är lat och tycker det är härligt när det är stabilt.
Men byggt med 8 -10mm med och det funkar.
det är nog bara en sak som uppstått dessa olika materialtjocklekar..
Som Ajden säger, svetsar man det rätt så det slår sig minimalt så behöver man aldrig plana det utan bara dra det mot toppen så är det tätt.
Men byggt med 8 -10mm med och det funkar.
det är nog bara en sak som uppstått dessa olika materialtjocklekar..
Som Ajden säger, svetsar man det rätt så det slår sig minimalt så behöver man aldrig plana det utan bara dra det mot toppen så är det tätt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
12mm är gränsen för att det inte skall slå sig knappt alls, har provat olika. Gör som så att spännfast flänsen mot toppen och svetsa hela grenröret förutom den sista skarven mot grenröret jag förutsätter att allt sitter upp punktat. Skär loss alla röran från flänsen och gör de plana. då är de flesta spänningarna ur, sedan punktar du upp det på nytt och helkör.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 11
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 8:42 am
Är det så här ni menar att man ska göra också, Ajden och Tommy?dgyldmark skrev:12mm är gränsen för att det inte skall slå sig knappt alls, har provat olika. Gör som så att spännfast flänsen mot toppen och svetsa hela grenröret förutom den sista skarven mot grenröret jag förutsätter att allt sitter upp punktat. Skär loss alla röran från flänsen och gör de plana. då är de flesta spänningarna ur, sedan punktar du upp det på nytt och helkör.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
så gör inte jag men kan kanske liknande procedur.
Sista man svetsar är det kollektorn:)
Sista man svetsar är det kollektorn:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ungefär brukar behålla ett rör för att allt ska sitta ihop. Och det låter jag sitta hela tiden från punktandet tills det är klart, medans resten tar jag lös och helsvetsar.William Ekström skrev:Är det så här ni menar att man ska göra också, Ajden och Tommy?dgyldmark skrev:12mm är gränsen för att det inte skall slå sig knappt alls, har provat olika. Gör som så att spännfast flänsen mot toppen och svetsa hela grenröret förutom den sista skarven mot grenröret jag förutsätter att allt sitter upp punktat. Skär loss alla röran från flänsen och gör de plana. då är de flesta spänningarna ur, sedan punktar du upp det på nytt och helkör.
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Ang Tommys svar,William Ekström skrev:Är det så här ni menar att man ska göra också, Ajden och Tommy?dgyldmark skrev:12mm är gränsen för att det inte skall slå sig knappt alls, har provat olika. Gör som så att spännfast flänsen mot toppen och svetsa hela grenröret förutom den sista skarven mot grenröret jag förutsätter att allt sitter upp punktat. Skär loss alla röran från flänsen och gör de plana. då är de flesta spänningarna ur, sedan punktar du upp det på nytt och helkör.
Du vet själv att har man inte press passning i kollektorn så drar det sig friskt där. svårt att tänka mig att det skulle vara ett problem.